|
کدخبر: 333749

اختصاصی گسترش نیوز؛

ایران خودرو مردم را غافلگیر کرد | غول خودروسازی دست دولت را گرفت

کاکایی، کارشناس خودرو گفت: ایران خودرو در این مقطع دست به این عمل زده و طرح فروش را راه اندازی کرده است. دلیل اول اینکه تولید خودرو به سختی انجام می شود و به دلیل کمبود نقدینگی شاید اصلا تولید متوقف هم می شد. تا وزیر جدید وارد میدان شود و دست به عمل بزند حداقل ۲ تا ۳ ماه این پروسه به طول می انجامد.پس در حقیقت صحبت از مرگ و زندگی تولید خودرو بود و باید این طرح گذاشته می شد. تا تولید خودرو روی زمین نماند و این صنعت از بین نرود.

اقتصاد ایران خودرو مردم را غافلگیر کرد | غول خودروسازی دست دولت را گرفت

طرح فروش ایران خودرو از نیمه مرداد ماه شروع و تا ۲ شهریور ۱۴۰۳ این سایت برای ثبت نام باز بود. مردم در این طرح ابتدا باید در یکی از حساب های خود مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان را به نام این شرکت مسدود و سپس در این طرح شرکت می کردند. این ثبت نام برای شرکت ایران خودرو الزامی ایجاد نمی کند و فقط یک ثبت نام اولیه صورت می گرفت. در ابتدا قرار بر این بود که قرعه کشی تا ۴۸ ساعت بعد از اتمام ثبت نام انجام شود اما زمان این قرعه کشی به یکشنبه ۱۱ شهریور موکول شد. در خصوص روند کار و تاثیرات برنامه ایران خودرو، خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو داشت. در ادامه همراه ما باشید. 

 ایران خودرو در مورد طرح فروش شجاعتی بی نظیر به خرج داد

امیر حسن کاکایی کارشناس خودرو در مورد اینکه آیا ایران خودرو می تواند این وعده را عملی کند یا خیر به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ابتدا باید گفت اگر این عمل و طرح صورت نمی گرفت، صنعت خودرو سازی به کل در کشور روبه زوال  و نابودی می رفت.  در حقیقت ایران خودرو در مورد طرح فروش شجاعتی بی نظیر به خرج داده است، چرا که برای تداوم تولید و سرپا نگه داشتن صنعت خودرو دست به این اقدام بزرگ زده است.

کاکایی-خودرو-

وی در ادامه افزود: آبی های جاده مخصوص با این عمل می توانند نقدینگی را جذب کنند. اگر به طور دقیق به این طرح نگاه کنیم می بینم که ۱۲۰ هزار خودرویی که ایران خودرو خود را ملزم به تحویل آن می کند نباید یکجا تحویل داده شود. واگذاری آن را در چند مرحله و به صورت تدریجی انجام می دهد. ایران خودرو با این حرکت یک نقدینگی منطقی را برای خودشان برنامه ریزی کردند .

کاکایی در مورد دست های پشت پرده اظهار کرد: اگر به پشت پرده کار ایران خودرو برسیم متوجه می شویم که اگر این کمپانی دست به این عمل نمی زد تولید خودرو در کشور متوقف می شد؛ چرا که وضع نقدینگی این ۲ خودروساز بزرگ بسیار نامناسب است. سبدی که ایران خودرو برای این طرح در نظر گرفت، غیر منطقی و زیان دهی نیست و می تواند به چرخه تولید و جذب نقدینگی کمک شایانی را کند.

وی در مورد پیشگام بودن ایران خودرو در این طرح گفت: ایران خودرودرست ترین کار را انجام داد زیرا ازبهمن سال گذشته بورس اعلام کرد که ایران خودرو ورشکسته شده است و باید تعیین تکلیف کنند. از سویی بانک ها به هیچ عنوان وجهی را به ایران خودرو قرض نمی دادند پس ایران خودرو با جذب نقدینگی توانست صنعت خودرو را زنده نگه دارد. همچنین از اوایل سال گذشته قرار بود مسئولان و کسانی که در این قیمت گذاری نقشی دارند  و طبق برنامه قیمت گداری دستوری، قیمت خودروها را به روز رسانی کنند و این اتفاق بارها به عقب افتاد و تا به الان این کار انجام نشده است. این روند اشتباه ترین تصمیم بود. 

این کارشناس بازار خودرو گفت: اکنون که نیمه اول سال ۱۴۰۳ روبه اتمام است؛  باز قیمت ها به روز رسانی نشده اند. اگر این به روز رسانی قیمت ها انجام می شد و این طرح با قیمت های جدید به میدان می آمد مطمئنا آمار خیلی کمتری در این طرح ثبت نام می کردند. چرا که اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه رقم بزرگی است. چرا ایران خودرو در این مقطع به ۲ دلیل طرح فروش را راه اندازی کرده است. دلیل اول اینکه تولید خودرو به سختی انجام می شود و به همان دلیل کمبود نقدینگی شاید اصلا تولید متوقف هم می شد و دومین دلیلی این است که اینکه تا وزیر جدید وارد میدان شود و دست به عمل بزند حداقل ۲ تا ۳ ماه این پروسه به طول می انجامد. پس در حقیقت صحبت از مرگ و زندگی تولید خودرو بود و باید این طرح گذاشته می شد.

مردم در این طرح ضرر نخواهند کرد

امیر حسن کاکایی در مورد این که مردم در این قرعه کشی ضرر خواهند کرد یا خیر گفت: افرادی که در این لاتاری بزرگ خودرویی شرکت کرده اند اگر به هردلیل واضحی نامشان در این قرعه کشی درنیاید پولی را که در حسابشان بوده و مسدود کرده بودند را برداشت می کنند پس گروه اول بدون ضرر کنار می روند و اما گروهی که در این لاتاری ثبت نام کردند و نامشان دربیاید بر فرض اینکه یک تا ۲ ماه هم دیرتر خودرو را تحویل بگیرند نه تنها ضرری نمی کنند بلکه سود هم می کنند.

اتفاقی که ایران خودرو جلوی آن را گرفت

این کارشناس خودرو در باره ضرر مردم در مورد پول های مسدود شده در حسابشان خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه عده ای از افراد از این موضوع گلایه می کنند که وجه نقد خود را مدت ۱۰ الی ۱۵ روز در حسابشان مسدود کردند و سودی نکردند یا به زبان ساده تر ضرر کرده اند و این عمل موجب جمع شدند نقدینگی از بازار می شود. اگر فرض را بر این بگذاریم که ایران خودرو این طرح را عملی نمی کرد؛ خط تولید متوقف می شود یا از حد معمول تولید هم پایین تر می آمد. پس در نهایت نه تنها همه افرادی که در این لاتاری شرکت کردند ضرر می کردند یا حداقل سودی هم نمی کردند بلکه افرادی هم که نوبت تحویل خودروهایشان رسیده است هم ضرر می کردند و مهمتر از همه ی این مسائل مهمترین صنعت کشور متوقف می شد و می خوابید.

کاکایی در ادامه بیان کرد: قرار بود، طرح در عرض یک هفته تعیین تکلیف شود، اما سخنان وزیر صمت که گفته اند ایران خودرو حقی برای انجام این عمل و برگزاری این قرعه کشی ندارد باعث طولانی تر شدن این مراحل شده است و اعلام نتایج قرعه کشی خودرو را به تعویق افتاد.

وی این کار ایران خودرو را اقدامی بزرگ دانست و گفت: در این یکی دو سال اخیر یکسری افراد و جریانات کاملا به دنبال این هستند که صنعت خودروسازی کشور را به زمین بزنند و ازطرف دیگر مونتاژکاران را بالا ببرند و از همه مهمتر راه واردات خودرو به کشور را بتوانند به راحتی باز کنند، رانت های واردات خودرو را بتوانند جذب کنند. تا وزیر جدید به این حوزه مسلط شود تقریبا حدود ۳ تا ۴ ماه طول می کشد.سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا این بازی به سرانجامی می رسد؟یا تولید می تواند تداوم داشته باشد با این همه سود و زیان؟آیا آب خوشی از گلوی صنعت خودرو پایین می رود؟

کاکایی در پایان در جواب سوالات مطرح شده خود اظهار کرد: اگر بخواهیم یک جواب منطقی را به عنوان پایان حرف هایم بگویم و جواب این سوالات را  این سوالات بدهیم باید بگویم خیر. چرا که الان ۷ تا ۸ سالی است افراد رانت خوار و سواستفاده گر صنعت خودرو را دوشیدند و بیشتر از این ظرفیتی برای بردن  ندارد. چرا که زمانی که بانک ها پولی به این خودروساز به عنوان قرض نمی دهد پس سرمایه ای وجود ندارد تا کسی بخواهد به آن به عنوان رانت نگاهی داشته باشد، پس در نتیجه به دنبال راهی برای بازکردن واردات خودرو می روند تا پول بیشتری بتوانند برداشت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها