|
کدخبر: 332540

حضور کارگران اتباع در بازار کار | کارفرمایان نقره داغ می شوند؟

محمدرضا تاجیک گفت: با به‌ کارگیری غیر قانونی نیروی کار و عدم رعایت قوانین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان های ذی ربط ، توازن در تولید بهم می ریزد و این موضوع برای کل کشور تبعات جبران ناپذیری دارد.وزارت کار و بیمه تامین اجتماعی می بایست برای تنظیم درست روابط کار در کارگاه ها نظارت کنند تا شاهد بحران نباشیم.

اقتصاد حضور کارگران اتباع در بازار کار | کارفرمایان نقره داغ می شوند؟

محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران و نماینده مجمع عالی کارگران کشور، در خصوص فعالیت کارگران افغان در کشور گفت: متأسفانه نظارت کافی از سوی سازمان‌های مسئول در این زمینه وجود ندارد. اگر وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی به این موضوع رسیدگی کنند، دیگر شاهد چنین بحران‌هایی نخواهیم بود. در حال حاضر، با سوءاستفاده برخی افراد به عنوان کارآفرین یا کارفرما، و عدم رعایت قوانین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، حقوق سایر کارگران ایرانی در حال تضییع است.

تاجیک ادامه داد : با به‌ کارگیری غیر قانونی نیروی کار و عدم رعایت قوانین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان های ذی ربط ، توازن در تولید بهم می ریزد و این موضوع برای کل کشور تبعات جبران ناپذیری دارد.وزارت کار و بیمه تامین اجتماعی می بایست برای تنظیم درست روابط کار در کارگاه ها نظارت کنند تا شاهد بحران نباشیم.

وی ادامه داد: همواره یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه کارگری امنیت شغلی بوده است، وجود کارگرانی که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند تهدیدی برای امنیت شغلی است. روز به روز در این حوزه دچار بحران می‌شویم. این موضوع را از مدیرکل روابط کار در حال پیگیری هستم، اما با توجه به کمبود تعداد بازرس‌ هایی که در این خصوص فعالیت دارند؛ مطمئناً نمیتوان بصورت کامل این کارگاه ها شناسایی شوند. طبق نشستی که در این خصوص برگزار شد، قرار بر این شد که موضوع را به صورت مکتوب درخواست نماییم و در حال پیگیری موضوع هستیم تا با کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند برخورد شود و خروج اتباع افغانی غیر قانونی صورت گیرد. البته از کارگاه های زیر زمینی و غیر رسمی که کارگران ایرانی هم فعالیت می نمایند هم نمی شود غافل شد .

تاجیک افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه کارگری همیشه امنیت شغلی بوده  است، وجود نیروهایی که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند تهدیدی برای امنیت شغلی و تولید است و روز به روز در این حوزه دچار بحران می‌شویم. با بررسی‌های انجام شده تعداد کارگران افغان که مجوز کار دارند حداقلی است یعنی بیش‌ از ۹۰ درصد کارگران افغانی هیچ مجوزی برای کار ندارند. یکی از مواردی که در دستور کار با وزیر کار جدید داریم، همین موضوع است تا انشاالله به نتیجه برسیم.

چندی پیش احمد وحیدی درباره آخرین وضعیت سازمان ملی مهاجرت اظهار کرد: سازمان ملی مهاجرت یک سازمان است که در برنامه هفتم نیز به آن اشاره شده است و قبلاً نیز تصمیماتی در زمینه مهاجرت در سطح کلان اتخاذ شده است. وظیفه اصلی این سازمان پیگیری وضعیت اتباع خارجی است و در حال حاضر نیز این کار را انجام می‌دهد.

وی درباره وضعیت ساماندهی اتباع بیگانه که مدتی است با انتقاد افکار عمومی مواجه شده است، بیان کرد: اولا اینکه نظارت الان بیشتر شده است. تعداد قابل توجهی از اتباعی که غیرمجاز بودند طرد شدند و این کار به طور مستمر انجام می‌شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: هرگونه اتباع بیگانه‌ای که در کشور باشند و مجوز نداشته باشند، حتما باید از کشور بازگردند و این در دستور کار است، در تهران هم همین‌طور است ما به خود عزیزانی که از کشور همسایه آمدند و اینجا هستند می‌گوییم که به هر حال آن‌هایی که مجوز ندارند باید برگردند و آن‌هایی که مجوز دارند، صرفا در چارچوب مجوزی که دارند، عمل کنند.

 

وی ادامه داد: مثلا بعضی روادید گرفتند، روادیدشان سیاحتی هستند، اما از دوره آن گذشته است و حالا آمدند ماندگار شدند و سر کاری رفته‌اند این قابل قبول نیست و باید صرفا در چارچوب روادیدی که گرفتند، عمل کنند این در دستور کار جدی است و این امر مرتب انجام می‌شود.

احمد-وحیدی

وزیر کشور عنوان کرد: طبیعتا کسانی که چنین وضعیتی داشته باشند و یا حضورشان مجاز نباشد و برای آن کاری که مجوز گرفته‌اند مشغول نباشند و کار دیگری کنند، جزء مواردی است که برگردانده می‌شود.

وی درباره این‌که مطرح شده می‌شود برخی از اتباع بیگانه در کشور با ثبت شرکت اقدام به خریداری املاک و مستغلاتی می‌کنند آیا این کار قانونی است، گفت: خرید خانه توسط اتباع خارجی طبق ضوابطی است که فعلا ما چنین ضابطه‌ای نداریم لذا خرید ملک به نام تبعه خارجی الان موضوعیتی ندارد. ممکن است کسانی به نام دیگران این کار را کرده باشند که قانونی نیست طبیعتا اگر سیستم‌ها و دستگاه‌هایی که وظیفه رسیدگی و نظارت دارند با این تخلفات روبه‌رو شوند، به عنوان یک کار غیرقانونی قلمداد خواهد شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها