|
کدخبر: 334028 سارا سمیع شمس

اختصاصی گسترش نیوز:

طرز تهیه سمبوسه با نان لواش | قیمت سمبوسه سرخ شده + جدول

سمبوسه غذای محبوبی است که بین مردم طرفدار دارد. انواع مختلفی از آن را می توان در بازار تهیه کرد و هر کدام قیمت خاص خودش را دارد. در این گزارش به بهانه روز جهانی سمبوسه به بررسی تاریخچه این غذا و همچنین قیمت های مختلف آن می پردازیم. طرز تهیه سمبوسه پیتزایی و سبزیجات را نیز به طور خلاصه وار عنوان می کنیم.

اقتصاد طرز تهیه سمبوسه با نان لواش |  قیمت سمبوسه سرخ شده + جدول

امروز ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ روز جهانی سمبوسه نام گذاری شده است و شاید کمتر کسی فکر می کرد این غذای جذاب روز جهانی داشته باشد. این غذا با مواد خوراکی ساده ای آماده می شود و از نظر اقتصادی در دسته غذاهای ارزان قرار می گیرد. نان های مثلثی شکلی که داخل آن با مواد مختلفی و با طعم های مختلفی طبخ می شود و معمولا در کنار آن سس هایی برای چاشنی سمبوسه نیز استفاده می شود.

حال به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در این گزارش به بررسی قیمت تمام شده سمبوسه و تاریخچه کوتاهی درباره معرفی آن پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

سمبوسه-

 

قیمت انواع سمبوسه در بازار

همان طور که گفتیم سمبوسه یک غذای ساده و نسبتا سریعی است که طرفداران زیادی دارد. برخی از این محبوبیت استفاده کرده و انواع اقسام آن را در طعم های مختلف روانه بازار کرده اند. مخلفات داخی سمبوسه باعث می شود که هم قیمت آن دستخوش تغییر شود و هم روی طعم آن اثر بگذارد. هر چقدر داخل سمبوسه دارای گوشت باشد و پر پیمون تر باشد قیمت آن نیز بالاتر می رود و هر چقدر مواد داخلی سمبوسه ساده تر باشد قیمت آن نیز پایین تر می آید. در تصویر زیر چند نمونه سمبوسه را می بینیم که قیمت های مختلفی دارند. سمبوسه ها در تصویر زیر از محدوده قیمتی ۱۵ هزار تومان تا ۲۹۹ هزار تومان متغیر است و البته باید دید چه نوع سمبوسه ای و در چه تعدادی است.

سمبوسه-قیمت

 

سمبوسه مال کجاست؟

سمبوسه از ریشه «سنبوسگ» گرفته شده است و احتمال آن وجود دارد که این غذا ریشه ایرانی داشته باشد . با این حال، طبق شواهد تاریخی این طور حس می شود که این فینگر فود خوشمزه از ایران به هند منتقل شده است. بسیاری از مردم در ایران سمبوسه را غذایی جنوبی می دانند ، اما جالب است بدانید که سمبوسه در واقع به خراسان تعلق دارد و در اوایل قرن سیزدهم توسط بازرگانان خراسانی به هند معرفی شد. سمبوسه را می توان با کمی تغییر در دستور تهیه به یک غذای محبوب میان هندی ها تبدیل کرد و در گذشته، پادشاهان هند و خاندان سلطنتی نیز علاقه ویژه‌ای به آن داشتند.

سمبوسه یکی از غذاهایی است که با تغییر در مواد اولیه می‌توان آن را به اشکال مختلف تهیه کرد و در نهایت همه‌ی آن‌ها طعمی فوق‌العاده خواهند داشت. تمامی انواع سمبوسه با نان لواش یا خمیر یوفکا تهیه می‌شوند، اما برخی افراد ترجیح می‌دهند خمیر سمبوسه را در خانه درست کنند که در این صورت باید خمیری بسیار نازک برای این غذا آماده کنند. از انواع سمبوسه می‌توان به سمبوسه پیتزایی، سمبوسه مرغ، سمبوسه تن ماهی، سمبوسه قارچ، سمبوسه سبزیجات و... اشاره کرد. در ادامه، چند نمونه از خوشمزه‌ترین‌ ها را به همراه دستور پخت و مواد اولیه لازم برای تهیه آن‌ ها معرفی خواهیم کرد.

طرز تهیه انواع سمبوسه در خانه

برای تهیه سمبوسه گوشت و سبزیجات، ابتدا باید مواد داخلی را آماده کنیم. در مرحله اول، پیازهای ریز خرد شده یا رنده شده را در مقدار کمی روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شوند. سپس گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از تغییر رنگ گوشت، ادویه‌ها را به مخلوط اضافه می‌کنیم. ادویه مخصوص سمبوسه در بازار موجود است، اما می‌توان با ترکیب نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل، زردچوبه، گارام ماسالا، نمک، فلفل، دانه گشنیز آسیاب‌شده، فلفل قرمز و کاری، آن را در خانه تهیه کرد. پس از کمی تفت دادن، سبزیجات معطر را به گوشت اضافه می‌کنیم. در مرحله آخر، سیب‌زمینی آب‌پز که رنده یا کوبیده شده است را برای چسبندگی به مخلوط اضافه کرده و از روی حرارت برمی‌داریم. نان لواش یا خمیر یوفکا را به شکل مستطیل‌های باریک برش زده و مواد را در گوشه آن قرار داده و به شکل مثلثی می‌پیچیم تا سمبوسه آماده شود. در نهایت، سمبوسه‌ها را در روغن داغ سرخ می‌ کنیم.

برای تهیه سمبوسه پیتزایی، ابتدا پیاز را تفت دهید و سپس گوشت چرخ‌کرده یا سوسیس را به آن اضافه کنید. پیاز در انواع سمبوسه به منظور از بین بردن بوی خامی مواد به کار می‌رود، بنابراین اگر از سوسیس استفاده می‌کنید، می‌توانید پیاز را از لیست مواد اولیه حذف کنید. سپس قارچ و فلفل دلمه‌ای را به مخلوط گوشت و سوسیس اضافه کرده و بعد از کمی تفت دادن، رب گوجه‌فرنگی را به آن‌ها بیفزایید. در نهایت، ادویه‌ها را به مواد میانی اضافه کنید. پنیر پیتزا در زمان پیچیدن سمبوسه‌ها روی مواد میانی قرار می‌گیرد.

سمبوسه-سبزیجات

برای تهیه مواد اولیه سمبوسه سبزیجات، ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کرده و سپس به‌طور کامل له کنید. این نوع سمبوسه بدون پیاز تهیه می‌شود، بنابراین نیازی به تفت دادن مواد اولیه نیست. با این حال، اگر تمایل دارید، می‌توانید سبزیجات تازه را قبل از اضافه کردن به سیب‌زمینی‌ها کمی تفت دهید. سپس باید سبزی، سیب‌زمینی و نخودفرنگی پخته را با هم مخلوط کرده و در نهایت ادویه مخصوص سمبوسه را به مواد اضافه کنید و آن‌ها را در خمیر مخصوص یا نان لواش بپیچید. تهیه این سمبوسه سالم، با در نظر گرفتن زمان لازم برای پیچیدن آن‌ها، حدود یک ساعت طول می‌ کشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها