|
کدخبر: 333053 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

وعده بزرگ مسکنی به مردم | صادق مالواجرد مستاجران را امیدوار کرد

جلسه بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی امروز ۲۹ مردادماه در صحن علنی مجلس آغاز شد.

اقتصاد وعده بزرگ مسکنی به مردم | صادق مالواجرد مستاجران را امیدوار کرد

فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سوی مسعود پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم برای رای اعتماد به مجلس معرفی شده است. امروز صلاحیت او توسط نمایندگان مجلس دوازدهم مورد ارزیابی قرار می گیرد.

محمدتقی نقدعلی به عنوان نماینده مخالف گفت: مسکن برای انسان اسباب آرامش و سکونت است و اهمیت بالایی برای مردم دارد. خانم صادق، مستاجری در این زمانه بدل به امری غیر ممکن شده است. ویژگی های خانم صادق برای ما ارزشمند و قابل احترام محسوب می شود. وزیر پیشنهادی در بحث راه و شهرسازی نیز اشراف خوبی دارد و کسی نمی تواند منکر آن شود.

او ادامه داد: برابر قانون جهش تولید مسکن باید ساخت یک میلیون مسکن محقق شود اما این امر روی زمین مانده و ظاهرا خانم صادق به دلیل کمبود بودجه اظهار عجز کرده است. ۲ هزار متقاضی مسکن فقط در بحث جوانی جمعیت وجود دارد اما با سیاست انقباضی نمی توان گام موثری در این زمینه برداشت. خانم صادق باید دغدغه مردم در حوزه مسکن را جدی بگیرد و مسکن ارزان قیمت برای متقاضیان فراهم کند.

محمدمنان رییسی به عنوان نماینده بیان کرد: خانم صادق در مقام مسئول شورای عالی شهرسازی، آمار بسیار ضعیفی دارد و اعداد و ارقام بیانگر همین مطلب است. رشد قیمت زمین در سال های اخیر مشهود بوده و بر مبنای نرخ تورم، وضعیت بسیار نامطلوبی بر بازار مسکن حاکم است. من مشکلی با این موضوع که خانم صادق فرزند شهید است، ندارم و انتقادات اخیر در خصوص خود را متوجه نمی شوم.

او اضافه کرد: تراکم تهران ۱۵۰ نفر در هکتار است و این روند باعث بروز شرایطی اسفناک خواهد شد. خانم صادق شما برای بهبود این وضعیت برنامه مشخصی ندارید و این مسئله کاملا مشخص و واضح است. وزارت راه و شهرسازی بیش از ۳۰ معاون دارد و خروجی فعالیت های دولتی برای مردم مثبت نبوده است. 

فرشاد ابراهیم پور نورآبادی به عنوان نماینده موافق ابراز داشت: خانم صادق با برنامه های خوب خود می تواند چالش های بزرگ حوزه مسکن را از میان بردارد. خانم صادق تنها ۳ سال معاونت شورای عالی شهرسازی را برعهده داشته است و نمس توان تمام کاستی ها در این حوزه را بر گردن او انداخت. حوزه راه و شهرسازی با چالش های بزرگی دست و پنجه نرم می کند و خانم صادق با درک صحیح مشکلات، بی تردید قادر به حل آن است. او از بدنه وزارت راه و شهرسازی به مجلس آمده و ما نمایندگان باید اهمیت این موضوع را درک کنیم.

فاطمه محمدبیگی به عنوان نماینده موافق اظهار کرد: مدیریت بر حسب شایستگی سالاری، نه زنانه است و نه مردانه. از نظر اسلام هیچ گونه تعارضی میان ریاست و جنسیت وجود ندارد و تاریخ غنی ما بر این مسئله صحه می گذارد. خانم صادق با ۸ وزیر متفاوت سابقه همکاری دارد و وزارت راه و شهرسازی را مانند خانه خود می شناسد و بر آن اشراف دارد. 

او ادامه داد: خانم صادق این پتانسیل را دارد که زبرساخت های حوزه مسکن را ترمیم کند و چالش های موجود را با بهره گیری از برنامه های مدون از میان بردارد. او یک تنظیم گر قوی است و به خوبی با بخش و ارگان های همسو همکاری می کند. وزیر پیشنهادی مخالف توسعه معماری و شهرسازی نیست و از قضا برنامه های اصولی و مدونی در این راستا دارد. در حوزه جوانی جمعیت نیز قول هایی به مردم داده شده و وعده ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را مطرح نمودند.

مجتبی یوسفی به عنوان مخالف مطرح کرد: ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به وزارت راه و شهرسازی مربوط می شود. من با واگذاری زمین های کشاورزی رتبه یک و رتبه دو مخالف هستم. زمین کشاورزی نباید برای ساخت واحد مسکونی تغییر کاربری پیدا کند. بانوان ما نخبه هستند و می توانند به وزارت برسند اما حرف و نقد ما این موارد نیست. خانم صادق در زمره مدیران پاکدست وزارتخانه هستند اما مشکل ما با ضعف مدیریتی این بانو است. ما با رانت خواری در این حوزه مشکل داریم وگرنه یک خانم می تواند بر کرسی مدیریت بنشیند.

او افزود: برنامه کلی خانم صادق در خصوص تراکم جمعیت در هر هکتار زمین نامناسب و بد است. انتقادات ما از او و برنامه های ما کاملا مشخص است و دلیل هجمه های اخیر علیه خود را متوجه نمی شوم. مشکلات مربوط به پرداخت تسهیلات مسکن روی زمین مانده و باید برای رفع آن چاره ای اندیشیده شود. مشکل تامین منابع بسیار جدی است و خانم صادق برای آن برنامه واضحی ندارد.

فرزانه صادق مالواجرد برای دفاع از برنامه های خود به پشت تریبون رفت و گفت: از حسن اعتماد و حمایت آقای رئیس جمهور تشکر می کنم و در صورت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف خود در این حوزه به کار خواهم بست. من بارها از تعهد خود به اصول بنیادین نظام جمهوری اسلامی سخن گفتم و کماکان بر باور خود استوار هستم. 

او ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک دستگاه تاثیرگذار در حوزه حمل و نقل مطرح است. در بخش حمل و نقل مشکلات متعددی وجود دارد و باید برای حل آن تمام ارگان های مربوطه به ما دست یاری دهند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: ما ستاد ملی ترانزیت را تشکیل خواهیم داد اقدامات خوبی را در این زمینه ترتیب می دهم. مطمئن باشید که نهضت مسکن ملی و مسکن مهر را تکمیل می کنم و چالش های موجود را از میان برمی دارم. از شاخص های اصلی توسعه اقتصادی، توسعه ترانزیت است. موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشورهای همسایه است.تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس جمهور از برنامه های من است. با همراهی مجلس، طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر را مطابق برنامه هفتم تکمیل خواهیم کرد.

صادق مالواجرد ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری این جانب توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در توسعه شبکه‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی در کشور البته متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور با اصل توجه خاص به مسیرهای شریانی و ترانزیتی و کریدورها در پهنه سرزمین و اتصال آن‌ها به بنادر کشورهای همسایه با هدف بازیابی تاریخی حمل و نقل بین‌المللی از سرزمین ایران عزیزمان است. به غیر از نقطه نظری که در خصوص ساختار اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی داشتم و این نکته به مراتب برای تامین بودجه امیدبخش است. از طرفی دیگر خوشبختانه با تدبیر عالی مقام معظم رهبری متصل ناشی از اشراف کامل معظم الله بر ابعاد مختلف موضوع حمل و نقل می‌باشد کمک بی‌نظیری برای تامین منابع مالی ابر پروژه‌های حمل و نقل صورت گرفته است که ان‌شاءالله با تعامل حداکثری دولت و مجلس در جهت استفاده کامل و فوری این ظرفیت فوق العاده ایجاد شده شاهد تحول چشمگیر خواهیم بود.

وی یادآور شد: در این خصوص تکمیل حلقه‌های جنوب شرق، تکمیل شبکه ریلی شمال به جنوب و مرکز تکمیل شبکه ریلی شرقی و غربی، اتصال بندر بوشهر پایتخت انرژی کشور، عسلویه و سایر استان‌های برنامه‌ریزی شده، برقی کردن قطارها و قطار سریع‌السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی، ایجاد زمینه‌های اتصال چشمه بار مراکز بزرگ صنعتی و معدنی به شبکه ریلی از طریق مشارکت با بخش خصوصی از جمله اقدامات مهم است‌. در بخش زیرساختی و فرودگاهی، افزایش ظرفیت فرودگاه‌های اقتصادی ، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای کمی و کیفی فرودگاه‌ها، کاهش مناطق پرواز ممنوع و محدودیت‌های پروازی، باز طراحی شبکه پروازی کشور از جمله راهکارهایی است که می‌توان در راستای افزایش پروازهای عبوری کشور و اقتصادی نمودن پروازهای داخلی به کار گرفت. تکمیل و توسعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی ،راه‌های اصلی و فرعی به عنوان استخوان‌بندی اصلی شبکه جاده‌ای کشور در راستای توسعه اقتصادی و پاسخگویی و حمل و نقل فعلی کشور یکی از ضرورت‌های مورد نظر و اولویت‌های کاری اینجانب و همکارانم می‌باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: توسعه شبکه آزادراهی کشور از طریق مشارکت بخش خصوصی و برقراری مشوق‌های جدید و جذاب برای حضور سرمایه‌گذاران، تکمیل شبکه بزرگراهی و رفع گلوگاه‌های باقیمانده در این شبکه‌ها، توجه به راه‌های منتهی به مرزهای کشور و محورهای ساحلی جهت افزایش ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی و تبادل بار و مسافر با کشورهای همسایه یکی از مهمترین مسائل اینجانب خواهد بود. اولویت مهم دیگر در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل، توجه به توسعه و تکمیل شبکه‌های روستایی کشور است. راه‌های روستایی علاوه بر اهمیت حمل و نقل منطقه‌ای و اقتصادی دارای اهمیت ویژه اجتماعی و عدالت محوری می‌باشد. ضمن احیا مجدد ردیف ملی طرح مذکور و پیش بینی اعتبارات کافی برای برای آن لازم است شرایط بهره‌برداری از راه‌های مناسب برای روستاها و مناطق کم برخوردار و محورهای پرجمعیت را فراهم نماییم که این مهم میسر نیست جز با حمایت و همراهی موثر شما نمایندگان محترم. موضوع مهم دیگری که در بخش حمل و نقل آن مواجه هستیم مقوله نگهداری زیرساخت‌هاست که البته خوشبختانه راهکارهای حل این معضل با انجام مطالعات کارشناسی طراحی گردیده است که البته تحقق آنها با همکاری دولت و مجلس میسر خواهد شد.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام. تو را به خدا 100متر زمین به من دهی د که اتاق بسازم . قیمت اجاره خانه خیلی ب الا رفته . و شوهر من هم فوت شده.تو شهر گ لپایگان و اطراف شهر گلپایگان صد متر زمین وزارت راه و شهرسازی بدهد که من بسازم . واینکه معلول هستم .طبق اصل 31قانون اساسی واصل 43قانون اساسی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها