|
کدخبر: 333138

دولت حقوق این افراد را قطع کرد!

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان گفت: با وجود برگزاری جلسه مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و بهزیستی برای حل این مشکل، همچنان ۱۳ هزار نفر از مددجویان بدون اطلاع از قطع مستمری خود، با بحران معیشتی مواجه شده‌اند. این موضوع نه تنها معیشت این خانوارها را به خطر انداخته، بلکه موجب ایجاد اضطراب و نگرانی عمیقی در میان تمامی مددجویان و خانواده‌هایشان شده است.

اقتصاد دولت حقوق این افراد را قطع کرد!

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان، از قطع مستمری ۱۳ هزار نفر از معلولان و مددجویان بهزیستی خبر داد و اظهار داشت: در یک اقدام غیرمنتظره و نگران‌کننده، مستمری حدود ۱۳ هزار مددجوی سازمان بهزیستی که تقریباً ۶۰ درصد آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند، قطع شده است. دیوان محاسبات در اواخر اردیبهشت ماه وعده داده بود که از خردادماه این افراد به چرخه حمایتی بازخواهند گشت، اما به تازگی متوجه شدیم که سازمان هدفمندی قصد ندارد این تعداد را به چرخه اضافه کند.

وی گفت: این بحران که در پی واگذاری مسئولیت پرداخت مستمری‌ها از ابتدای سال به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بر اساس بند ۲ تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ ایجاد شده، زندگی هزاران خانواده را با چالش جدی روبرو کرده است. 

مروتی ادامه داد: با وجود برگزاری جلسه مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و بهزیستی برای حل این مشکل، همچنان ۱۳ هزار نفر از مددجویان بدون اطلاع از قطع مستمری خود، با بحران معیشتی مواجه شده‌اند. این موضوع نه تنها معیشت این خانوارها را به خطر انداخته، بلکه موجب ایجاد اضطراب و نگرانی عمیقی در میان تمامی مددجویان و خانواده‌هایشان شده است. 

فعال حقوق معلولان در مورد عواقب این کار گفت: تصمیمی شتابزده و بدون برنامه‌ریزی دقیق گرفته‌اند که تبعات آن بسیار جدی و گسترده است. از جمله این تبعات می‌توان به بحران معیشتی شدید اشاره کرد. قطع مستمری برای خانواده‌هایی که به این مبلغ اندک برای تأمین نیازهای اولیه خود وابسته هستند، می‌تواند عواقب تلخی برای آنها داشته باشد. 

وی افزایش آسیب‌های اجتماعی را از تبعاتِ دیگر این قبیل تصمیمات دانست و گفت: با تشدید مشکلات اقتصادی این خانوارها، احتمال افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند افزایش آمار کودکان کار، افزایش نرخ طلاق و افزایش جرم و جنایت بالا می‌رود. 

مروتی گفت: این وضعیت دسترسی این افراد به خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی با مشکل مواجه کرده و در نتیجه کیفیت زندگی آن‌ها به شدت کاهش خواهد یافت. 

این فعال حوزه معلولان بیان کرد: قطع مستمری چندین هزار نفر، اعتماد عمومی به نهادهای مسئول را کاهش داده و باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد. 

مروتی تأکید کرد: در شرایط بغرنج کنونی، در حالی که انتظار می‌رود مسئولان بیشتر به فکر رفع مشکل معیشتی محرومان و مستضعفان باشند و با پرداخت مطالبات معوق معلولان و مددجویان، از تشدید بحران معیشتی جلوگیری کنند، سازمان هدفمندسازی با چراغ سبز برنامه و بودجه، با قطع مستمری ۱۳هزار نفر و خانوار تحت سرپرستی‌شان، نان شب حدود ۲۰ الی۳۰ هزار نفر را بدون دلیل و توضیحی به ناگاه آجر می‌کند و به کسی هم پاسخگو نیست!

سازمان بهزیستی کشور یک نهاد دولتی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که خدماتی را به افراد نیازمند جامعه ارائه می‌دهد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که تاریخ واریز مستمری مددجویان بهزیستی بانک رفاه در مرداد ۱۴۰۳ کی است و مستمری بهزیستی چه زمانی واریز می‌شود؟

ویلچر-معلولان

براساس جدول زمانبندی مستمری مددجویان بهزیستی باید ۲۰ هر ماه واریز شود، اما از فروردین ماه سال جاری بسیاری از مددجویان مستمری خود را یا در تاریخ ۲۵ یا در تاریخ ۲۷ هر ماه دریافت کردند.

در دلایلی که برای تغییر زمان واریز مستمری مددجویان بهزیستی ذکر شده، آمده است که به دلیل اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها از فروردین مسئولیت واریز مستمری را برعهده گرفته، همزمان با یارانه نقدی مبلغ مستمری را نیز واریز می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که از این به بعد، سازمان بهزیستی مستمری مددجویان را از طریق هدفمندسازی یارانه‌ها واریز خواهد کرد.

علیرضا انجلاسی در این باره اظهار کرد: مستمری امسال مددجویان سازمان بهزیستی نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی همراه بوده است.

وی ضمن تشریح سرانه‌های پرداختی مستمری، گفت: براین اساس خانوار‌های یک نفره ماهیانه یک میلیون تومان، ۲ نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ۳ نفره ۲ میلیون تومان، چهار نفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و خانواده پنج نفره و بالاتر سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درخصوص زمان واریز مستمری‌ها نیز توضیح داد: براساس جز ۲ بند الف تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مبنی بر پرداخت مستقیم به ذی نفع نهایی مقرر شده از فروردین‌ماه مستمری مددجویان تحت پوشش از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صورت مستقیم به حساب مددجویان واریز شود این درحالیست که پیش از این و طی سنوات گذشته این اقدام توسط سازمان بهزیستی صورت می‌گرفت.

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    باسلام خدمت دولت چهاردهم و مسعولان محترم دولت چهاردهم و نمایندگان مجلس دولت چهاردهم صدای معلولان را بشنوید
    روحشان شاد یادشان گرامی باد شهید دکتر رجائی شهید بزرگوار ... آقای خاندوزی قول داده بود قبل عید سهام عدالت جاماندکان فرزندان بهزیستی و کمیته و ایثارگران قبل عید واریز میشود تنها وعده بیش ندیدیم حالا سهام عدالت شده واریزش امروز فردا امروز فردا تاکی هست این وعده امروز فردا خدا میدونه قریون خدا برم قبلاً جای هممون انتخاب کرده هممون مهمانیم شاید قبل این پیام من نبودم وعده دادیم عملش انجام بدیم... خدا ببینند و نطارگری است همیشه قضاوت مخصوص خداست بس واقعا این چند سال گرونی لحظه به لحظه ثانیه به ثانیه قیمت اجناس عوض میشوند معلولان بد جوری اندک ماهانه زندگیشون داغون کرده همیشه شرمنده زنو بچه ها شدیم شرمندگی پیش خانواده خیلی سخته آرزوی مرگ میکنیم شرمنده خانواده نشیم ما معلولان واقعیت ...من یکی سه عنوان معلولیت شدید بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه خیلی سختی کشیدم حقم اون نگذاشتم او نخواهم گذشت چون واقعا خیلی برامون سخت گذشته زندگی روزمره معشیتی پول دکتر دارو و اجاره خونه اندک ماهانه فقط ... آقای خاندوزی هنوز یادمان نرفته قول داده بودید سهام عدالت جاماندکان فرزندان بهزیستی واریز میشود قبل عید تنها وعده بیش ندیدیم می‌توانستید حساب سرپرستان خانوار واریز کنید فرزندان معلولان بدون سهام عدالت که واریز نکردید... معلولان بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه پول دکتر دارو درمان ماهانه کفاف نمیدهد زیاد معلولین شدید حق پرستاری واریز نمیشود از دولت چهاردهم و همه مسعولان محترم دولت چهاردهم خواهشمندیم صدای بی صدایان معلولان بشنوید صدای معلولان بی دفاع باید شنید اندک ماهانه نمیتونند زندگی روزمره بدون خونه اجاره نشین پول دکتر دارو هزاران مشکلات معیشتی زندگی روزمره توان قدرت خرید ندارند واقعیت معلولان را دریابید آفریده خدا هستند صدای بی صدایان باشید راه خدا و پیامبران خدا 🕋 پیش بگیرید مسعلولان محترم دولت چهاردهم صدای بی صدایان باشید کدوم نهاد این کار میکنن دوساله عیدی معلولان قطع کردند الانم افتادن جون ماهیانه اندک معلولان حق معلولان خوردن ندارد بدانید خدا هست

  • ناشناس ارسالی در

    خدایا خودت صدای بی صدایان باش بنده هات واگذار نکن حق حقوق قانونی معلولان بدرستی دستشون نمیرسونند خدا جونم شکرت هبچ کس خودت نمی‌شود صدای بی صدایان باشید خدا جونم ❤️سرانه پرداختی برای خانواده‌های یک نفره در ماه یک میلیون تومان، دو نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ۳ نفره دو میلیون تومان، ۴ نفره دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ۵ به بالا ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

    با سلام در کشور ژاپن ببینید چقدر ارزش قائل هستن معلولان آفریده خدا واقعا عجیب است ما معلولان بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه پول دکتر دارو درمان ماهانه و هزاران مشکلات معیشتی روزمره زندگی معلولان صدای بی صدایان باشید راه خدا پیش بگیرید مسعلولان حق حقوق قانونی معلولان بدرستی دستشون برسونید خدا ببینند و نطارگری است همیشه
    اولین بار نیست که مددجویان بهزیستی برای تامین هزینه‌های درمان و دریافت مستمری خود با مشکل مواجه می‌شوند. وقتی در سال ۱۴۰۲ دولت تصمیم گرفت بودجه سازمان بهزیستی برای پرداخت مستمری را حذف و آن را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها بدهد تا از این به بعد زیر نظر این سازمان مستمری‌ها پرداخت شود، چند تن از مدیران این سازمان اعتراض کردند اما خیلی زود صدای این اعتراض‌ها خاموش شد.

    حالا همین مدیران مدعی‌اند به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب برای پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نتوانسته‌اند تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ را اجرایی کنند. اما گویا زیرساخت‌های مورد نظر مسئولان دولت فراهم شده و همانطور که در قانون بودجه آمده، قرار است از امسال مستمری مددجویان بهزیستی از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود.
    اما حالا که دو ماه از آغاز سال می‌گذرد، این مستمری با تاخیر در اختیار مددجویان قرار گرفته است. این در حالی است که بسیاری از این افراد برای تامین لوازم بهداشتی مورد نیاز خود، پرداخت هزینه درمان و همچنین پرداخت هزینه‌های دارویی به این مستمری اندک نیاز دارند.

    این در حالی است که سرانه پرداختی برای خانواده‌های یک نفره در ماه یک میلیون تومان، دو نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ۳ نفره دو میلیون تومان، ۴ نفره دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ۵ نفره به بالا ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است. مبلغی که با توجه به میزان تورم موجود در جامعه به خصوص برای افرادی که توانایی کار کردن ندارند، بسیار ناچیز است.صبر خدا زیاد است گر بزند دعوا ندارد قربونت برم خدا جونم ❤️ قلبم برایت میتپد این همه گرونی شرمندگی پیش خانواده معلولیت چن کانه شدید فاقد شغل بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه عیدی معلولان قطع کردند دو سال است هنوزم چشم انتظار موندیم اندک عیدی شاید واریز کردند خدا شکرت تنها خدا صدای بی صدایان هستند بدون منت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها