|
کدخبر: 332395

قیمت خانه در انگلستان اوج گرفت

با آغاز دولت جدید بریتانیا به رهبری حزب کارگر، تلاش‌ها برای احیای بخش مسکن این کشور به شدت تقویت شده است. کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید انگلیس، تلاش می‌کند با حل مشکل کمبود عرضه، فرآیند خرید خانه را برای مردم با سهولت بیشتری قرار دهد.

اقتصاد قیمت خانه در انگلستان اوج گرفت

در چندین سال گذشته، میزان ساخت خانه در بریتانیا به سرعت بیشترین میزان خود را تجربه کرده است که دلیل اصلی آن به انتخابات این کشور بازمی‌گردد؛ انتخاباتی که منجر به به قدرت رسیدن حزب کارگر شد و یکی از تعهدات این حزب، افزایش ساخت خانه بود.

به نوشته بلومبرگ،‌ شاخص مدیران خرید ساختمانی اس‌اندپی گلوبال در ماه جولای با رشد قابل توجه به سطح ۵۵/۳ در ماه جولای رسید که نسبت به آمار ۵۲/۵ ماه پیشین با رشد همراه شده است. امتیاز بالای ۵۰ نشان‌‌دهنده رشد است. آمار ماه جولای حتی از پیش‌بینی کارشناسان که انتظار داشتند در سطح ۵۲/۵ قرار بگیرد، فراتر رفت و بالاترین سرعت فعالیت در ۲۶ ماه اخیر محسوب می‌شود.

این آمار باعث بهبود جایگاه دولت کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا می‌شود که فرآیند دشوار اصلاح سریع برنامه‌ها را آغاز کرده است و قصد دارد ساخت‌وساز را گسترش دهد. بیانیه حزب کارگر پس از پیروزی اخیر در انتخابات شامل وعده تحول سیستم‌های برنامه‌ریزی و هدف جاه‌طلبانه برای ساخت ۱/۵ میلیون خانه در پنج سال است.

بخش مسکن همچنین به دلیل تصمیم هفته گذشته بانک مرکزی انگلستان درباره کاهش نرخ بهره و پایین آوردن سطح آن از بالاترین میزان ۱۶ سال گذشته، می‌تواند شتاب بیشتری بگیرد. پیش‌تر نرخ‌های بهره بالا باعث تحت فشار قرار گرفتن بازار مسکن و سرمایه شرکت‌های عمرانی شده بود.

اندرو هارکر، مدیر اقتصاد در S&P Global Market Intelligence، اعلام کرد: «پایین آمدن سرعت رشد مربوط به انتخابات در ماه ژوئن موقت بود. شرکت‌ها شاهد قوی‌ترین رشد‌ در سفارشات جدید و فعالیت از سال ۲۰۲۲ بوده‌اند و در بحبوحه گزارشات از بهبود اعتماد مشتریان، پروژه‌های متوقف‌شده به فعالیت بازگشته‌اند.»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این رشد ناشی از سفارش‌های جدید بوده که با سریع‌ترین سرعت از آوریل ۲۰۲۲ جهش داشته است.

سازندگان خانه شاهد سریع‌ترین رشد در حدود دو سال اخیر بوده‌اند. این درحالی‌ست که رکود در بازار مسکن بریتانیا باعث احتیاط بیشتر در میان شرکت‌های ساخت‌وساز شده بود. بخش مسکن شاهد سرعت گرفتن رشد به بیشترین میزان در حدود ۲/۵ سال گذشته است.

با این حال، تقاضای قوی‌تر با ریسک‌های تورمی فزاینده همراه شده است. تقاضای بالاتر باعث شده تورم هزینه‌های ورودی (مصالح ساختمانی، نیروی کار و دیگر منابع) به سریع‌ترین میزان خود در ۱۴ ماه اخیر افزایش پیدا کند. میزان استخدام نیز به سریع‌ترین سرعت خود در یک سال اخیر رسیده است که احتمال افزایش دستمزد در این بخش را به همراه دارد.

از سوی دیگر، گزارشی که در ابتدای ماه جاری میلادی منتشر شد، نشان می‌دهد قیمت‌ خانه در انگلستان برای سومین ماه متوالی با افزایش همراه شده که نشان‌ می‌دهد بازار در حال ثبات یافتن است.

قیمت-خانه

انجمن سراسری ساختمان بریتانیا اعلام کرد معیار آن برای سنجش قیمت خانه‌ها در ماه جولای با رشد ۰/۳ درصدی همراه شده است و این آمار در ماه ژوئن نیز ۰/۲ درصد افزایش یافته بود. اقتصاددانان انتظار رشد ۰/۱ درصدی قیمت‌های خانه را داشتند.

رابرت گاردنر، اقتصاددان ارشد Nationwide، در گزارشی گفت: «فعالیت بخش مسکن در ماه‌های اخیر نسبتا همراه با ثبات بود و تعداد وام‌های مسکن تأیید شده برای خرید خانه حدود ۶۰ هزار مورد در هر ماه بود.»

او همچنین اعلام کرد: «در حالی‌که این آمار هنوز ۱۰ درصد پایین‌تر از سطح پیش از آغاز همه‌گیری است، با این حال سرعت آن با توجه به سطح نرخ‌های بهره، خوب تلقی می‌شود.»

قیمت خانه در انگلستان نسبت به سال گذشته میلادی با رشد ۲/۱ درصدی همراه شده که بالاترین رشد سالیانه از دسامبر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود و نشان می‌دهد بازار از رکود جزئی در سال گذشته میلادی، فاصله گرفته و رو به بهبود است. 

متوسط قیمت خانه اکنون در سطح ۲۲۶ هزار و ۳۳۴ پوند (۲۹۰ هزار و ۵۶۰ دلار) است که ۲/۸ درصد پایین‌تر از بالاترین سطح قیمت‌ها در تابستان ۲۰۲۲ قرار دارد.

متوسط مبلغی که انتظار می‌رود خانه‌اولی‌ها برای خرید مسکن صرف کنند، حدود ۳۷ درصد از حقوق‌ آ‌ن‌ها برای پرداخت وام مسکن است که بالاتر از سطح حدود ۲۸ درصدِ پیش از همه‌گیریست.

کی‌یر استارمر پس از پیروزی در انتخابات ۴ جولای (۱۴ تیر) مصمم است تا ساخت خانه را بهبود بخشد و محدودیت‌های عرضه مسکن را که قیمت‌ها را در سطوحی نگه داشته است که برای افراد بیشتری غیرقابل‌خرید محسوب می‌شود، کاهش دهد.

ناتان امرسون، مدیر عامل Propertymark هم گفت: «این ترکیب از عوامل می‌تواند منجر به احیای بخش مسکن انگلستان شود.»

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها