|
کدخبر: 334415 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز:

تکلیف رئیس سازمان بورس امروز مشخص می شود | جانشین عشقی باید چطور باشد؟

سوری کارشناس بازار سرمایه گفت: رئیس سازمان بورس اگر بتواند از حقوق سهامداران دفاع کند، اگر بتواند سخنگوی درستی برای سهامداران و مدافع منافع شان باشد، این اتفاق می تواند اثرات بسیار مناسبی در تولید و در نهایت برای بازار سرمایه داشته باشد. رئیس سازمان بورس می تواند شفافیت را افزایش دهد و همچنین به عرضه و تقاضا ارجحیت دهد و از مداخلات مستقیم و غیر مستقیم دولت در مکانیزم بازار جلوگیری کند تا بازار سرمایه ای را داشته باشیم که انعکاس واقعی تری از شرایط تولید را داشته باشیم.

اقتصاد تکلیف رئیس سازمان بورس امروز مشخص می شود | جانشین عشقی باید چطور باشد؟

حواشی بورس در هفته اخیر به شدت داغ بود. از وام های کلان گرفته شده توسط مدیران بورسی تا استعفای مجید عشقی و چرخیدن برخی اسامی به عنوان گزینه محتمل بر ریاست سازمان بورس، معاملات بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است. همتی وزیر اقتصاد از تعیین شدن رئیس سازمان بورس در جلسه شورای عالی بورس در روز جاری خبر داد. بورس خواه نا خواه تحت تاثیر خبرهای مثبت و منفی قرار می گیرد و از جنگ های منطقه ای گرفته تا تغییرات قیمت در بازارهای ارز و طلا همگی بر روند معاملات اثر گذار است. اما حاشیه جنجالی بورس از جنس دیگری است که در نهایت به استعفای سکاندار بورس رسید.

خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه به تبعات حاشیه اخیر بورس در بازار سرمایه و همچنین نقش ریاست سازمان بورس بر روند بازار پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

سوری

گمانه زنی ها درباره جانشین عشقی

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در مورد جانشین مجید عشقی و رئیس بعدی سازمان بورس گمانه زنی هایی در رسانه ها انجام شده است اما تا زمانیکه به صورت قطعی خبری اعلام نشود، نمی توان نظری داد، بنابراین به شخصه ترجیح بنده این است بعد ازاینکه گزینه ها اعلام شدند در مورد گزینه مورد نظر صحبت داشته باشم.

وی افزود: بورس همواره نشان داده است که اگر بازار سرمایه با چالشی روبرو می شود، این مشکل در بخش تولید و کسب و کار کشور وجود دارد. متاسفانه اختیارات سازمان بورس به اندازه ای نیست که تاثیر جدی بر بازار بگذارد.

وجود مشکلات ریشه دار در اقتصاد کشور

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در طول حداقل ۳ سال گذشته همواره حاشیه سود شرکت ها را کاهشی داشتیم. در طول سال های گذشته مشکلات زیادی مثل چند نرخی بودن ارز، فاصله بین دلار نیمایی و دلار آزاد، قیمت گذاری دستوری، مالیات ستانی مضاعف، ایراد در صورت های مالی و استانداردهای حسابداری، مشکل حاکمیت شرکتی، مسئله مدیران انتصابی، مداخلات دولت، تغییرات زیاد قوانین و مقرارات، تصمیمات خلق الساعه، پیش بینی ناپذیر بودن اقتصاد، ناترازی بانک ها، بودجه و بخش انرژی کشور به فضای کسب و کار لطمه های جدی زده است. از طرفی می بینیم که شعارهای سالانه دولت حمایت از تولید و رونق تولید داخل بوده است اما رویکردهای دولت های ما به دنبال رسیدن به سیاست گذاری های کلان کشور نبوده است. دولت های ما به دنبال حمایت از تولید یا رونق تولید نبوده اند. دولت ما به دنبال تامین مالی حداکثری خودشان و به تعویق انداختن تورم حتی به قیمت لطمه زدن به تولید بوده اند. در چنین فضایی اینکه بخواهیم فرض کنیم رئیس سازمان بورس بودن یا نبودنش بخواهد در روندهای بلند مدت بازار سرمایه تاثیری داشته باشد، این فرض از نظر بنده درست نیست.

تاثیر رئیس سازمان بورس در بازار سرمایه

سوری تاکید کرد: رئیس سازمان بورس اگر بتواند از حقوق سهامداران دفاع کند، اگر بتواند سخنگوی درستی برای سهامداران و مدافع منافع شان باشد، این اتفاق می تواند اثرات بسیار مناسبی در تولید داشته باشد. درصد بالایی از شرکت های ما دولتی هستند و آنچه که در شرکت های دولتی اتفاق می افتد این است که مدیران به صورت انتصابی از سمت دولت مشغول به کار می شوند. مدیران انتصابی معمولا مدافع حقوق شرکت ها نیستند و در جهت منافع دولت فعالیت می کنند. معمولا هر کسی مدافع حقوق کسی می شود که منافع خود از آنجا تامین می شود و این قدرت توانایی عزل او را دارد. در شرکت ها بخش عمده ای از سهام به مردم واگذار شده است اما بخش مهمی که هنوز در دست دولت است باعث می شود که مدیریت همچنان در دست دولت بماند. غالبا در تمام مسائلی که در شرکت های بزرگ به وجود آمده است این موضوع را دیدیم که مدیران شرکت ها خیلی مدافع حقوق شرکت نبودند و آنقدر که سهامداران برای منافع شرکت ها مطالبه گری داشتند خود مدیران شرکت این مطالبه را نداشته اند.

دلسوز واقعی سهامداران هستند

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر این موضوع را بپذیریم که دلسوز واقعی شرکت های سهامی عام، سهامداران هستند و نه مدیران انتصابی، اگر رئیس سازمان بورس بتواند با اتکا به قدرت سهامداران و جایگاهی که دارد از حقوق شرکت ها دفاع کند، می تواند در نهایت به سود کلیت تولید و به نفع بازار سرمایه می شود. رئیس سازمان بورس می تواند با توجه به جایگاهی که دارد شفافیت را افزایش دهد و همچنین به عرضه و تقاضا ارجحیت دهد و از مداخلات مستقیم و غیر مستقیم دولت در مکانیزم بازار جلوگیری کند تا بازار سرمایه ای را داشته باشیم که انعکاس واقعی تری از شرایط تولید را داشته باشیم. اگر بازار سرمایه بخواهد محلی برای تامین مالی دولت باشد، قاعدتا این اتفاق در بلند مدت منجر به بازار سرمایه، تولید و سرمایه گذاری مردم خواهد شد. اما اگر همین بازار سرمایه محلی برای تامین مالی شرکت های تولید شود، می تواند باعث پویایی اقتصاد و مشارکت مردم در بهتر شدن اقتصاد مردم شود.

رئیس سازمان بورس دغدغه سهامداران را ندارد

کارشناس بازار سرمایه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: خیلی وقت ها رئیس سازمان بورس ما دغدغه مثبت و منفی بودن شاخص بورس بوده است که امروز بازار منفی یا مثبت بوده است. داشتن این دغدغه رویکرد درستی نیست چون باعث می شود بازار به طور تصنعی یک روز مثبت و یک روز منفی شود و این خود دست کاری کردن در روال بازار است. بازار باید به حال خود رها شود و نهاد ناظر باید نظارت داشته باشد و در زمان های مورد نیاز مطالبه گری مناسب را داشته باشد. مشکل اصلی بورس خارج از بورس است و اینکه چه کسی وزیر اقتصاد است و چه کسی رئیس کل بانک مرکزی است بسیار مهم تر است برای بورس تا اینکه چه کسی در جایگاه ریاست سازمان بورس قرار دارد. در گذشته نیز شاهد بودیم که متاسفانه نهاد ناظر در بورس آنچنان اختیاراتی در مورد تصمیمات مهم اقتصادی ندارد و نهایتا نامه نگاری هایی داشته باشد و مطالبات را درخواست کند. در نهایت قضیه سیاست های کلانی که در اقتصاد چیده می شود و رویکردهایی که در دولت وجود دارد قوانین موجود در کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها