|
کدخبر: 334112

پیش بینی بورس فردا شنبه | سهامداران چه واکنشی دارند؟

در پایان هفته، نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور به وزیر اقتصاد توجه‌ها را جلب کرد. این نهاد نظارتی وابسته به قوه قضائیه در این نامه اعلام کرده است که هیئت مدیره بورس تهران، از جمله رئیس سازمان، مجموعاً بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان دریافت کرده‌اند. مجید عشقی، در واکنش به حواشی این نامه، تأکید کرد که این تسهیلات بر اساس قانون اعطا شده است. با این حال، در شرایطی که در سال‌های اخیر بسیاری از سهامداران در بازار متضرر شده‌اند، دریافت تسهیلات ارزان توسط هیئت مدیره سازمان می‌تواند به اعتماد سرمایه‌گذاران و سهامداران آسیب بزند و شائبه‌هایی درباره سوءاستفاده دولت و نهادهای اجرایی از منابع بازار سرمایه را افزایش دهد.

اقتصاد پیش بینی بورس فردا شنبه | سهامداران چه واکنشی دارند؟

در هفته گذشته، با وجود دو روز تعطیلی، بورس تهران به طور کلی روندی صعودی را تجربه کرد. در روز شنبه، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۲۲ هزار و ۳۸۶ واحدی همراه بود و ۳۵۷ میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. همچنین در روز یکشنبه، شاخص ۱۱ هزار و ۸۶۷ واحد دیگر رشد کرد و به محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید، اما در این روز ۳۶ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد.

سه‌‌شنبه شاخص هزار و ۲۰۴ واحد افت کرد و رقم پول حقیقی خروجی ۲۵۹ ملیاررد تومان بود.

بنابراین در هفته اخیر شاخص در مجموع ۳۳ هزار و ۲۸ بالا آمد و رشد ۱.۶ درصدی را ثبت کرد. شاخص کل هم وزن نیز در مجموع ۱۱ هزار و ۴۳۴ واحد صعود کرد و رشد ۱.۷ درصدی را ثبت کرد. 

همچنین ارزش معاملات خرد سهام بالاتر از هفته پیشین بود. در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات خرد ۳ هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۳۲۶ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۴۵ درصدی داشته است. در هفته اخیر در مجموع ۶۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد.

اما با خروج سرمایه در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه و ریزش اندک شاخص در روز سه‌شنبه برخی ناظران این تغییرات را به معنی پایان روند صعودی تلقی کردند. این گروه معتقدند در یک سال اخیر رشدهای مقطعی بازار با ریزش‌های بیشتری مواجه شده و کلان روند بازار نزولی بوده است.

 اما برخی نیز معتقدند پس از یک روند صعودی ۷ روزه (معاملاتی) تعدیل یک روزه طبیعی است به ویژه آنکه بازار با تعطیلی میان هفته نیز مواجه بود. 

با این حال انتظارات سرمایه گذاران و سهامداران بازار مهم است و می‌تواند در روند آتی بازار اثرگذار باشد. از این رو مواضع و سیگنال‌های سیاست گذار اهمیت دارد. با روی کار آمدن دولت جدید این امیدواری ایجاد شده که دولت برخی سیاست‌های نادرست پیشین را اصلاح کند. در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیاست‌های دولت باید بازارمحور و کاتالاکتیک (مبادله محور) باشد. در عین حال فعالان بورسی معتقدند دولت هم سیاست گذار است و هم نقش پررنگی در دو سوی عرضه و تقاضای بازار بازی می‌کند و خود ذی نفع است. از این رو این انتظار را از دولت دارند که به بهبود روند بازار توجه داشته باشد. بی‌راه نیست که بگوییم یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه همین نقش پررنگ دولت است. برخی شرکت‌های دولتی به شکل دستوری در بازار عمل می‌کنند و برخی اقدامات آنان توجیه اقتصادی و مالی ندارد. 

با این همه دولت با اصلاح سیاست‌های اقتصادی به ویژه سیاست ارزی و نیز تعدیل نرخ سود می‌تواند سیگنال مهمی به بازار مخابره کند. 

اما در پایان هفته تصویر نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر اقتصاد خبرساز شد. این نهاد نظارتی وابسته به قوه قضائیه در این نامه نوشته که هیئت مدیره بورس تهران از جمله رئیس سازمان در مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان دریافت کرده‌اند.

در این نامه ذکر شده است که این وام با سود ۴ درصدی و بازپرداخت ۱۰ ساله به اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار از محل منابع داخلی این سازمان پرداخت می‌شود. تصویر این نامه نشان می‌دهد که بیشترین مبلغ این وام به مجید عشقی پرداخت شده که ۲.۷ میلیارد تومان بوده است.

همچنین، علیرضا ناصرپور ۱.۹ میلیارد تومان، رضا عیوضلو ۱.۹ میلیارد تومان، مهرداد مسعودی فر ۱.۹ میلیارد تومان و حسن فرج زاده دهکردی نیز ۱.۹ میلیارد دریافت کرده‌اند. 

وزیر اقتصاد نیز در واکنش به انتشار عمومی این نامه گفت که «پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به مرکز بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام. ‌در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌ خواری به هیچکس نخواهیم داد.»

مجید عشقی نیز در واکنش به حواشی این نامه گفت که این تسهیلات مطابق قانون پرداخت شده است. با این حال در شرایطی که در سال‌های اخیر سهامداران زیادی در بازار متضرر شده‌اند، دریافت تسهیلات ارزان قیمت توسط هیئت مدیره سازمان به اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران لطمه می‌زند و شائبه‌ها درباره سوء استفاده دولت و دستگاه‌ها اجرائی از منابع بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

منبع: اکوایران
  • ناشناس ارسالی در

    با توجه به ورود دکتر همتی و پیگیری پر ونده اون وام میلیاردی با سود۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله که توسط عشقی بي سواد و همچنین مدیر نظارت بر سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس که بهتر هست بگو ییم ، قمارخونه و کوره ی پولسوزی ، قطعا " بورس همچنان سبز ،مثبت و افزایشی خواهد بود.

  • ناشناس ارسالی در

    جناب دکتر پزشکیان عزیز رئیس جمهور محبوب ، جناب دکتر همتی وزیر اقتصاد ، میلیون ها سهامدار چشمشان و امیدشان به شما ست که حق آنها را از خاندوزی، فرزین، عشقی، مدیر نظارت بر سازمان بورس، ا عضای شورای عالی بورس بستانید.

  • سمانه ارسالی در

    دزدخونه هست نه بورس

  • Js ارسالی در

    10 هزار میلیارد نه 10 میلیارد

  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه خودش وزن و بچه وبسوز روح پدر و مادر هرکسی رو که ازبیت المال غیرقانونی وخلاف میگیره ،کاردیگه برنمیاد راضی نیستم وازته دل نفرین میکنم

  • ایرانی ارسالی در

    فردا اولین سوال سهامداران اینست که وام ع شقی کجای بورس می دهند که بروند درخواست و ام عشقی بدهند.

  • ناشناس ارسالی در

    ریشه فساد ومفسد را باید قطع کرد

  • سید ابوالفضل میر یعقوبی ارسالی در

    نعلت به پدر ومادرتون از پول ما وام چند ه زار میلیاردی

  • علی اصغر ارسالی در

    سلام اقای عشقی بابت اینکه برای خودتون تقسیم اموال کردین جای حود دارد وقتی که همه دستبرد می‌زنند چرا که شما نزنید ..ولی از اینکه سهامداران ضرر کردن قابل قبول نیست یکی من خودم باچندرغاز ببین تا خرخره توی ضررهستم دیگه لازم نیست از سهامداران خرد مایه بگذاری برداشت خودتون توجیه کنی واقعا برات متاسفم البته خیلی چیزهای مالی را شفاف نمی کنند حتما بنفعشان است جلل الخالق

  • ناشناس ارسالی در

    چند سال پیش تو تلوزیون دیدم یه بابایی گ فت سرمایه هاتون رو بیارید تو بورس که مولده کل زندگیم رو کشید بالا

  • ناشناس ارسالی در

    عجب بخور بخوری راه انداختن از حق الناس,
    10هزار میلیارد تومان !!!!؟؟؟؟

  • سامان ارسالی در

    یکی از معضلات کشور ، مدیران عالی بی کفایت و خودخواه و صد البته قانونمند به سبک خودی ها، بی خودی ها، و نخودی هاست. خودشان خودی، مردم بی خودی و دلال ها نخودی بازار سرمایه هستند.

  • محمد ارسالی در

    باباسیبلوبزن کجارونشونه گرفتید میگیدخودت ون میدونید

  • محسن ارسالی در

    ثروتمندترین و بی صاحب ترین مملکت دنیا

  • صادق ارسالی در

    سلام آقای عشقی من تمام داروندارم گذاشتم توی بورس از گلوی زن وبچم گرفتم حالا هم ۵ ۰ درصد وبیشتر توی ضررم اگر وام قرض‌الحسن ه هست به ما هم بدید ما ۳سال خون دل خوردی م حق داریم وام به ما بدین اگر دارایم از بین رفت اقای عشقی ۱۰۰ درصد مقصره خودم می ام خ....

  • مهدی ارسالی در

    آسیبی که امثال عشقی به دین اسلام می زنند هیچ بیگانه ای نمی‌تواند بزند برای ۱۰۰ ملیون وام آن هم با سود ۲۳ درصد یک کارمند باید مبلغی را به بانک پرداخت کند سپس معدل گیری کنند و وام را به شخص بدهند .می‌خواهم بدانم اینها چه موجوداتی هستند که با بستن یقه و گذاشتن محاسن وام میلیاردی با سود ۴ درصد می‌گیرند و آن را هم قانونی می‌دانند خب دیوانه مگر شما دراین مملکت زندگی نمیکنی کور تشریف دارید که اصلا وام ۴ درصد چند سالی است وجود خارجی ندارد آن هم میلیاردی و با پرداخت ۱۰ ساله .

  • ناشناس ارسالی در

    یه عده بی سواد آمدند نمیفمن

  • ماندلا ارسالی در

    خیلی صریح اظهار نظر نکنیم و آخرت را فدای منافع زودگذر و فانی دنیا نکنیم.
    شایعه دست به دست به خبر بزرگ تبدیل مسچی شود.
    ان شاءالله بورس روندش مثبت ب اشه ولی معمولا با تغییرات دولت ها این شو ایع وجود داره.

  • ناشناس ارسالی در

    امام صادقی ها اکثرا همینجورین ظاهر موقر ،باطن ....

  • اکبررشیدنژاد ارسالی در

    شرم کنید از این همه دغل کاری ، شما مگر ذ ره ای وجدان ندارید مردم به ناحق ضرر کرده اند و غارت شده اند شرف ندارید .

  • ناشناس ارسالی در

    خیالتون راحت به اعتماد سهامداران لطمه خو رده ، سهامداران دولت را هم با مدیران بور س همدست می‌داند اکثر سهامداران فکر می‌کن ند که دولت و مدیران بورس ، با بالا و پای ین کردن سهم ها کسری جاهای دیگر و جیب خو د را جبران می‌کنند، چرا چون هیچ کسی از این مدیران سوال و جواب نمی‌کند، عزیزان مسول شاید عین خیالتون نباشه ولی این مشکل ات دامنگیر شما هم می‌شود چرا فکر می‌کنید پول سهامدار بینوا خوردن دارد ، والا بخد ا دیگه تابلو شدین یه بچه هم متوجه میشه ، میدونید با این زد و بندهایی که توبورس ک ردین چقدر آدم نابود شدن و راضی به مرگ شد ن ،خجالت بکشید از خدا بترسید البته اگر خ دا را قبول دارید

  • ناشناس ارسالی در

    ماههاست به بورس سرنمی زنم زندگیمو تباه ک رد خدایا خودت کمکم کن غلط کردم آمدم بورس به حرف بزرگان آمدم بورس

  • غلامرضا نورزاد ارسالی در

    در مملکتی که همه دزدی می‌کنند، وفساد شیر خشک کودکان،چای دبش را در خود غرق کرده، واقعا راه نجاتی نیست. هرکه بیاید همین خو اهد شد.خدا لعنت کند پدر ومادرهای این جان وران را.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها