|
کدخبر: 334857

خودروی هیدروژنی بی ام و در راه است؟

بی‌ام‌و با همکاری تویوتا خودرو هیدروژنی می‌سازد بی‌ام‌و قصد دارد با همکاری تویوتا، به بازار خودروهای هیدروژنی وارد شود. احتمالاً این خودرو مدل iX۵ خواهد بود. بر اساس اعلام این شرکت، محصول مشترک تویوتا و بی‌ام‌و در سال ۲۰۲۸ با استفاده از فناوری پیل سوختی هیدروژنی به بازار عرضه خواهد شد. در حال حاضر، تویوتا میرای یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروهای هیدروژنی در بازار است که تولید آن از یک دهه پیش آغاز شده است. این همکاری، نخستین خودرو هیدروژنی بی‌ام‌و خواهد بود که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. تاکنون، بی‌ام ‌و جزئیات مدل جدید و هیدروژنی‌ خود را آشکار نکرده است. این شرکت تصمیم ندارد تویوتای میرای با برند بی‌ام‌و بفروشد، بلکه می‌خواهد محصولی با برند اصلی خود عرضه کند. برخی خبرنگاران حدس می‌زنند این خودرو در قالب یکی از تیپ‌های نسل آتی بی‌ام‌ و X۵ عرضه خواهد شد. نسل فعلی بی‌ام‌ و X۵ هم‌اکنون در نیمه‌ دوم چرخه عمر خود قرار دارد و تا سال ۲۰۲۸ نسل جدیدش جایگزین آن خواهد شد. باوجود اصالت بی‌ام‌ و هیدروژنی، بخش پیشرانه این خودرو را تویوتا تأمین می‌کند. خودرو هیدروژنی بی‌ام ‌و چگونه خواهد بود؟ درحال‌حاضر، نسخه‌ای از بی‌ام ‌و iX۵ با سیستم سوختی هیدروژنی درحال آزمایش است. ناوگانی با ۱۰۰ دستگاه از این خودروها در مونیخ ساخته شده‌اند که ۳۹۶ اسب‌بخار قدرت دارد و جنس مخزن هیدروژن آن نیز پلاستیک تقویت‌شده با فیبرکربن (CFRP) است. بی‌ام‌ و iX۵ هیدروژنی برای رسیدن به برد ۳۱۳ مایل یا ۵۰۰ کیلومتر به ۶ کیلوگرم هیدروژن نیاز دارد. سوخت‌گیری این خودرو ۳ تا ۴ دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین تجربه مالکیت بی‌ام‌و iX۵ هیدروژنی مانند نسخه‌های بنزینی یا دیزلی بی‌ام‌ و X۵ خواهد بود. بی‌ام‌و از سال ۱۹۷۹ در توسعه انواع مختلف خودروهای هیدروژنی مشارکت داشته است. نخستین خودرو هیدروژنی این برند بی‌ام‌ و ۵۲۰h بود که از یک موتور احتراق‌ داخلی تغییر یافته با سوخت هیدروژن بهره می‌برد. در دهه ۲۰۰۰ نیز سدان‌های E۳۸ و E۶۵ از موتور V۱۲ هیدروژنی بهره می‌بردند. کار روی موتورهای درون‌سوز هیدروژنی در دهه ۲۰۰۰ متوقف شد؛ چراکه مهندسان متوجه شدند سلول‌های سوختی هیدروژنی کارآمدتر از موتورهای درون‌سوز با سوخت هیدروژن هستند.

اقتصاد خودروی هیدروژنی بی ام و در راه است؟

طدر حال حاضر، تویوتا میرای یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروهای هیدروژنی در بازار است که تولید آن از یک دهه پیش آغاز شده است. این همکاری، نخستین خودرو هیدروژنی بی‌ام‌و خواهد بود که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

تاکنون، بی‌ام ‌و جزئیات مدل جدید و هیدروژنی‌ خود را آشکار نکرده است. این شرکت تصمیم ندارد تویوتای میرای با برند بی‌ام‌و بفروشد، بلکه می‌خواهد محصولی با برند اصلی خود عرضه کند. برخی خبرنگاران حدس می‌زنند این خودرو در قالب یکی از تیپ‌های نسل آتی بی‌ام‌ و X۵ عرضه خواهد شد. نسل فعلی بی‌ام‌ و X۵ هم‌اکنون در نیمه‌ دوم چرخه عمر خود قرار دارد و تا سال ۲۰۲۸ نسل جدیدش جایگزین آن خواهد شد. باوجود اصالت بی‌ام‌ و هیدروژنی، بخش پیشرانه این خودرو را تویوتا تأمین می‌کند.

هیدروژنی۳

خودرو هیدروژنی بی‌ام ‌و چگونه خواهد بود؟

درحال‌حاضر، نسخه‌ای از بی‌ام ‌و iX۵ با سیستم سوختی هیدروژنی درحال آزمایش است. ناوگانی با ۱۰۰ دستگاه از این خودروها در مونیخ ساخته شده‌اند که ۳۹۶ اسب‌بخار قدرت دارد و جنس مخزن هیدروژن آن نیز پلاستیک تقویت‌شده با فیبرکربن (CFRP) است. بی‌ام‌ و iX۵ هیدروژنی برای رسیدن به برد ۳۱۳ مایل یا ۵۰۰ کیلومتر به ۶ کیلوگرم هیدروژن نیاز دارد. سوخت‌گیری این خودرو ۳ تا ۴ دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین تجربه مالکیت بی‌ام‌و iX۵ هیدروژنی مانند نسخه‌های بنزینی یا دیزلی بی‌ام‌ و X۵ خواهد بود.

هیدروژنی

بی‌ام‌و از سال ۱۹۷۹ در توسعه انواع مختلف خودروهای هیدروژنی مشارکت داشته است. نخستین خودرو هیدروژنی این برند بی‌ام‌ و ۵۲۰h بود که از یک موتور احتراق‌ داخلی تغییر یافته با سوخت هیدروژن بهره می‌برد. در دهه ۲۰۰۰ نیز سدان‌های E۳۸ و E۶۵ از موتور V۱۲ هیدروژنی بهره می‌بردند. کار روی موتورهای درون‌سوز هیدروژنی در دهه ۲۰۰۰ متوقف شد؛ چراکه مهندسان متوجه شدند سلول‌های سوختی هیدروژنی کارآمدتر از موتورهای درون‌سوز با سوخت هیدروژن هستند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها