|
کدخبر: 333489

نگرانی بزرگ متقاضیان مسکن ملی | خانم وزیر تیر خلاص را می زند؟

در حالی که وزیر جدید راه و شهرسازی وعده داده است که واحدهای نهضت ملی مسکن به اتمام خواهند رسید، این طرح به دلیل دلال‌بازی با مشکلاتی مواجه شده است. این وضعیت باعث نارضایتی سازندگان شده است.

اقتصاد نگرانی بزرگ متقاضیان مسکن ملی | خانم وزیر تیر خلاص را می زند؟

یکی از مهم ترین وعده های وزیر جدید راه و شهرسازی، اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر و اجرای نهضت ملی مسکن است. فرزانه صادق اظهار داشته است که اتمام باقیمانده مسکن مهر و برنامه‌ریزی برای اجرای نهضت ملی مسکن در دستور کار ویژه او قرار دارد. برای موارد دیگر مربوط به حوزه مسکن نیز برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن مسکن را به دست مردم ارائه دهیم.

وی تاکید کرد‌: خانه‌دار کردن دهک‌های یک تا ۳ یعنی مسکن محرومان، کارگران و اقشار ویژه یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

این در حالی است که دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان وضعیت کنونی نهضت ملی مسکن را مثبت ارزیابی نمی‌کند.

فرشید پورحاجت از وجود رانت در طرح نهضت ملی مسکن خبر و توضیح داد: شوربختانه امروز مشاهده می‌کنیم که پروژه‌های نهضت ملی مسکن طی یک رانت و تحت عنوان کارگزاری از سوی برخی شرکت‌ها در بین سازندگان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: اشخاصی که اهلیت آنها مشخص نیست تحت عنوان کارگزار توزیع کار نهضت ملی مسکن را انجام می‌دهند که لازم است برای بررسی دقیق این فرآیند عجیب نهادهای نظارتی ورود سریع و جدی داشته باشند.

وی افزود: فردی به بنده پیام داده که در شهر دزفول می‌تواند ۴۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن را بدون بورکراسی‌ها معمول واگذار کند.

وی تصریح کرد: این اشخاص چه کسانی هستند؟ وقتی از شخص پیشنهاد دهنده این سئوال را پرسیدم که شما تحت چه عنوان در حال توزیع واحدهای نهضت ملی مسکن هستید، به نظر می‌رسد دلال هستید فقط خندید.

وی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم در نهضت ملی مسکن بی‌انضباطی وجود دارد، یعنی همین.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با طرح این پرسش که بر اساس چه متر و معیاری واحدهای نهضت ملی مسکن برای توزیع به فرد یا شرکتی واگذار شده است، اضافه کرد: شرکتی که با بنده تماس گرفت، تحت عنوان کارگزاری در حال توزیع ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در بازار است.

پورحاجت با بیان این‌که از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم خیلی سریع به این موضوع رسیدگی کند، یادآور شد: شرکت کارگزار بابت واگذاری هر واحد نهضت ملی مسکن یک میلیون تومان پول می‌گیرد.

خرید-خانه

 آغاز دور جدید واگذاری نهضت ملی مسکن از این تاریخ

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت چهاردهم باید برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن تمامی اراضی مورد نیاز را از دستگاه‌ها تحویل گرفته و به متقاضیان واگذار کند.

تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن یکی از اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم بوده که از طریق همکاری دستگاه ها و همچنین با افزایش تراکم در شهرها یک  رکورد بی‌سابقه در تامین زمین کسب شد. طبق قانون جهش تولید مسکن دولت موظف است هر سال یک میلیون  واحد مسکونی در کشور بسازد که برای ساخت این میزان از واحد مسکونی نیازمند تامین زمین هستیم.

به گفته کارشناسان برای تسریع در روند ساخت مسکن نیازمند آن هستیم که واحدهای با ترا‌کم و تعداد طبقات کمتری ساخته شود تا مدت زمان ساخت کوتاه شود.

در همین زمینه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه برای تامین زمین جهت تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن گام های بزرگ و مؤثری برداشته ایم، گفت: در سال گذشته در بحث شناسایی منابع جدید موفق به تحقق ۲۱۱ درصدی عملکرد نسبت به برنامه شدیم به طوری که در ابتدای سال مکلف به شناسایی ۲۴ هزار و ۳۲۰ هکتار زمین بودیم اما در پایان سال موفق به شناسایی ۵۱ هزار و  ۲۳۵ هکتار زمین شدیم.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته و طبق ماده ۱۱ قانون جهش تولید مسکن ۲۸ هزار و ۲۷۷ هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق شده است و از ابتدای امسال هم موفق به تکمیل بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن و تحویل تعدادی از واحدها به متقاضیان شده ایم.

مسکن-ملی

خواسته مهم متقاضیان مسکن ملی

وی  اضافه کرد: بر اساس برنامه، مکلف به اخذ یک هزار و ۷۶۵ هکتار زمین بوده‌ایم که در پایان سال برای بیش از ۳هزار هکتار زمین سند اخذ کردیم که در این مورد هم تحقق ۱۷۲ درصدی نسبت به برنامه را شاهد هستیم.

مالکی یادآور شد: براساس قانون جهش تولید مسکن بر عهده ما قرار داده شد تا بتوانیم در شهرهایی که کمبود زمین داریم از طریق اراضی موجود در حریم و در قالب ساخت شهرک‌های اقماری نیاز متقاضیان مسکن را برآورده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طی امسال تعداد شهرک ها به ۶۰ شهرک رسیده که این کار بسیار بزرگی بود که امیدواریم با این سیاست بتوانیم مشکل مسکن را در کلانشهرها برطرف کنیم، گفت: حدود ۳۰ هزار هکتار زمین با قابلیت واحدپذیری یک میلیون و ۲۵۹ هزار واحد مسکونی در سال ۱۴۰۲ در دستور کار سازمان قرار داشت که این بیشترین حجم پروژه‌ای بود که در سازمان ملی زمین و مسکن اجرا شد و امیدواریم این روند تخصیص زمین در مناطق مختلف توسط وزیر راه وشهرسازی در دولت چهاردهم ادامه یابد.

مالکی اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن همانطور که از نام آن پیداست یک طرح جهادی است که باید با همت مضاعف و روحیه جهادی به انجام برسد و بحث تخصیص زمین و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نهضت ملی مسکن باید همواره در دستور کار دولت جدید قرار گیرد‌.

رئیس اداره راه و شهرسازی پاکدشت گفت: تامین زمین برای ساخت واحد مسکونی در پاکدشت از مشکلات اصلی نهضت ملی مسکن در این شهرستان است.

حبیب شعبانی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در پاکدشت گفت: پاکدشت ۵۶ هزار و ۷۰۰ متقاضی طرح ملی مسکن داشت‌ که ۱۲ هزار نفر حائز شرایط شدند.

وی تأمین زمین برای ساخت واحد مسکونی در پاکدشت را از مشکلات اصلی نهضت ملی مسکن در این شهرستان دانست و گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۷۰ واحد مسکونی در اراضی دولتی احصا و اکنون انتخاب واحد شده است و در حال حاضر ۸۲۸ واحد مسکن متعلق به دولت شناسایی و مراحل اجرای ساخت آن آغاز شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی پاکدشت اضافه کرد: مابقی افراد که حدود ۱۰ هزار نفر هستند، به دلیل نبود زمین منتظر هستند که البته یک زمین ۲۴۰ هکتاری در شهرک صنعتی خوارزمی شناسایی شده و در حال پیگیری برای انتقال مالکیت آن از منابع طبیعی به بنیاد ملی مسکن هستیم.

وی ادامه داد: آورده متقاضیان این طرح با توجه به وضعیت اقتصادی مردم محدود است و در قسط اول پرداختی این عزیزان با توجه به متراژهای موجود و انتخاب واحدها با کندی صورت می‌گیرد و نیازمند بازنگری در تسهیلات اعطایی و درصد سود بانکی در اعطای آن هستیم تا بیش از این شاهد تأخیر در پروژه نباشیم.

شعبانی در خصوص تعاونی مسکن امیر المومنین (ع) حصار امیر نیز بیان کرد: این تعاونی معضل ۱۸ ساله پاکدشت است و چون زمین تهیه شده خارج از بافت شهری بود با تعیین اولویت با فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مقرر شد، جزو مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری قرار گیرد و با تعیین ضرب العجل سهم دولت به متراژ ۹۲ هکتار به بافت شهری الحاق شود.

وی گفت: تصویب شد تا شهرداری پاکدشت نسبت به اعطا مجوز ساخت و با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی نسبت به صدور سند تعاونی امیرالمومنین (ع) اقدام کند.

شعبانی در پایان در خصوص فاز ۳ شهرداری پاکدشت گفت: حل مشکل فاضلاب ۶۱۲ واحد فاز ۳ شهرداری پاکدشت که سال‌ها بر زمین مانده است با طرح موضوع در شورای مسکن این شهرستان در حال پیگیری بوده که با کلیات آن موافقت شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی پاکدشت در پایان تصریح کرد: موضوع فاز ۳ شهرداری پاکدشت در استانداری تهران بررسی و مقرر شده مشکل آب و فاضلاب آن توسط خود متقاضیان و شرکت آب و فاضلاب به صورت تعیین درصد متقاضی و این شرکت حل شود.

منبع: تسنیم
  • عبداله فروتن ارسالی در

    سلام. خسته نباشید. مشکل اکثریت متقاضیان عدم توان مالی می باشد. خواهشمند است در خصوص شرایط این طرح تجدید نظر فرمایند. سپاسگزارم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها