|
کدخبر: 332855

بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در کدام استان است؟

مجری طرح خودکفایی گندم در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که تا صبح روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۳، میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن عبور کرده است.

اقتصاد بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در کدام استان است؟

مجری طرح خودکفایی گندم در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که ارزش گندم‌های خریداری شده به ۱۹۹.۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

سهراب سهرابی افزود: میزان خرید در تاریخ مشابه سال گذشته ۹.۷۳۰ میلیون تن و میزان افزایش در مقایسه با سال گذشته ۱.۵۹۲ میلیون تن و معادل ۱۶.۴ درصد است.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: متوسط رطوبت گندم‌های خریداری شده ۹.۳ درصد، میانگین افت مفید ۱.۱۵ درصد و افت غیر مفید ۱.۱۵ درصد و میزان درصد سن زدگی نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

سهرابی ۱۰ استان برتر که بیشترین میزان خرید تضمینی گندم سال جاری را داشته اند به ترتیب به شرح ذیل اعلام کرد: 

۱- خوزستان ۱.۶۲۳ میلیون تن

۲- گلستان ۱.۱۰۹ میلیون تن

۳- کردستان ۱.۰۸۳ میلیون تن

۴- فارس ۹۱۰ هزار تن

۵- کرمانشاه ۸۱۲ هزار تن

۶- همدان ۶۷۵ هزار تن

۷- آذربایجان غربی ۵۹۸ هزار تن

۸- خراسان رضوی ۵۱۵ هزار تن

۹- لرستان ۵۰۲ هزار تن 

۱۰- آذربایجان شرقی ۴۴۶ هزار تن 

وی در همچنین گفت: علاوه بر این میزان خرید گندم بذری از ۴۷۰ هزار گذشته و بیش از ۴۰ هزار تن از سال گذشته در تاریخ مشابه است.

قیمت خرید تضیمنی گندم

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به نرخ بذر یادآور شد: سال گذشته قیمت هر کیلو گرم بذر ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بر اساس روال هر سال، دولت یک‌سوم قیمت بذر مورد نیاز کشاورزان را به عنوان بذر گواهی شده تأمین می‌کند. به طور قطع برای سال زراعی جدید نرخ این محصول نیز تغییر می‌کند و ۳ تا ۴ هزار تومان افزایش خواهد یافت. یارانه دولت به این بخش حدود ۳ هزار تومان برای هر کیلو گرم بوده تا بذر ارزان‌تر به دست کشاورزان برسد.

ایمانی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: کود دولتی با توجه به میزان نیاز کشاورزان ۱۰۰ درصد تأمین نمی‌شود و کشاورزان ناگزیر هستند تا بخشی از کود مورد نیاز را دو برابر قیمت انواع یارانه دار از بازار آزاد خریداری کنند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که برای تعیین قیمت خرید تضمینی یک محصول در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، نرخ دولتی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مشکلات تأمین سموم و آفت کش‌ها هم گفت: نرخ این محصول به بازار ارز بستگی دارد و خرید آن چالش‌هایی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

ایمانی با بیان این که خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰.۵ میلیون تن گذشته است، ادامه داد: روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن از استان‌های قزوین، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، اردبیل و… خریداری می‌شود. مبلغ گندم تحویلی به دولت حدود ۱۸۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۹۴.۲ همت یعنی معادل ۵۰ درصد پرداخت شده است.

وی گفت: نگاه خوش‌بینانه این است که میزان گندم تحویل به دولت به ۱۲ میلیون تن برسد و این عدد نشان می‌دهد میزان تولید حدود ۱۵ میلیون تن خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران در ادامه سخنان خود با اشاره به تأخیر تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی ۳۲ قلم کالا‌های اساسی از جمله گندم، اظهار کرد: قانون خرید تضمینی، وضعیت کالا‌های اساسی را مشخص کرده و طبق قانون این شورا، تبصره ۲ ماده ۲ و نیز تبصره ۷ ماده ۵ خرید تضمینی، مصوبات شورا لازم‌الاجرا است و با مشارکت اکثریت اعضا جلسه شورا رسمیت پیدا می‌کند.
ایمانی گفت: بر اساس این قانون باید تا پایان تیر هر سال نرخ ۳۲ قلم کالای اساسی مشخص و رئیس شورا نیز موظف است از طریق رسانه‌ها این نرخ‌ها را اعلام رسمی کند.

ایمانی با بیان که در حال حاضر نیمه دوم مرداد است ولی هنوز جلسه‌ای در راستای تعیین قیمت خرید تضمینی اقلام برگزار نشده است، عنوان کرد: در مناطق سردسیر بلافاصله بعد از برداشت، کشت بعدی را باید آغاز کنند در حالی که نرخ خرید تضمینی هنوز تعیین نشده و کشاورزان بلاتکلیف هستند.
گفتنی است؛ نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی امسال (۱۴۰۲-۱۴۰۳) ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود و این عدد برای گندم دورم ۱۸ هزار تومان است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها