|
کدخبر: 334595

معاملات تهاتری با این شرط انجام می شود

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اظهار داشت: هر چیزی که در معامله ملکی به عنوان تهاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید دارای سند معتبر باشد. در مواردی مانند طلا، ارز و سایر اقلامی که مستندات لازم را ندارند، ممکن است در فرآیند انتقال مالکیت، طرفین با مشکلاتی مواجه شوند. همچنین، قرارداد باید بر اساس مبنای ریالی تنظیم گردد.

اقتصاد معاملات تهاتری با  این شرط انجام می شود

داود بیگی‌نژاد؛ نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در مورد معاملات تهاتری با املاک گفت: این نوع معاملات از نظر قانونی مشکلی ندارند و تهاتر یکی از روش‌های پرداخت به شمار می‌رود. با این حال، باید مبنای قرارداد به ریال باشد و عوض ریالی آن به صورت کتبی ثبت و لحاظ گردد.

او افزود: هر چیزی که در ازای معامله با ملک تهاتر می‌شود، باید دارای سند باشد. در مواردی مانند طلا، ارز و سایر اقلامی که مستندات کافی ندارند، ممکن است در فرآیند انتقال مالکیت، طرفین معامله با مشکلاتی مواجه شوند. به عنوان مثال، در تهاتر با خودرو، سند خودرو و مشخصات و ارزش آن به وضوح مشخص و قابل پیگیری است و در این نوع قراردادهای تهاتری مشکلی وجود ندارد. 

قیمت-مسکن

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به سهم قراردادهای پیش‌فروش در معاملات مسکن گفت: پیش‌فروش در معاملات مسکن سهمی نزدیک به صفر دارد و امروز شاهد از بین رفتن پیش فروش در ساخت و سازها هستیم در حالی که پیش از این بسیاری از سازندگان با سرمایه خرد می‌توانستند ساخت و ساز کنند امروز وارد بازارهای موازی غیر مولد طلا، ارز و خودرو شده‌اند.

بیگی‌نژاد افزود: در تغییر قوانین مشاوران املاک از معاملات پیش فروش خارج شدند اما امروز شاهد این نوع از معاملات در مناطقی مانند چیتگر هستیم که توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. تعاونی‌ها به این حوزه ورود کرده‌اند و از طریق ساز و کار دیگری به در این بخش فعالیت می‌کنند و امروز هر تعاونی با تعریف اساسنامه‌ای می‌تواند سرمایه مردم را جذب کند.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به شرط ورود مشاوران املاک به پیش‌فروش‌ها اظهار داشت: تنها افرادی از مشاوران املاک به این حوزه می‌توانند ورود کنند که از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام کنند و شناسنامه فنی ساختمان وجود داشته باشد و روند پیچیده شده است. اما نتیجه این است که بازاری که توانسته بود بسیاری از خانوار را خانه‌دار کند امروز از بین رفته‌است.

نمونه هایی از تهاتر که حتماً آن‌ها را شنیده‌اید یا شاید تجربه کرده باشید. تهاتر ملک یکی از رایج‌ترین معاملات تهاتری است. وقتی دو نفر به جای خرید و فروش ملک، املاک خود را با یکدیگر مبادله می‌‌کنند، تهاتر انجام شده است.

تهاتر ملک با مصالح ساختمانی هم یکی دیگر از انواع تهاتر است. فردی که پروژهٔ ساختمانی در دست دارد، ممکن است به علل مختلف از جمله کمبود نقدینگی تصمیم بگیرد به جای پرداخت بهای مصالح، یک یا چند واحد از ساختمان خود را به فروشندهٔ مصالح واگذار کند. در سطح ملی و بین‌المللی هم نمونه‌های متنوعی از تجارت تهاتری وجود دارد. 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها