|
کدخبر: 333245

بازار سهام در مرداد ۱۴۰۳ نوسان بدی را تجربه کرد | صنعت خودرو ضعیف تر از هر صنعت دیگری شد

در مرداد ماه ۱۴۰۳، بازار سهام شاهد کاهش تراز شاخص ۲۹ از ۳۰ صنعت اصلی بورس تهران بود. تنها صنعت خرده‌فروشی با رشد ۲.۴ درصدی تراز، عملکرد مثبتی داشت، در حالی که صنعت خودرو با افت ۱۵ درصدی تراز، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان صنایع بورسی به ثبت رساند.

اقتصاد بازار سهام  در مرداد ۱۴۰۳ نوسان بدی را تجربه کرد | صنعت خودرو ضعیف تر از هر صنعت دیگری شد

در دو ماه گذشته از تابستان ۱۴۰۳، بازار سهام سه روند معاملاتی اصلی را تجربه کرده است. تیر ماه با آغاز یک روند صعودی در شاخص‌های سهامی شروع شد که تا روز هجدهم تیر ادامه داشت. اما از روز هجدهم تیر تا بیست و سوم مرداد، شاخص‌های سهامی در یک روند نزولی قوی قرار گرفتند و تراز شاخص کل بورس تهران در این مدت ۱۰.۶ درصد کاهش یافت و به زیر کانال دو میلیون واحد سقوط کرد. در شش روز معاملاتی پایانی مرداد، سومین روند این دوره با افزایش تراز شاخص‌های سهامی همراه بود. به طور کلی، می‌توان روند معاملاتی تیر ماه را صعودی و روند معاملاتی مرداد ماه را نزولی ارزیابی کرد.

دلیل اصلی این ریزش تراز در مرداد ماه را می‌توان محدودیت‌های تأمین برق صنایع سنگین کشور، افزایش ریسک سیاسی اوراق سهام با تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه و زمان بر شدن محدودیت دامنه نوسان قیمتی نام برد. همچنین در سال جاری گزارش‌های عملکرد مالی صنایع کشور کیفیت مورد انتظار سهامداران و تحلیل‌گران بازار سهام را نداشته است.

شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات ۱۵ درصد ریزش کرد!

در بین ۳۰ صنعت اصلی بورس تهران، شاخص ۲۹ صنعت در مرداد ماه کاهش تراز داشتند. با توجه به ریزش ۶.۲ درصدی شاخص کل و ۷.۹ درصدی شاخص هم‌وزن بورس تهران در مرداد ماه، بازدهی شاخص ۱۰ صنعت بهتر از شاخص کل بوده و ۵ صنعت بازدهی متوسطی نسبت به عملکرد شاخص کل و هم‌وزن داشتند. از سوی دیگر نیز شاخص ۱۵ صنعت ریزش بیشتری نسبت به شاخص هم‌وزن داشتند.

شاخص صنعت خرده فروشی با ۲.۴ درصد رشد که بابت افزایش قیمت سهام افق بود؛ بهترین بازدهی مرداد ماه را به ثبت رساند و شاخص صنایع رادیویی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی و سیمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

صنعت-بورس

از سوی دیگر نیز شاهص صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۱۵ درصد افت تراز ضعیف‌ترین عملکرد را در مرداد ماه امسال داشت و صنایع اطلاعات و ارتباطات، زراعت، انبوه‌سازی و محصولات فلزی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها