|
کدخبر: 332939

در گفت‌و‌گو با متخصص بازار رمزارز مطرح شد:

ارز دیجیتال راهکاری برای عبور از تحریم‌ها

رمزارزها امروز به عنوان یکی از ابزارهای نوین اقتصادی مورد استفاده شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند. در کشور ما نیز این پول دیجیتال در سال‌های اخیر علاقه‌مندان بسیاری یافته است و همه به نوعی تمایل دارند که در این حوزه اقدام به یک سرمایه‌گذاری‌ بین‌المللی کنند. گذشته از این موضوع شرایط خاص کشور ما و مسائلی مانند تحریم‌های اقتصادی سبب شده تا تبادلات مالی از طریق رمزارز به عنوان یک جایگزین برای مبادلات پولی و بانکی رایج نیز معرفی شوند. اما حوزه رمزارزها تا چه حد برای این کار ظرفیت دارد و تا چه میزان می‌توان به این ابزار اقتصادی در حال گسترش در کشور اطمینان کرد؟!

اقتصاد ارز دیجیتال  راهکاری برای عبور از تحریم‌ها

مهندس سامان بیرقی، کارشناس حوزه رمزارز و رئیس هیات‌مدیره او ام پی فینکس در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: امروز بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان برای عرضه کالا و خدمات خود به مشتریان، از رمزارزها استفاده می‌کنند که آسان‌ترین راه مبادلات بین‌المللی در این حوزه محسوب می‌شود. در این صورت خریداران می‌توانند با هماهنگی مراجع مالی و بانکی کشور اقدام به معاملات تجاری با شرکت‌های مورد نظر کنند؛ اما تسهیلات موجود در مبادلات رمزارزها محدود به این موضوع نیست؛ زیرا در بسیاری موارد خریداران کالاها و مواد اولیه مصوبه تخصیص ریال را دارند و قصد دارند آن را برای شرکت‌های خارجی حواله کنند که این کار در شرایط سنتی توسط صراف انجام می‌شود که هزینه‌های خاص خود را دارد. در این شرایط استفاده از رمزارزها و حواله وجه مورد نظر به صورت هیبرید امکانی است که توسط رمزارزها امکان پذیر می‌شود و ضمن کاهش هزینه‌های کارمزد، در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند.

 افزایش سرعت و کاهش هزینه

مهندس بیرقی اظهار کرد: به طور کلی آنچه کریپتوکارنسی را در دنیا پیش می‌برد، افزایش سرعت و کاهش هزینه‌هاست. مثلا برای انتقال پول به بانک در کشور امارات می‌توان از «تتر» استفاده کرد که کارمزد آن به طور متوسط ۰.۲ درصد خواهد بود در صورتی که همین نقل و انتقال در حالت سنتی از طریق صرافی‌ها حدود ۶ تا ۱۰ درصد بر هزینه‌ها می‌افزاید. نکته دیگر در این باره اینکه حواله پول به شکل سنتی حداقل به یک هفته زمان نیاز خواهد داشت در حالی که حداکثر زمان برای این انتقال از طریق رمزارزها حداکثر ۴۸ تا ۷۲ ساعت خواهد بود.

 بازارهای هدف در مبادلات رمزارز فرق دارند

وی افزود: مواضع مختلفی در تجارت بین‌المللی با رمزارزها وجود دارد و به همین دلیل راهکارهای گوناگونی نیز برای استفاده از این نوع ارز وجود دارد. به عنوان مثال رگولاتوری اروپا اجازه داد و ستد مستقیم با تتر را به صاحبان کسب و کار نمی‌دهد اما بسیاری از کشورها مانند هند با رمزارزهایی مانند کریپتو کار می‌کنند. بنابراین در مبادلات بین‌المللی در ابتدا باید دید امکان مبادله تجاری از کدام طریق ممکن است. ساده‌ترین و ارزان‌ترین شیوه در این نوع مبادلات، شیوه مستقیم است که معمولا با کارمزد کمتر از یک درصد انجام‌پذیر است. در غیر این صورت مبادلات به دو طرف به صورت غیرمستقیم خواهد بود و انتقال پول به شکل هیبرید انجام می‌شود. یعنی در داخل کشور، ریال تبدیل به تتر می‌شود و پس از انتقال به حساب بانکی در مقصد، امکان مبادله با ارز رایج وجود خواهد داشت. ضمن اینکه جدا از موضوع واردات، استفاده از امکانات رمزارز در صادرات نیز می‌تواند در موارد بسیاری گره‌گشای مشکلات پولی و بانکی باشد.

 رمزارز هنوز در صنایع ناشناخته است

این متخصص حوزه رمزارز درباره همه‌گیری استفاده از این ابزار در کشور گفت: در حال حاضر استفاده از این امکان برای انتقال پول و مبادلات تجاری بین‌المللی در صنایع کشور ما به میزان بسیار کم صورت می‌گیرد که دلیل آن نیز در درجه اول ناآشنایی اهالی صنعت با این موضوع و دیگری قوانین بانک مرکزی است که در این حوزه به شکل کلی و فراگیر اعمال نظر و اعمال قانون نکرده و به اجماع لازم نرسیده است؛ به همین دلیل تنها به شکل موردی با این رویه در تبادلات مالی با کشورهایی مانند روسیه، هند، ازبکستان و قرقیزستان مواجه شده است. در واقع بخش ارزی پولی و همین‌طور بخش فناوری بانک مرکزی باید به این موضوع ورود کنند تا یک مصوبه کلی و جامع برای استفاده از رمزارزها در مبادلات تجاری بین‌المللی در نظر گرفته شود تا انتقال پول و مواردی مانند رفع تعهد ارزی با استفاده از تتر امکان‌پذیر باشد. البته در آخرین جلسات برگزار شده با مسئولان بانک مرکزی وعده‌هایی در این زمینه داده شده است.

 نیاز به قانون‌گذاری و آگاه‌سازی داریم

بیرقی خاطرنشان کرد: در این زمینه می‌بینیم که کشوری مثل امارات با قانون‌گذاری در این حوزه و وارد کردن رمزارزها در مبادلات اقتصادی و تجاری این کشور، روزانه چند ده میلیارد دلار گردش نقدینگی از طریق تتر دارد. با این حال بانک مرکزی هنوز رمزارز را گردن نگرفته است و ما در عین داشتن مجوز استخراج، مجوز تبادل نداریم؛ درست مثل اینکه مجوز تولید یک کالا را داشته باشیم ولی مجوز فروش آن را نداشته باشیم؛ این در حالی است که روسیه مجوز استخراج رمزارز را صادر کرده و بدون شک تا مدتی دیگر مجوز تبادل را نیز صادر خواهد کرد.

وی افزود: صاحبان صنایع نیز از این موضوع عقب هستند و هنوز در مبادلات بین‌المللی وابستگی به صرافی‌های کاغذی وجود دارد. در واقع باید آگاه‌سازی در این زمینه صورت گیرد تا امکان توسعه مبادلات تجاری بین‌المللی به شکل مطلوب‌تری در سطح صنایع مختلف ایجاد شود.

 ۱۵ میلیون کاربر فعال در کشور داریم

مهندس بیرقی در پایان درباره چشم‌انداز آینده حضور رمزارزها در تجارت کشور گفت: در حال حاضر رمزارزها با ۱۵ میلیون مخاطب و کاربر فعال عمق بازار خوبی در کشور دارد که با توجه به کاربران غیرفعال این تعداد تا ۲۰ میلیون نفر نیز افزایش می‌یابد. پیش‌بینی محتوم در زمینه رمزارزها این است که بالاخره حاکمیت به این نتیجه خواهد رسید که باید به این سمت حرکت کند؛ زیرا تکنولوژی چیزی نیست که بتوان جلوی آن را گرفت و باید در نهایت با آن همسو شد. آنچه تا یک سال گذشته در این حوزه دیده می‌شد تلاش برای کم کردن سرعت نفوذ کارآیی رمزارزها در کشور بود اما خوشبختانه در یک سال اخیر گشایش‌هایی‌در این زمینه ایجاد شده است. بهتر بود تا در این زمینه حاکمیت به عنوان متولی وارد میدان می‌شد و با برنامه‌ریزی جامع، بسترها را برای توسعه این پدیده در کشور مهیا می‌کرد اما مانند بسیاری دیگر از پدیده‌ها در کشور، اکوسیستم رمزارزها نیز ابتدا در بین مردم و مخاطبان شکل گرفته و در حال گسترش است و حاکمیت پس از آن با این اکوسیستم همراه می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها