|

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

معاملات فیزیکی بورس کالا | سکه گوی سبقت را ربود

بورس کالا بازاری است که می توان در آن انواع محصولات صنعتی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و غیره را عرضه کرد و تقاضاکنندگان در این بازار، محصولات مورد نیاز خود را به صورت نقدی، اعتباری، سلف و غیره خریداری می کنند. در این گزارش به بررسی روند ۳ ماهه تابستان ۱۴۰۳ بورس کالا می پردازیم و به نحوه ورود به بازار فیزیکی بورس کالا اشاره می کنیم.

اقتصاد معاملات فیزیکی بورس کالا | سکه گوی سبقت را ربود

گسترش نیوزسارا سمیع شمس: آمار جدیدی درباره ارزش معاملات تسویه شده در بازار فیزیکی بورس کالا در بازه زمانی ۳ ماهه تابستان ۱۴۰۳ منتشر شده است. بر طبق این آمار ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا از ۵۵۵ هزار میلیارد ریال عبور کرده است. از طرفی طبق آمار منتشر شده بورس کالا، در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۳، تعداد کل معاملات به ۲.۵۳۲ مورد و ارزش کل معاملات بازار فیزیکی به ۵۵۶.۵۳۸.۳۹۸ میلیون ریال دست یافته است. همچنین، ارزش معاملات تسویه شده در همین فاصله زمانی ۵۵۵.۹۸۱.۶۷۷ میلیون ریال و ارزش معاملات فسخ شده ۵۵۶.۷۲۱ میلیون ریال بوده است. از میان معاملات منعقد شده، تعداد ۲.۵۱۱ مورد تسویه شده‌اند.

خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در این گزارش به بررسی عملکرد بازار فیزیکی بورس کالا در ۳ ماهه تابستان ۱۴۰۳ پرداخته و همچنین به اختصار نحوه ورود به این بازار را توضیح داده است.

بورس-کالا-بازار

میزان ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی

طبق آخرین آمار منتشر شده در بازه زمانی ۳ ماهه تابستان ۱۴۰۳، ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا در این دوره زمانی بیانگر این موضوع است که: در سه ماه تابستان سال ۱۴۰۳ ارزش این معاملات برای محصول زعفران ۲.۹۲۳.۵۳۶ میلیون ریال، سکه طلا ۳۸.۵۱۱.۴۸۸ میلیون ریال، پسته ۹.۲۳۸ میلیون ریال، سیمان ۵۲۱.۲۷۳ میلیون ریال و شیشه ۲.۱۳۷.۱۹۸ میلیون ریال ثبت شده است.

معاملات در بورس کالا به چه روشی انجام می شود؟

معاملات کالای فیزیکی در بورس کالای ایران به روش مزایده انجام می‌ شود. مزایده یا حراج به نوعی از معامله گفته می‌ شود که در ابتدا فروشنده حداقل قیمتی را که حاضر است کالای خود را بفروشد اعلام می‌ کند. سپس خریداران در صورت تمایل، قیمتی بالاتر از قیمت نهایی را جهت خرید پیشنهاد می‌ کنند. در نهایت کالا به پیشنهاد دهنده بالاترین قیمت فروخته می‌ شود. در واقع، حراج سازوکاری برای دادوستد کالا بر پایه انطباق سفارش‌ های خرید و فروش مشتریان با در نظر گرفتن اولویت قیمت و زمان است.

ارزش معاملات بورس کالا در ۳ ماهه تابستان ۱۴۰۳

طبق آمار منتشر شده از روند معاملات منعقد شده در تابستان ۱۴۰۳، ارزش کل معاملات تیر ماه ۱۹۹.۵۳۹.۰۸۲ میلیون ریال، رینگ داخلی ۶۱.۶۶۵.۳۲۵ میلیون ریال و رینگ بین الملل ۱۳۷.۸۷۳.۷۵۷ میلیون ریال گزارش شده است. از طرفی در مرداد ماه ارزش کل معاملات ۲۰۳.۷۹۴.۷۰۵ میلیون ریال، رینگ داخلی ۵۹.۲۳۱.۵۰۱ میلیون ریال و رینگ بین الملل ۱۴۴.۵۶۳.۲۰۴ میلیون ریال بوده است و در نهایت معاملات شهریور ماه ارزش کل را ۱۵۳.۲۰۴.۶۱۱ میلیون ریال، رینگ داخلی ۵۰.۵۴۶.۲۹۷ میلیون ریال و رینگ بین الملل ۱۰۲.۶۵۸.۳۱۴ میلیون ریال نشان می دهد. لازم به ذکر است که بیشترین تعداد سفارشات خرید بررسی شده در فصل تابستان در طول یک روز در ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ که منجر به ثبت ۱۴۲ معامله در این تاریخ شده و از این حیث یک رکورد به ثبت رسیده است. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که بیشترین حجم معاملات در این فصل با ۴۸.۵۶۴.۷۱۵.۸۱۶.۸۲۵ ریال به ۳ مرداد ماه و بیشترین حجم تسویه معاملات به ۱۶ مرداد ماه با ۵۳.۴۹۸.۶۱۱.۳۷۰.۴۶۶ ریال اختصاص داشته است.

چه نوع قراردادهایی در بورس کالای فیزیکی بسته می شود؟

۳ مدل قرارداد در بورس کالای فیزیکی بسته می شود.قرارداد نقدی، یک قرارداد که در آن پرداخت بهای کالای مورد معامله و تحویل آن در هنگام معامله انجام می‌شود. قرارداد نسیه، یک قرارداد که در آن کالا در هنگام معامله تحویل و بهای آن در تاریخ سررسید پرداخت می‌گردد. قرارداد سلف، یک قرارداد که در آن کالا با قیمت معین در زمانی مشخص در آینده تحویل گردیده و بهای آن در هنگام معامله پرداخت می‌شود. جالب است بدانید که این معاملات در ۲ سطح رینگ داخلی و رینگ صادراتی انجام می شود. رینگ داخلی، یک جلسه معاملاتی در بورس که برای معامله کالاهایی است که مقصد آن‌ها صرفاً بازار هدف داخل ایران است. رینگ صادراتی، یک جلسه معاملاتی در بورس که برای معامله کالاهایی است که مقصد آن‌ها صرفاً بازار هدف بین‌المللی است.

چطور در معاملات فیزیکی بورس کالا ورود کنیم؟

عرضه کنندگان برای ورود به بازار فیزیکی بورس کالا، باید ابتدا نسبت به پذیرش محصول خود در بورس کالا اقدام کنند. برای پذیرش کالا در بازار فیزیکی، عرضه‌کنندگان باید مدارک مورد نیاز بورس کالا را تکمیل کنند. هیئت پذیرش بورس کالا در مورد درخواست‌های عرضه کنندگان حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از دریافت گزارش و مستندات مربوط از بورس، نظر کتبی خود را با ذکر دلایل مبنی بر تایید یا رد پذیرش کالا، از طریق بورس به متقاضی اعلام می‌کند.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه بورس و تحولات در بازار سرمایه، به سرویس بورس پایگاه خبری گسترش نیوز مراجعه کنید.

کدخبر: 337902 سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

آخرین اخبار