|

کمک‌ هزینه تحصیلی برای این گروه واریز شد + جزئیات

آرزو ذکایی‌فر، عاون توانمندسازی مرکز کارآفرینی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور، آموزش را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مؤثر در فرایند توانمندسازی دانست و گفت: تا سال گذشته، ۵۰ درصد از شهریه دانشجویی بانوان سرپرست خانوار و اعضای خانواده‌های آنها (فرزندانشان) که در دهک‌های درآمدی یک تا پنج قرار دارند، پرداخت می‌شد. اما از سال جاری، با پیگیری‌های انجام شده، برای نخستین بار خانواده‌های نیازمند و بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش در دهک‌های یک تا پنج درآمدی، ۱۰۰ درصد شهریه دانشجویی را دریافت خواهند کرد.

اقتصاد کمک‌ هزینه تحصیلی برای این گروه واریز شد + جزئیات

آرزو ذکایی‌فر با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مأموریت‌های سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی، تخصصی و دانش‌محور «توانمندسازی جامعه هدف» است، گفت: همان‌طور که در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی اشاره شده، سیاست توانمندسازی به معنای کاهش روش‌های مبتنی بر تأمین مستقیم نیازها و به‌عکس، افزایش توانایی‌های فردی و جمعی به منظور تأمین نیازها توسط خود افراد است.

وی ادامه داد:‌ بر همین اساس در ساختار جدید سازمان، معاونتی تحت عنوان معاونت توانمندسازی و رفاه اجتماعی پیش‌بینی، جانمایی و مصوب شده است که فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت در قالب اداره رفاه اجتماعی و اداره استعدادیابی و توسعه مهارت‌ها انجام می‌شود.

به گفته معاون توانمندسازی مرکز کارآفرینی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور، یکی از گروه‌های ذیل این معاونت، گروه رفاه اجتماعی است که در حوزه رفاه اجتماعی موضوعاتی مانند معیشت، تلاش در راستای ارتقاء شاخص‌های رفاه اجتماعی، ارتقاء کیفیت زندگی و کمک‌های حمایتی را به منظور توانمندسازی جامعه هدف دنبال می‌کند.

ذکایی‌فر در همین راستا، یکی از مهمترین برنامه‌های این گروه را حمایت از دانشجویانِ‌ دارای معلولیت، خانواده نیازمند و بانوان سرپرست خانوار و اعضای آنها از طریق کمک به تامین شهریه دانشجویی عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۸ هزار دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۶۸۲۷ نفر از دانشجویان شامل بانوان سرپرست خانوار، فرزندان آنها و فرزندان تحت سرپرستی و حمایت سازمان و ۱۱ هزار و ۱۲۷ نفر حوزه توانبخشی و افراد دارای معلولیت هستند که در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل‌اند.بنابر اظهارات وی،‌ از میان این دانشجویان ۷۷ درصد زن و ۲۳ درصد مرد هستند.

بورسیه-تحصیلی-دو

پرداخت کمک‌ هزینه تحصیلی

ذکایی‌فر در ادامه یکی دیگر از فعالیت‌های این معاونت را تشریح کرد و گفت: پرداخت کمک‌ هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان تحت پوشش یکی دیگر از اقدامات حمایتی سازمان است. در حال حاضر ۱۸۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سازمان هستند که مبلغی را به عنوان کمک هزینه دریافت می‌کنند. هرچند که مبلغ پرداخت شده با توجه به هزینه‌های تحصیلی و وسایل آموزشی و کمک آموزشی، کفاف هزینه‌های تحصیلی فرزندان را نمی‌دهد، اما در سال جاری با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با سازمان برنامه و بودجه و همراهی مسئولان و کارشناسان این سازمان، توانستیم اعتباری را برای این دسته از دانش‌آموزان جهت کمک به تامین وسایل آموزشی جذب کنیم که در ابتدای سال تحصیلی برای مددجویان واریز شد.

وی تصریح کرد:‌ در سال جاری، علاوه بر خدمات حمایتی به این افراد برنامه ارتقاء و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تحت پوشش با اولویت مقطع ۱۱ و ۱۲ متوسطه دوم نیز در دستور کار قرار گرفته است که به زودی پس از طی فرایند کارشناسی و تدوین محتواهای اجرایی لازم، عملیاتی خواهد شد،‌ اما در حال حاضر طی تفاهم‌نامه‌ای که با یکی از بنیادهای علمی آموزشی منعقد شده، تاکنون ۹۰۰۰ نفر از دانش‌آموزان، از خدمات آموزشی و آزمون‌های این بنیاد به صورت رایگان بهره‌مند شده‌اند.

منبع: رکنا
کدخبر: 338389

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین