|

قیمت نان دوباره کار دست مردم داد!

قیمت مصوب نان توسط دولت اخیرا تا ۶۰درصد افزایش یافت، ولی به دلیل عدم نظارت وزارت جهاد و تعزیرات، بسیاری از نانوایی ها به ویژه سنگکی‌ها در تهران به بهانه چند گرم کنجد، بیش از ۲۰۰ درصد قیمت نان را افزایش دادند وهیچ ترسی هم از برخورد قانونی ندارند.

اقتصاد قیمت نان دوباره کار دست مردم داد!

قیمت نان در ۱۹ شهریور به نرخ جدیددر تهران اعلام شد. اما این نرخ ها به طور علنی زیر سکوت سنگین وزارت جهاد کشاورزی رعایت نمی شود و خیلی از نانوایی ها به گرانی فروشی ۲ تا ۳ برای قیمت ها روی آورده اند. این گران فروشی در حالی انجام می شود که قیمت های جدید نان به طور رسمی ۴۰ تا ۶۶ درصد رشد داشته است.

واکنس نانواها در اعتراض به گران فروشی

بر اساس قیمت های مصوب جدید نان که اخیرا ابلاغ شده، نان سنگک ساده ۵ هزار تومان، بربری ساده با آرد نوع یک، ۲ هزار و پانصد تومان و بربری ساده با آرد نوع دو ۳ هزار و پانصد تومان، نان لواش با آرد نوع یک ۷۰۰ تومان  و لواش نوع دو ۹۰۰تومان، نان سنتی تافتون با آرد نوع ۱۲۶۰ تومان و نوع دو ۱۵۰۰ تومان نان ماشینی تافتون با آرد نوع یک ۸۵۰ تومان و نوع دو، ۱۲۰۰ تومان تعیین شده است.

این در حالی است که بر اساس مشاهدات میدانی، یک نانوایی سنگکی در خیابان گل‌ریزان محله ولنجک که در میدان میوه و تره بار شهرداری تهران نیز قرار دارد، قیمت نان سنگک ساده را به جای ۵ هزار تومان ۱۰ هزار تومان به فروش می رساند و در پاسخ به اعتراض خریدار می گوید: از اینجا خرید نکنید و اجازه نمی دهد که خریدار  خود از دستگاه های مخصوص فروش نان برای خرید خود استفاده کند.

وضعیت فروش نان های کنجدی اسفناک تر است

در عین حال وضعیت فروش نان های کنجدی اسفناک تر است و با وجود اینکه برای فروش نان به این شکل نیز سازو کار تعیین شده است اما نانوایان در تهران این محصولات را به قیمت های بسیار بالاتر و با سودهای نجومی به فروش می رسانند، به طوری که قیمت نان سنگک کنجدی که نهایت باید  ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۹ هزار تومان باشد، به راحتی و بدون هیچ نظارتی ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان می فروشند.

یک نانوایی سنگک در خیابان سهروردی شمالی، نبش خیابان میرزای زینالی که نان سنگک یک رو کنجد را ۱۰ هزار تومان و دو رو کنجد را ۳۰ هزار تومان می فروشد، در واکنش به گران‌فروشی با حالتی پرخاشگرانه می‌گوید: از اینجا دیگه نان نخر .

برای جلوگیری از گران فروشی نرخ هر واحد کنجد با وزن ۱۰ گرم، یک‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است و برای هر نان بربری امکان اضافه کردن یک تا دو واحد کنجد و برای نان سنگک امکان اضافه کردن یک تا سه واحد به‌درخواست مشتری فراهم شده اما به این موارد در نانوایی ها توجهی نمی‌شود .

بر این اساس حداکثر امکان افزایش قیمت ناشی از کنجد برای نان بربری ۳ هزار تومان و برای نان سنگک ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است،این در حالی است که بسیاری از نانوایی ها تا ۴ برابر این قیمت را از مشتری می گیرند و هیچ برخوردی هم با این تخلفات نمی شود.

بازار فروش نان اینترنتی به کل رها شده

درباره فروش نان های یارانه ای به صورت اینترنتی هم که هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و به طور کامل به حال خود رها شده و محل گران فروشی و جولان برخی از نانوایان برای انجام تخلف شده است.

بنابراین گزارش علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی و  شرکت بازرگانی دولتی، اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی نیز به عنوان نهاد های ناظر مسئولیت هایی برای نظارت بر رعایت قیمت نان در نانوایی ها دارند که شواهد امر نشان می دهد به درستی به وظایف خود عمل نکرده اند.

منبع: تسنیم
کدخبر: 337210

ارسال نظر

 

آخرین اخبار