|

اختصاصی گسترش نیوز؛

بزرگترین معادن طلا ایران | معادن ایران چقدر درآمد دارند؟

طلا به عنوان ماده معدنی ارزشمند، یکی از پر قدرت ترین پشتوانه های اقتصادی کشور به شمار می آید. معادن طلای زیادی در کشور به استخراج این فلز گرانبها و تعیین کننده مشغول هستند که با بزرگترین آنها آشنا می شویم.

اقتصاد بزرگترین معادن طلا ایران | معادن ایران چقدر درآمد دارند؟

 معدن به طور کلی به جایی گفته می‌شود که در آن انباشت مقدار قابل توجهی از مواد و یا فلزات گرانبها را داریم. معادن در نقاط مختلف کشور وجود دارد و می‌توان آن را در کنار صخره‌ها، درون سنگ‌ها به صورت رگه‌ها و یا رسوبات جمع شده پیدا کرد. شاید شما تجمع فلزات گران‌قیمت را به صورت پراکنده در جاهای مختلف ببینید، اما دیدن آن به صورت یکجا در دل کوه و یا در اعماق زمین؛ ارزش آن مکان را چند برابر می‌کند و زمینه بهره برداری از این ظرفیت همگانی را به کشور می‌دهد. هر چیزی را که نتوانیم که به طور طبیعی پیدا کنیم و یا نتوانیم از طریق مواد مصنوعی بسازیم، می‌توانیم در معادن یافت کنیم.

 انواع معادن

 معدن‌ها در نقاط مختلف کشورها با توجه به اقلیم آن دیار وجود دارد، برای مثال در کشور ما معادن فولاد، زغال سنگ، انواع فلزات گرانبها مثل طلا و مس و غیره وجود دارد. در اینجا به معرفی معادن طلای کشور می‌پردازیم.

 معدن طلای موته

 این معدن در ۵۰ کیلومتری شهرستان میمه در استان اصفهان قرار دارد و مجوز کاری خود را در سال ۱۴۰۱ برای اکتشافات معدنی دریافت کرد. این معدن ظرفیت برداشت ۲۰۰ کیلو طلا را در سال دارد، سنگ اصلی و پر کاربرد در این معدن طلا و سیلیس است که در فراوری‌ها از آن استفاده می‌شود. هر روز ۱ الی ۲ کیلوگرم طلا با درصد خلوص هفتاد درصد تا نود و پنج درصد تولید می‌شود. کارخانه فرآوری طلای ایران در موته ۱۵ سال پیش با همکاری یک شرکت استرالیایی به بهره‌برداری رسید.

 معدن آق‌دره

 این معدن که دومین دارنده طلا در کشور است؛ در شهرستان تکاب در تخت سلیمان استان آذربایجان غربی است. کارخانه فرآوری و استخراج طلای آق‌دره در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب با ظرفیت تولید سالیانه حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰کیلوگرم در سال به بهره‌برداری رسیده و هم‌اکنون فعال است.

موته

 معدن طلای انجیرک تفتان

 این معدن از بزرگ‌ترین معادن در کشور است که در شهرستان تفت در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و دارای حدود ۱۰۰ میلیون تن ذخیره طلایی است؛ وجود این معدن برای مردم منطقه  دارای اشتغال زایی فراوان است و در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ نفر به طور مستقیم در این معدن مشغول به کار هستند. این معدن با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی در فاز اول به بهره برداری رسید.

فرووه

 معدن طلای ساریگونی

 معدن طلای ساریگونی یکی از بزرگ‌ترین معادن طلای کشور؛ در فاصله ۲۶ کیلومتری از شهرستان قروه و ۱۰ کیلومتری از شهر دلبران قرار دارد. در سال ۱۳۸۴ شرکت استرالیایی ریوتیتنو موفق به کشف یکی از معادن بزرگ طلا در شرق قروه شد. پروانه بهره‌برداری این معدن که اکنون به نام ساریگونی شناخته می‌شود، به دو شرکت داخلی و یک شرکت قزاقستانی برای استخراج طلا اعطا شده است. معدن طلای ساریگونی با ذخیره قطعی ۴۱ میلیون تن و عیار ۲۴.۱ گرم در تن، سالانه ۵ تن طلای خالص تولید می‌کند و به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در کشور شناخته می‌شود. کوهی که این معدن در آن واقع شده، ساری گونی داغی نام دارد که در زبان ترکی به معنای "کوه زردی که در جنوب واقع شده" است و این کوه در جنوب روستای بهارلو قرار دارد.

آق- دره

تعداد معادن طلا در ایران

 بر اساس آمارهای اعلام شده توسط سازمان زمین شناسی و اکتشاف مواد معدنی، در کشور ایران ۳۲ معدن فلز مذکور قرار دارد که از این تعداد ۲۱ معدن فعال و ۹ معدن غیر فعال هستند و ۲ معدن در حال آماده سازی و مجهز شدن می‌باشند بیشتر و بزرگ‌ترین معادن سنگ طلا، در استان‌هایطلاخیز قرار دارند که اسامی این استان‌هاعبارتند از: آذربایجان غربی؛ کردستان؛ آذربایجان شرقی؛ زنجان؛ خراسان رضوی؛ سمنان؛ خراسان جنوبی؛ سیستان و بلوچستان

کدخبر: 337391

ارسال نظر