|

فوری / لبنیات ۱۴ درصد گران شد + سند

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور اعلام کرد که محصولات لبنی دوباره افزایش یافته‌اند افزایش قیمت شیر خام مشکلات متعددی همچون تعطیلی برخی کارخانه‌‌‌های لبنی، کاهش سرانه مصرف و کسادی بازار لبنیات را به دنبال خواهد داشت.

اقتصاد فوری / لبنیات ۱۴ درصد گران شد + سند

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، در نامه‌ای به مهندس رفیعی، معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی، اعلام کرد که پس از ابلاغ قیمت شیر خام در تاریخ ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ از سوی وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس جلسه‌ای که در روز یکشنبه هشتم مهرماه با مدیریت دکتر آبنار در معاونت توسعه بازرگانی آن وزارتخانه برگزار شد و در آن نرخ چربی تعیین گردید، به اطلاع می‌رساند که قیمت تمامی فرآورده‌های لبنی از تاریخ مذکور به میزان ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت.

سند-لبنیات

بازار لبنیات کشش تغییر قیمت را ندارد

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌های لبنی معتقد است: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، بازار لبنیات کشش تغییر قیمت را ندارد.

علی احسان ظفری گفت: با ابلاغ افزایش ۲۰درصدی قیمت شیر خام، نرخ محصولات لبنی بالطبع مشمول این تغییر می‌‌‌شوند، در حالی که این موضوع به کاهش سرانه مصرف لبنیات دامن می‌‌‌زند.

وی با بیان اینکه بازار محصولات لبنی کشش تغییر قیمت را ندارد، افزود: با توجه به آنکه ۷۰‌درصد قیمت محصولات لبنی را شیر خام‌‌‌ تشکیل می‌دهد، افزایش قیمت شیرخام از ۱۵ به ۱۸‌هزار تومان موجب شده که قیمت محصولات لبنی حداقل ۲۰ تا ۲۵‌درصد افزایش یابد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌های لبنی ادامه داد: افزایش قیمت شیر خام مشکلات متعددی همچون تعطیلی برخی کارخانه‌‌‌های لبنی، کاهش سرانه مصرف و کسادی بازار لبنیات را به دنبال خواهد داشت.

وی سرانه کنونی مصرف لبنیات را ۵۵ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: با تغییر قیمت لبنیات، سرانه مصرف باز هم کاهش می‌‌‌یابد که این امر به رکود و کسادی بازار دامن می‌‌‌زند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌های لبنی گفت: بنا بر آمار در حال حاضر ۲۷۰ تا ۲۸۰ کارخانه لبنی با ظرفیت ۳۰ تا ۸۰ درصدی فعالیت می‌کنند که افزایش مجدد لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار می‌تواند فعالیت واحدها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

افزایش قیمت شیر باید ابتدای سال رخ می‌‌‌داد

در همین راستا مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌‌‌های کشاورزی دامداران ایران نیز درباره افزایش قیمت شیر اظهار کرد: افزایش قیمت شیر باید ابتدای سال رخ می‌‌‌داد که متاسفانه انجام نشد و حدود ۷ ماه است که دامدار در حال تحمل ضرر است و با فروش به قیمت پایین متضرر می‌شود.

مجتبی عالی با توجه به انتقادات واردشده به مساله افزایش قیمت شیر خام با توجه به کاهشی بودن قیمت نهاده‌‌‌ها از ابتدای سال نسبت به سال گذشته گفت: تنها قیمت نهاده به میزان افزایشی یا کاهشی شدن قیمت شیر چندان مربوط نیست و علاوه بر قیمت نهاده، هزینه کارگر، حامل‌های انرژی، حمل‌ونقل، داروها، هزینه نگهداری و... تمام این موارد از ابتدای سال برای دامداران افزایش یافته است. برخی مسائل مطرح می‌شود که دامدار در حالی که با توجه به افزایش قیمت‌‌‌ تمام مسائل جانبی با ضرر تولید می‌کند و به فروش می‌‌‌رساند، دیگر انگیزه‌‌‌ای برای تولید ندارد.

منبع: ایلنا
کدخبر: 337088

ارسال نظر