|

اختصاصی گسترش نیوز؛

نمک ایران گردشگران را انگشت به دهان کرد | از این معدن پول استخراج می شود!

نمک از دیرباز تا به امروز کالایی ارزشمند و استراتژیک است. در گذشته حتی برای کسب نمک جنگ های زیادی رخ داده است و کشورهای شرق آسیا برای داد و ستد از این کالا استفاده می کردند. نمک در بسیاری از کشورها به اندازه برنج ارزشمند است. در حال حاضر نیز انواع مختلفی از این ماده معدنی وجود دارد. به طور مثال نمک آبی در جهان فروخته می شود که به «Persian blue salt» معروف است و کیلویی یک میلیون تومان قیمت دارد.

اقتصاد نمک ایران گردشگران را انگشت به دهان کرد | از این معدن پول استخراج می شود!

نمک یکی از مواد معدنی بسیار ارزشمند و حیاتی برای زندگی است که نبود آن اثرات بدی بر روی زندگی دارد. این ماده ی معدنی بسیار مهم در معادن یافت می شود و به طور مصنوعی نمیتوان آن را تولید کرد. این ماده همانطور که گفته شد در معادن کشور به طور طبیعی یافت می شود. نمک به طور لایه لایه رو هم انباشته شده است و باید آن را پس از استخراج به کارخانه فراوری ببریم تا کارهای جداسازی مواد روی آن انجام شود. ایران جز کشورهایی است که معادن سنگ نمک دارد و هم از نظر اقتصادی برای کشور سود آور است و هم از نظر گردشگری ایجاد درآمد می کند. در این گزارش همراه ما باشید تا با بزرگترین و جذاب ترین معادن نمک ایران و سایر کشورها آشنا شوید. 

نمک

معادن نمک در ایران و جهان 

کشور ما دارای معادن عظیمی از نمک است که در استانهای  سمنان، قم، مرکزی و خراسان رضوی وجود دارد. مهم‌ترین معادن نمک ایران شامل چاه‌ نمک و دریاچه نمک در سمنان، کویر میقان در اردکان و معدن جاشک در خراسان رضوی است.  ذخایر نمک در سایر نقاط جهان نیز بسیار قابل توجه است. کشورهای چین، آمریکا، آلمان، کانادا، استرالیا و هند از بزرگترین ذخایر نمک دنیا برخوردار هستند. معادنی مانند کارلسباد در آلمان و سارسفیلد در انگلستان از مشهورترین‌ها محسوب می‌شوند.

نمک- معدن

یکی از جذاب ترین معادن نمک دنیا؛ معدن نمک گرمسار است. این معدن هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و علاقمندان از سراسر ایران و دنیا به قصد بازدید وارد استان سمنان می شوند. برای بررسی بانمک ترین معدن ایران این گزارش را از دست ندهید. همچنین در جدول زیر می توانید با ۱۰ کشور برتر که معادن نمک دارند؛ آشنا شوید. 

 

 جهان 210,000,000 100 %
1  ایالات متحده آمریکا 46,500,000 ۲۲٫۱۴ %
2  چین 37,101,000 ۱۷٫۶۷ %
3  هند 15,000,000 ۷٫۱۴ %
4  ایران 14,125,000 ۶٫۷۳ %
5  استرالیا 11,211,000 ۵٫۳۴ %
6  مکزیک 8,180,000 ۳٫۹ %
7  فرانسه 7,000,000 ۳٫۳۳ %
8  برزیل 6,500,000 ۳٫۱ %
9  شیلی 6,000,000 ۲٫۸۶ %
10  بریتانیا 5,800,000 ۲٫۷۶ %

زیباترین معادن دنیا

در این بخش از گزارش تصاویری از ۷ معدن نمک در سراسر دنیا را برای شما جمع آوری کرده ایم. 

۱. اسپانیا، کوه نمک کاردونا (Cardona)

اسپانیا

۲. بلاروس، معدن نمک سولیگورسک (Soligorsk)

بلاروس

۳. کلمبیا، کلیسای جامع نمک زیپاکویرا (Zipaquira)

کلمبیا

۴. لهستان، معدن نمک ویلیژکا (Wieliczka)

لهستان

۵. رومانی، معدن نمک سالینا توردا (Salina Turda)

رومانی

۶. ترنسیلوانیا (Transylvania)، معدن نمک پرید (Praid)

ترنسیلوانیا

۷. آلمان، معدن نمک زاندرزهاوزن (Sondershausen)

آلمان

با نمک پول پارو کنید

نمک از دیرباز تا به امروز کالایی ارزشمند و استراتژیک است. در گذشته حتی برای کسب نمک جنگ های زیادی رخ داده است و کشورهای شرق آسیا برای داد و ستد از این کالا استفاده می کردند. نمک در بسیاری از کشورها به اندازه برنج ارزشمند است. در حال حاضر نیز انواع مختلفی از این ماده معدنی وجود دارد. به طور مثال نمک آبی در جهان فروخته می شود که به «Persian blue salt» معروف است و کیلویی یک میلیون تومان قیمت دارد.

کدخبر: 338651

ارسال نظر

 

آخرین اخبار