|
کدخبر: 334506

مسکن ۲۵ متری به بن بست خورد | متقاضیان منتظر نباشند

استاندار البرز در یک هشدار جدی به مسئولان مسکن اقتصادی در مجموعه پیام، از مدیران مربوطه خواست تا با نظارت بر روند اجرای این طرح، هرگونه اقدام مغایر با تعهدات و اهداف مصوب را مورد بررسی قرار دهند و به سرعت تدابیر لازم را برای متوقف کردن آن اتخاذ کنند.

اقتصاد مسکن ۲۵ متری به بن بست خورد | متقاضیان منتظر نباشند

استاندار البرز در یک هشدار جدی به مسئولان مسکن اقتصادی، در جلسه شورای اداری استان که روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، بیان کرد: مجموعه ویژه اقتصادی و فرودگاهی پیام از اهمیت ویژه‌ای برای استان و کشور برخوردار است. بنابراین، ضروری است که تمامی مدیران استان در راستای رسیدگی به مسائل و موانع این مجموعه تلاش کنند. وی از مدیران مربوطه خواست تا با نظارت بر روند اجرای این طرح، هرگونه اقدام مغایر با تعهدات و اهداف مصوب را بررسی کرده و به سرعت تدابیر لازم برای متوقف کردن آن را اتخاذ کنند.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی چند پروژه در مجموعه پیام، ادامه داد: یکی از این پروژه ها ساخت ۳۳۰۰ واحد مسکونی بود که از آن سو برداشت شد، در صورتی که بنده به هیچ عنوان در خصوص ساخت چنین خانه‌هایی برای سکونت مردم موافقت نکرده و نخواهم کرد.

عبداللهی گفت: بدون شک در استان همواره به دنبال ساخت مسکن‌هایی در شأن یک خانواده ایرانی-اسلامی هستیم و در این راستا در قالب نهضت ملی مسکن نیز اجرای چنین هدفی در جریان است.

ساخت-مسکن-اقتصادی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: هزینه ساخت هر متر مربع مسکن اقتصادی ۳۰ میلیون تومان بوده و این واحدها ظرف ۴۸ ماه به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی طی تذکری جدی به متولیان مسکن اقتصادی در مجموعه پیام از مدیران مربوطه خواست تا با نظارت بر روند اجرای این طرح هر گونه اقدام برخلاف تعهدات و اهداف مصوب را بررسی کرده و درجهت توقف آن بی درنگ تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

استاندار البرز افزود: اجازه هیچگونه تخلف و سوءاستفاده‌ای از حضور مدیران ارشد استان در این پروژه را نخواهیم داد.

مسکن اقتصادی محکوم به شکست است

امیر پیلتن درباره آغاز ساخت مسکن ۲۵ متری با وام ۴ ساله گفت: این طرح به صورت موضعی و مقطعی می‌تواند نتایج نسبتا مثبتی را به دنبال داشته باشد اما بی تردید اثر آن پایدار نخواهد بود و مانند یک واکسن تاثیر خود را بر بازار می گذارد. پس از فروکش کردن تب و تاب ساخت و ساز مسکن توسط چینی ها، حالا این موضوع با اهدافی مشخص ترند شده است و همگان در ارتباط با آن به گفت و گو می پردازند.

او افزود: واقعیت امر آن است که خانه های ۲۵ متری قادر به تامین نیازهای اقشار کم درآمد جامعه نیست. به علت بروز پیامدهای منفی در آینده، من با عملیاتی‌سازی این نوع پروژه ها موافق نیستم و نمی‌توانم آینده خوبی را برای آن متصور شوم. در گذشته نیز برخی افراد در پی خرید خانه در شهرک های حومه تهران بودند که تفکر کاهش هزینه های خرید در پس آن دیده می‌شد. به عنوان مثال، اشخاص به جای خرید یک خانه ۴۰ متری در تهران، به سراغ یک واحد ۱۰۰ متری در اندیشه و یا خانه‌ای ۱۰۰ متری در بومهن رفتند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: دوری از کلانشهر به منظور سکونت در واحد مورد نظر، بایستی همراه با برخورداری از برخی امتیازات و امکانات مشخص باشد. واحدهای کوچک متراژ که کلنگ زنی آن هفته گذشته انجام شد، در اطراف تهران صورت گرفت. این موضوع بی شک برای مردم دافعه ایجاد می کند و به موفقیت نهایی طرح ضربه می زند.

پیلتن خاطرنشان کرد: مطمئنا این طرح با رویه جاری شکست خواهد خورد و در این مسئله تردیدی وجود ندارد. جامعه ایران، یک جامعه زندگی‌ محور محسوب می شود و این نوع خانه‌ها نمی تواند پاسخگوی نیازهای خانواده ها باشد. برای جلب رضایت متقاضیان، تامین نیازهای آن ها و همینطور ایجاد رغبت در خریداران، حداقل متراژ برای واحدهای مدنظر باید ۴۰ متر به بالا باشد.

وی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تامین استانداردهای لازم در این زمینه بسیار مهم است و متولیان اجرای پروژه های مسکنی باید در نظر داشته باشند که معیارهای فرهنگی، اسلامی و عرفی در ساخت واحدها به درستی لحاظ شود.

خانه-های-25-متری

واحدهای ۲۵ متری به درد خانه مجردی می خورد

پیلتن تصریح کرد: واحدهای ۲۵ متری تنها به درد اتباع خارجی و خانه های مجردی می خورد و به جز آن، کارکرد دیگری را نمی توان برای آن تشریح کرد. در گذشته طرحی با این خط و مشی در محدوده نواب اجرا شد و متاسفانه در حال حاضر تمام واحدهای آن از حالت خانواده محوری خارج است. اکثر ساکنین این واحدها ناراضی و در پی فرار از آن ناحیه هستند.

او یادآور شد: مسلما آزمایش یک طرح شکست خورده به صلاح هیچکسی نیست و این نکته را مسئولان نیز به خوبی می دانند، منتها در کشور ما این طور باب شده که نباید از یک ایده اشتباه عبرت گرفت. واحدهای بالای ۵۰ متر با برخی توجیهات قابل پذیرش است اما نمی توان به واحد ۲۵ متری، نگاه خوشبینانه داشت.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: برخی افراد به الگوی ساخت خانه های کوچک متراژ در برخی کشورهای شرق آسیا نظیر ژاپن اشاره می کنند و این قبیل قیاس ها از اساس مشکل دارد. سبک زندگی مردمان کشورهای مذکور، بیرون محور است و از ریشه با فضای خانوادگی ایرانیان تفاوت دارند.

پیلتن در پایان اضافه کرد: الگوبرداری از سبک خانه‌سازی کشورهایی مانند ژاپن صحیح نیست و متولیان امر باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند. طرح مسکن اقتصادی به دلایل گوناگون در ایران جواب نمی دهد و مشکل تامین مسکن در کشور نیاز به طرح های اصولی و دقیق دارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها