|
کدخبر: 332818

قیمت های جدید رهن و اجاره مسکن اعلام شد | خانه گران می شود؟

تحلیل فایل‌های رهن و اجاره در محله‌های جنت آباد مرکزی، شمالی و جنوبی نشان می‌دهد که برای رهن کامل یک واحد ۴۰ تا ۵۰ متری بدون امکانات، مبلغی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است.

اقتصاد قیمت های جدید رهن و اجاره مسکن اعلام شد | خانه گران می شود؟

بازار مسکن همچنان در حالت رکود به سر می‌برد و واسطه‌های ملکی نیز منتظر تغییر این وضعیت هستند. با این حال، آن‌ها بیکار ننشسته و به فعالیت در حوزه رهن و اجاره پرداخته‌اند. در مناطق ۲ و ۵ تهران، در حال حاضر فروشندگان حضور دارند، اما با وجود ارائه تخفیف، خریداران در بازار ملک دیده نمی‌شوند.

بازار اجاره نیز، گرمای سال‌های قبل را ندارد، اما نسبت به خریدوفروش در جریان است؛ اکثریت مستاجران اصرار به تمدید و سعی دارند با موجر به توافق برسند.

بررسی فایل‌های رهن و اجاره در محله‌های جنت آباد مرکزی، شمالی و جنوبی نشان می‌دهد برای رهن کامل واحدی ۴۰ تا ۵۰ متری و بدون امکانات، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در نظر داشت؛ برای رهن آپارتمانی ۶۰ تا ۷۰ متری و دارای پارکینگ وانباری نیز، به بودجه‌ای معادل ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دست‌کم نیاز است.

در محله جنت‌آباد شمالی، رهن کامل واحدی ۱۴۵ متری، دارای ۳ خواب، پارکینگ و انباری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در محله جنت‌آباد جنوبی برای واحدی ۹۲ متری و دارای آسانسور، پارکینگ و انباری، ۶۰۰ میلیون رهن و ۱۸ میلیون تومان اجاره ماهانه تعیین شده است.

جدول

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه از قیمت مسکن

 تورم بازار مسکن به کمتر از یک سوم نرخ تورم سایر کالاها رسیده است. خرداد امسال نرخ رشد قیمت مسکن در تهران ۹.۷ درصد بود در حالی که تورم عمومی سالیانه ۳۵.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه ۳۱.۶ درصد اعلام شد.

ایسنا در گزارشی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد عوارض ناشی از رشد سنگین قیمت مسکن طی شش سال گذشته به شکل رکود معاملات بروز کرده که یک عارضه منفی و یک دستاورد مثبت برای این بازار در پی داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل در کوتاه مدت نمی‌توان برآورد دقیقی از چهار متغیر اثرگذار بر بازار مسکن شامل تورم، بازارهای موازی، تسهیلات مسکن و توان متقاضیان دریافت وام ارایه داد. از طرف دیگر آمار به‌روزی از واحدهای خالی شهر تهران وجود ندارد.

رکود معاملاتی می‌تواند به کاهش بازده سرمایه، از دست رفتن انگیزه سرمایه‌گذاری و کاهش ساخت و ساز منجر شود. با این حال طرف تقاضا این فرصت را پیدا می‌کند که به تدریج سطح توان خود را به قیمت مسکن نزدیک کند. این اتفاق ممکن است در یک بازه میان‌مدت رخ دهد.

اگرچه دوره تورمی اخیر بازار مسکن که از اوایل سال ۱۳۹۷ آغاز شده به برخورداری از پنج ویژگی شامل نوسانات مقطعی، رکود تورمی، رکود غیرتورمی، رونق و کسادی بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳ قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست اما تحولات چهار دهه اخیر بازار مسکن نشان می‌دهد دوره‌های رکود در بازار مسکن به طور میانگین ۱۰ تا ۱۲ فصل (حدود سه سال) به طول می‌انجامد. اگر رکود بازار ملک که از اوایل سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون حدود ۱.۵ سال طول کشیده با دوره‌های قبلی مشابه باشد کسادی این بازار احتمالا پنج تا هفت فصل (حدود ۱.۵ تا ۲ سال) دیگر طول می‌کشد.

از اوایل سال گذشته وضعیت کسادی بر بازار مسکن سایه انداخته است. اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۴۳۵۹ و ۳۳۹۴ معامله مسکن در تهران انجام شد. این عدد برای اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب ۴۸۷۶ و ۳۸۷۲ فقره بود که نشان می‌دهد تعداد معاملات با سال گذشته تقریبا در یک سطح قرار دارد. این در حالی است که خرداد دو سال قبل ۱۳ هزار و ۸۷۴ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسید.

 

منبع: منیبان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها