|
کدخبر: 333616

گمرک ایران خزانه دولت را پر پول کرد

درآمدهای حاصل از گمرک و واریز شده به خزانه در پنج ماهه ابتدایی سال جاری به ۹۰ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان رسید.

اقتصاد گمرک ایران خزانه دولت را پر پول کرد

گمرک ایران اعلام کرد که در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، درآمدهای حاصل از وصولی گمرک و واریز به خزانه به ۹۰ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش گمرک، میزان حقوق ورودی وصولی کالاها در ۵ ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۶۷ درصد افزایش به رقم ۳۵ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان رسید. همچنین میزان حقوق ورودی وصولی کالاها به علاوه خودرو، گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، معدنی و کشاورزی و ۲۲ ردیف درآمدی گمرک در ۵ ماهه امسال ۵۲ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد رشد و افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: میزان مالیات بر ارزش افزوده وصولی از سوی گمرک در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳ به میزان ۳۸ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان بوده که ۹ درصد افزایش داشته است.

کاپوتاژ-خودرو

همچنین گمرک اعلام کرده، از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه ۱۵ هزار و ۵۰۴ خودرو سواری به ارزش ۳۱۷ میلیون و ۴۷۶ هزار دلار  به صورت قطعی ترخیص شده است.

این در حالی است که طی پنج ماهه نخست سال گذشته ،‌تنها ۱۳۰۹ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۸ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار ترخیص شده که نشان از رشد تقریبا ۱۲ برابری ترخیص خودور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد.

براساس این آمار شرکت معین خودرو ایرانیان با واردات چهار هزار و ۵۱۸ دستگاه، سایپا با سه هزار و ۱۰۸ دستگاه، بهمن موتور با یک هزار و ۳۵۰ دستگاه و کرمان موتور با یک هزار و ۵۱۷ دستگاه، بزرگ‌ترین واردکنندگان خودرو سواری به کشور در این مدت هستند.  

همچنین تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد؛ طی ۵ ماهه ابتدایی سال جاری، بیش از ۳.۵ میلیارد دلار برای واردات خودرو و حمل و نقل تامین شده است که از این حجم، ۲.۱ میلیارد دلار با نرخ نیمایی و ۱.۴ میلیون دلار با نرخ توافقی تامین شده است.

بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۴ شهریور ماه امسال ۲۸ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها