|
کدخبر: 334393

پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | سیگنال هسته‌ای به بازار ارز رسید

فعالان بازار ارز بر این باورند که در چنین شرایطی، سیاست‌مداران و بانک‌ها معمولاً تلاش می‌کنند با انتشار اخبار و انجام برخی اقدامات، کاهش یا ثبات بازار ارز را به نام خود ثبت کنند. به گفته آنها، بانک مرکزی با برگزاری چند مرحله فروش و حراج سکه و همچنین انتشار اخبار سیاسی مرتبط با مذاکرات برجام، امیدوار است که ارزش دلار کاهش یابد.

اقتصاد پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | سیگنال هسته‌ای به بازار ارز رسید

در روز دوشنبه، قیمت طلا و سکه با افزایش در تمامی قطعات و وزن‌ها معامله شد. این رشد قیمت در بازار فلز زرد در سومین روز هفته، برخلاف روند کاهشی قیمت طلای جهانی و ثبات قیمت دلار، به وقوع پیوست. معامله‌گران بر این باورند که افزایش قیمت در بازار طلا ناشی از ورود سرمایه افرادی است که در حراج سکه موفق نبوده‌اند. با این حال، برخی از فعالان بازار طلا معتقدند که تأثیر برگزاری این حراج‌ها در بازار کاهش یافته است.

Screenshot 2024-09-09 at 5.20.25 PM-2

پیش بینی قیمت طلا و سکه

فعالان بازار طلا معتقدند تقاضای پایان شهریور و تقویت انتظارات برای رشد اونس طلا موجب شده است که فشار فروش در بازار  محدودتر شود و فلز گران‌بهای داخلی در برابر افت قیمت مقاومت کند. با این وجود کارشناسان اقتصادی معتقدند دلار لیدر اصلی بازار طلاست و فعلا در منطقه‌ای مشخص نوسان دارد؛ بنابراین نباید انتظار افت و خیزهای شارپی را نیز در بازار طلا داشت.

گفتنی است روز یکشنبه انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با کاهش ۲.۲۸ دلاری روی رقم ۲۵۰۲ دلاری ایستاده است. اونس جهانی نقره نیز تغییر قیمتی چشمگیری ندارد و روی رقم ۲۸ دلار و ۱۸ سنتی ثابت است. هر گرم نقره ۹۹۹ نیز با رشد ۷۸۰ تومانی روی رقم ۵۴ هزار و ۱۴۰ تومانی معامله شد.

روند الاکلنگی سکه‌های سبک ادامه دارد

قیمت سکه روز دوشنبه روند افزایشی داشت. قیمت سکه امامی در سطح ۴۳ میلیون و ۲۹۰ هزار تومانی ایستاد و رشد ۱۱۵ هزار تومانی داشت. قیمت سکه بهار با رقم ۳۸ میلیون و ۲۳۰ هزار تومانی معامله شد و افزایش ۱۰۵ هزار تومانی داشت.

قیمت نیم ‌سکه و ربع سکه با رشد ۵۰ هزار تومانی به ترتیب با رقم ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی معامله شدند. قیمت سکه گرمی نیز در سطح هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی ایستاد و همانند روز یکشنبه تغییر قیمت نداشت.

قیمت طلا روز دوشنبه با افزایش ارزش همراه شد. هر مثقال طلا روی رقم ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی قرار گرفت و رشد ۱۲۴ هزار تومانی داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار، با رقم سه میلیون و ۶۳۶ هزار و ۱۰۰ تومانی معامله شد و ۳۰ هزار تومان رشد داشت. قیمت طلای دست دوم به سه میلیون و ۵۸۷ هزار تومان شد.

حباب سکه روز دوشنبه در تمام قطعات افزایش داشت. حباب سکه امامی ۱۶۰ هزار تومان، سکه بهار ۹۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۵۲ هزار تومان، ربع سکه ۵۱ هزار تومان و سکه گرمی هزار تومان افزایش داشت.

دلار

در روز دوشنبه، قیمت دلار نوسانات محدودی بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان را تجربه کرد و در نیمه بالای کانال پایانی کریدور پنجم به معامله رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقاضا در بازار ارز به طور نسبی کاهش یافته و معامله‌گران این وضعیت را ناشی از احتیاط در خرید و فروش و امید به کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده می‌دانند. به اعتقاد معامله‌گران، بازار ارز همچنان تحت کنترل سیاست‌های نهاد تصمیم‌گیرنده قرار دارد و این روند نوسانی بخشی از برنامه سیاست‌گذار برای مدیریت قیمت دلار است.

سیگنال هسته‌ای به بازار ارز رسید؟

گفتنی است روز دوشنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنرانی آغازین خود ادعاهایی را درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح کرد. وی ضمن تاکید بر اینکه هیچ پیشرفتی در ۱۵ ماه گذشته در زمینه اجرایی شدن بیانیه مشترک چهارم مارس ۲۰۲۳ حاصل نشده است، عنوان کرد: «من از ایران می‌خواهم بیانیه مشترک را با به کار بستن جدی پیشنهادات مشخص آژانس بیانیه مشترک اجرایی کند.»

او درباره تعامل با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران گفت: «پس از انتخابات در ایران،‌ من با رئیس‌جمهور پزشکیان تبادل پیام کرده و آمادگی‌ام را برای دیدار با او در تهران به منظور ازسرگیری گفت‌وگوها و همکاری میان آژانس و ایران ابراز کردم. او موافقت کرد که در موقعیتی مناسب دیدار کنیم.

پیش بینی قیمت دلار

اخبار مربوط به موضوعات هسته‌ای همواره مورد توجه معامله‌گران قرار دارد و در سومین روز هفته نیز این خبر در صدر توجه بازار ارز قرار داشت.

در همین راستا فعالان بازار ارز معتقدند معمولا سیاست‌مدارها و بانک‌ها در این مواقع سعی می‌کنند با انتشار اخبار و برخی اقدامات، نزول یا ثبات بازار ارز را به حساب خود بگذارند. آنها می‌گویند بانک مرکزی با چند مرحله فروش و حراج سکه و اخبار سیاسی در خصوص مذاکرات برجام امید دارد به دلار شیب نزولی بدهد.

گفتنی است قیمت درهم روز یکشنبه با رشد ۵۰ تومانی در سطح ۱۶ هزار و ۲۹۰ تومانی قرار گرفت. قیمت تتر با قیمت دلار تراز شد و در سطح ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار گرفت.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۸ هزار و ۰۴۰ تومانی معامله شد و کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۹۱۰ تومانی ایستاد و افت ۱۵۰ تومانی داشت.

گفتنی است روز یکشنبه اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۳۲۵ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۵ هزار و ۷۱۳ تومانی عرضه شد و افزایش ۵۰ تومانی داشت.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها