|

اختصاصی گسترش نیوز؛

احتمال افزایش اجاره بها قوت گرفت |‌ قیمت اجاره ۳ برابر خواهد شد؟

طبق آخرین آمار منتشر شده توسط رئیس اتحادیه مشاوران املاک، بازار اجاره در سال جاری نسبت به سنوات پیش، آرامش بیشتری را تجربه کرد؛ با این حال، افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی نرخ اجاره بها در پایتخت را تجربه کریم که این ارقام قابل توجه است. از شش سال پیش تا به اکنون، در بخش خرید و فروش ارتباط اقشار آسیب پذیر جامعه با بازار مسکن به کمرنگی گراییده و رفته رفته قطع شده است.

اقتصاد احتمال افزایش اجاره بها قوت گرفت |‌ قیمت اجاره ۳ برابر خواهد شد؟

با توجه به داده‌های رسمی، بخش قابل توجهی از هزینه‌های خانواده‌ها خرج بحث تامین مسکن می شود و در یک دهه اخیر، حداقل ۳۳ درصد از کل هزینه‌های خانوارهای شهری به هزینه‌های مسکن اختصاص پیدا کرده است؛ به عبارت دیگر، یک سوم از هزینه‌های خانواده‌های شهری به موضوع مسکن مربوط می شود.

با وجود استمرار شرایط رکودی در بازار مسکن و کاهش نرخ رشد قیمت‌ها در سال جاری، سهم مسکن از سبد هزینه خانوار روند صعودی داشته است. در سال گذشته، رشد حداقل دستمزد حدود ۲۷ درصد و رشد هزینه‌های اجاره حدود ۴۴ درصد بوده و آمارها بیانگر آن است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ تشدید یافته است.

دولت جدید قصد دارد با بهره گیری از برنامه‌هایی نظیر مسکن ملی، مسکن استیجاری، پرداخت تسهیلات بلندمدت و سایر پروژه ها، بازار را سر و سامان دهد و به معاملات مسکن رونق ببخشد.

 افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت اجاره در تهران، موردی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک چندی پیش در خصوص آن توضیحات جدیدی را ارائه کرد. بسیاری از تحلیلگران حوزه مسکن نسبت به آینده بازار اجاره پیش بینی های نگران کننده‌ای را مطرح می کنند. در صورت عدم اعتنا به چالش های موجود در بازار و بی توجهی به نیازها و دغدغه های مستاجران، رشد نرخ اجاره بها در آینده نزدیک می تواند اسفناک تر از وضعیت فعلی شود.

وام-مسکن

با نگاهی به آخرین نرخ های مسکن در مناطق مختلف پایتخت می توان به این نکته رسید که ثبات قیمتی در بازار وجود دارد اما اینکه این رکود تورمی تا کجا ادامه داشته باشد، مشخص و روشن نیست.

به عنوان مثال، یک واحد مسکونی در سعدآباد، با قیمت هر متر ۲۶۲ میلیون تومان به فروش می رسد. مطابق قیمت مسکن در ۲۵ مهر ۱۴۰۳، خانه‌ای در ستاری، متری ۱۱۳ میلیون تومان معامله می شود. در تصویر زیر می توانید آخرین قیمت خانه در تهران به تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ شهریور را مشاهده کنید.

گسترش نیوز برای شما آخرین قیمت خانه در برخی از مناطق تهران را جمع آوری کرده است که در ادامه مشاهده می کنید.

قیمت خانه در تهران - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

نام محله قیمت هر متر مربع
سعدآباد ۲۶۲ میلیون تومان
ستاری ۱۱۳ میلیون تومان
پیروزی ۶۵ میلیون تومان
خوش ۶۳ میلیون تومان
آزادگان ۵۴ میلیون تومان

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه مسکن و آخرین تحولات در بازار اجاره، سرویس راه و مسکن پایگاه خبری گسترش نیوز را دنبال کنید.

کدخبر: 338023

ارسال نظر

 

آخرین اخبار