|

دلار با سر زمین خورد ! | پیش بینی مهم از بازار ارز

یورو و دلار در دومین هفته‌ی نزولی متوالی، به سمت پائین‌ترین سطح دو ماهه 1.0900 سقوط کرد.

اقتصاد دلار با سر زمین خورد ! | پیش بینی مهم از بازار ارز

 

به نقل از «اف‌ایکس استریت» جفت ارز یورو/دلار (EUR/USD) به سمت پایین‌ترین سطح دو ماهه 1.0900 سقوط کرد و به این ترتیب، دومین هفته‌ی متوالی را در روند منفی به پایان رساند، گرچه تغییر اندکی در حوالی سطح 1.0940 داشت.

از طرفی، دلار آمریکا (USD) در ابتدای هفته تا حدودی کاهش یافت، اما پس از عناوین اخبار ایالات متحده، روند صعودی خود را از سر گرفت.

رویدادهای مهم در ایالات متحده و اروپا

کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) صورتجلسه‌ی نشست ماه سپتامبر خود را در روز چهارشنبه منتشر کرد که نشان می‌دهد تقریباً همه شرکت‌کنندگان موافق بودند که ریسک‌های صعودی برای تورم کاهش یافته است و اکثریت قابل توجهی نیز از کاهش نیم واحدی نرخ بهره حمایت کردند و برخی نیز 25 امتیاز پایه (bps) را ترجیح دادند. سیاستگذاران همچنین خاطرنشان کردند که خطرات ناشی از اشتغال و اهداف تورمی هم‌اکنون «تقریبا متعادل» دیده می‌شود.

پس از اعلام این خبر، دلار بین سود و زیان به نوسان در آمد و در نهایت سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند به ارز ایالات متحده رأی اعتماد بدهند.

روز پنج‌شنبه، ایالات متحده داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) سپتامبر را منتشر کرد. تورم، همانطور که شاخص CPI نشان داد، در مقیاس ماهانه 0.2 درصد و نسبت به سال قبل، ۲.۴درصد افزایش یافت که کمی بالاتر از انتظارات بازار است. ارقام اصلی نیز گرچه بالاتر از انتظارات بود، اما برای تغییر رویکرد فدرال رزرو کافی نبود. فعالان بازار همچنان شرط می‌بندند که بانک مرکزی در ماه نوامبر، نرخ بهره را ۲۵ واحد در ثانیه کاهش دهد.

دلیل پشت پرده‌ی چنین گمانه‌زنی‌هایی آن است که داده‌های مربوط به اشتغال منتشرشده از زمان جلسه نشان می‌دهند که بازار کار قوی‌تر از آن چیزی است که مقامات هنگام رأی‌دادن به کاهش ۵۰ واحدی در ثانیه تصور می‌کردند.

در عین حال، چندین مقام فدرال رزرو در طول هفته از این تصمیم حمایت کردند و به نظر می‌رسید که تورم به زودی به هدف بانک مرکزی خواهد رسید.

به غیر از آن، ایالات متحده مطالبات اولیه بیکاری را برای هفته‌ی منتهی به ۴ اکتبر منتشر کرد که کمی ناامیدکننده بود، زیرا درخواست‌ها به طور غیرمنتظره‌ای 258 هزار افزایش یافت.

در روز جمعه، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) ماه سپتامبر در این کشور منتشر شد که 1.8 درصد نسبت به ۱.۹ درصد قبلی کاهش یافت، اما همچنان بالاتر از ۱.۶ درصد مورد انتظار بود. در مقیاس ماهانه، PPI بدون تغییر بود، در حالی که PPI اصلی ۰.۲ ٪ افزایش یافت.

و اما اخباری که از قاره اروپا می‌رسید، چندان دلگرم‌کننده نبود. سفارشات کارخانه آلمان در ماه آگوست ۵.۸ درصد کاهش یافت، اگرچه تولید صنعتی در همان ماه با افزایش ۲.۹ درصدی انتظارات را پشت سر گذاشت. به علاوه، فروش خرده‌فروشی در ماه آگوست، رشد متوسط ​​1.6 درصدی را ثبت کرد، در حالی که شاخص هماهنگ شده قیمت‌های مصرف‌کننده (HICP) در سپتامبر در مقیاس ماه به ماه  ۰.۱- درصد (ماهانه) و ۱.۸ درصد سال به سال (سالانه) تأیید شد.

در منطقه یورو، خرده‌فروشی در ماه آگوست، 0.8 درصد افزایش یافت، در حالی که اعتماد سرمایه گذار سنتیکس Sentix از ۱۵.۴- در ماه قبل به ۱۳.۸- در ماه اکتبر بهبود یافت.

علاوه بر این، طبق اعلام بانک مرکزی اروپا (ECB) مرتبط با جلسه‌ی سپتامبر، سیاستگذاران انتظار دارند تورم قبل از کاهش به سمت هدف، در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۵ بیشتر شود. مقامات همچنین خاطرنشان کردند که غافلگیری منفی در شاخص مدیران خرید (PMI) تولید، نشان‌دهنده‌ی باد مخالف بالقوه برای چشم‌انداز کوتاه‌مدت است.

با تمام این‌ها، حرکت قیمت جفت یورو/دلار (EUR/USD)، تنها به آنچه در اروپا یا ایالات متحده اتفاق می‌افتد، مرتبط نیست. بازارهای مالی چین نیز زیر نظر گرفته می‌شوند، زیرا دولت اقدامات محرکی را برای احیای اقتصاد پیش بینی می‌کند، البته تاکنون جزئیات کمی در مورد آنها ارائه شده است.

در حال حاضر، شور و شوق ناشی از اعلام اولیه محو شده است و این در حالی است که سرمایه‌گذاران منتظر هستند وزیر دارایی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی، توضیحاتی در پایان هفته ارائه دهد.

این احساسات همچنین با اخبار خاورمیانه در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده که مدام بر فشار صعودی قیمت نفت می‌افزاید، موج می‌زند.

با این وجود، وال استریت وضعیت خوبی را حفظ کرد و S&P500 رکورد دیگری را به ثبت رساند. حرکت سهام ایالات متحده منعکس‌کننده‌ی خوشبینی نسبت به اقتصاد ایالات متحده است، و پتانسیل نزولی دلار را با وجود یک فدرال رزرو ضعیف محدود می‌کند.

رویدادهای کلیدی در هفته‌ی پیش رو

هفته‌ی آینده بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیم‌گیری سیاست پولی را در روز پنج‌شنبه انجام خواهد داد. انتظار می‌رود سیاست‌گذاران اروپایی ۲۵ واحد پایه (bps) نرخ بهره را کاهش دهند، چرا که مقامات بانک مرکزی اروپا در بحبوحه‌ی عقب‌نشینی اقتصادی اتحادیه، راه را برای کاهش‌های بیشتر هموار کرده‌اند.

بانک مرکزی در سال جاری دو بار نرخ بهره را کاهش داده است، اما تقریباً 90 درصد از بازیگران بازار بر این باورند که بانک مرکزی اروپا در تصمیمات آتی با ارائه‌ی تصمیم جلسه به جلسه 25 واحد در ثانیه ادامه خواهد داد.

به غیر از آن، اتحادیه اروپا داده‌های تولید صنعتی اوت را در روز سه شنبه و برآورد نهایی HICP سپتامبر را در روز پنج‌شنبه منتشر خواهد کرد. آلمان نظرسنجی ZEW اکتبر در مورد احساسات اقتصادی را در روز سه‌شنبه منتشر خواهد کرد، در حالی که در ایالات متحده تمرکز بر ارقام خرده‌فروشی و تولید صنعتی در روز پنج‌شنبه خواهد بود.

چشم‌انداز تکنیکال یورو/دلار (EUR/USD)

نمودار۰

از نقطه نظر فنی، جفت EUR/USD به سمت نزولی تمایل داشت. شکست نزولی علامت 1.1000 تأثیر روانی واضحی بر گاوها دارد. قرائت فنی در نمودار هفتگی از سناریوی نزولی پشتیبانی می‌کند، زیرا این جفت یک هفته را زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ (200-SMA) گذراند.

در عین حال، یورو/دلار (EUR/USD) در حال مبارزه با 20-SMA است، در حالی که 100-SMA نیز قدرت جهت‌گیری خود را در حدود ۱.۰۸۱۰ از دست داده است. در نهایت، شاخص‌های فنی شیب نزولی ثابت خود را حفظ می‌کنند و در آستانه‌ی عبور از خطوط میانی خود به سطوح منفی هستند که برای تأیید کاهش پایدار میان‌مدت ضروری است.

به صورت روزانه، EUR/USD ممکن است با توجه به آخرین تحولات، به سمت بالاتر اصلاح شود، اما به نظر می‌رسد از تبدیل‌شدن به روند صعودی، دور باشد. شاخص‌های فنی از خوانش‌های نزدیک به فروش اشباع جهش می‌کنند و جهت شمال را بسیار پایین‌تر از خطوط میانی خود هدف قرار می‌دهند.

در عین حال، این جفت در حال غلبه بر 100-SMA خفیف صعودی است، در حالی که SMA  ۲۰  قدرت نزولی را بسیار بالاتر از سطح فعلی امتداد می‌دهد که به وضوح بیان می‌کند فروشندگان گرچه متوقف شده‌اند، اما هنوز تن به تسلیم نداده‌اند.

پایین‌ترین سطح هفتگی در۱.۰۹۰۰ پشتیبانی فوری را فراهم می‌کند و به دنبال آن، رقم ۱.۰۸۰۰ قرار می‌گیرد. شکست به زیر دومی، رقم ۱.۰۷۷۶ یا پایین‌ترین سطح ماه اوت را به تصویر می‌کشد. از سوی دیگر، مقاومت در ۱.۱۰۰۰ تخصیص یافته است، با افزایش آشکار فراتر از این سطح که منطقه ۱.۱۰۷۰ را در مسیر ۱.۱۱۴۰  قرار می‌دهد.

 

منبع: شبکه ارز و طلا
کدخبر: 337821

ارسال نظر

 

آخرین اخبار