|
کدخبر: 310574 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

بهانه اسرائیل برای بازگشایی گذرگاه رفح / اقدام موثر مصر در امدادرسانی

قنادباشی گفت: اسرائیلی‌ها در ابتدای عملیات، خواستار بازگشایی رفح بودند تا بتوانند تهدید خود را عملیاتی کنند و مردم فلسطین را مجبور به کوچ اجباری به سوی مصر و صحرای سینا کنند.

بین‌الملل بهانه اسرائیل برای بازگشایی گذرگاه رفح / اقدام موثر مصر در امدادرسانی

گذرگاه رفح، برای امدادرسانی به مردم غزه باز شد. ماشین‌های حامل مواد غذایی و همچنین داروهای مود نیاز وارد گذرگاه رفح شدند که البته این ورود، تحت نظارت شدید اسرائیلی‌ها صورت گرفت. پیش از این دولت مصر اعلام کرده بود، شرط خروج اتباع خارجی، اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است که رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کرده بود.

گذرگاه مرزی رفح که تنها راه ارتباطی نوار غزه با جهان است، بعد از کودتای نظامی ژوئیه سال ۲۰۱۳ در مصر مسدود شده و گاهی اوقات برای مدت کوتاهی بازگشایی می‌شود. از ۷ گذرگاه مرزی غزه ۶ گذرگاه در کنترل اسرائیل است. اسرائیل چهار گذرگاه مرزی بازرگانی غزه را نیز در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ بسته بود. گذرگاه بیت حانون تنها برای عبور خارجیان و بیماران به کرانه باختری و گذرگاه کرم ابوسالم نیز صرفا برای عبور برخی کالاهای تجاری باز است.

گذرگاه-رفح

به واسطه بمباران‌های غزه، بسیاری از انبارهای غذا و همچنین ذخایر دارویی نابود شده‌اند و این کمک‌های بشر دوستانه که از گذرگاه رفح وارد می‌شود، می‌تواند کمک بسیار خوبی برای مردم غزه باشد.

چندی پیش احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر گفته بود که هدف قرار گرفتن مصر از سوی رسانه‌های غربی از آغاز بحران کاملا واضح بود. این رسانه‌ها سناریوی مهاجرت و مسئول دانستن مصر درباره بستن گذرگاه رفح را تبلیغ می‌کنند، این در حالی است که اسرائیل چهار بار این گذرگاه را هدف قرار داده است و با ورود کمک‌ها مخالفت می‌کند. مسئولیت کارشکنی در خروج اتباع خارجی بر عهده اسرائیل است. این گذرگاه باز است و مصر مسئول کارشکنی در خروج اتباع این کشورها نیست.

بازگشایی گذرگاه رفح با دیدگاه متفاوت

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره بازگشایی گذرگاه رفح به خبرنگار گسترش نیوز گفت: هرگاه، طرف‌های مختلف، از بازگشایی گذرگاه رفح صحبت می‌کنند، منظورهای متفاوتی دارند. اسرائیلی‌ها در ابتدای عملیات، خواستار بازگشایی رفح بودند تا بتوانند تهدید خود را عملیاتی کنند و مردم فلسطین را مجبور به کوچ اجباری به سوی مصر و صحرای سینا کنند. البته باید گفت چنین امری، با مخالفت شدید حماس، مردم غزه و تمام گروه‌های فلسطینی رو به رو شد و درواقع یک درخواست و یک تهدید بی‌ثمر برای اسرائیلی‌ها بود و یک شکست تبلیغاتی برای صهیونیست‌ها حساب شد.

جعفر-قنادباشی

قنادباشی ادامه داد: کشورهای دیگری مانند مصر که از بازگشایی گذرگاه رفح صحبت می‌کنند و خواستار بسته ماندن رفح هستند، به ۲ دلیل این حرف را می‌زنند. دلیل ظاهری این است که کشورها می‌گویند ما با فلسطین همدردیم و مخالف برنامه اسرائیل برای کوچاندن اجباری مردم غزه هستیم و به گونه‌ای دولت مصر همراهی خود را با مردم فلسطین نشان می‌دهد.

وی افزود: این مرز باید در حدی گشایش پیدا کند که فقط امداد رسانی و کمک رسانی صورت گیرد. درواقع مصر با این اقدام به دنبال فراهم کردن مقدمات امدادرسانی به مجروحین و همچنین غذارسانی به نیروهای امدادی است. دلیل تاکید بر بازگشایی گذرگاه رفح را می‌توان چنین موردی دانست.

ایران و سوریه خواستار پایان محاصره هستند

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: کشورهای دیگری مانند ایران و سوریه از بازگشایی گذرگاه رفح صحبت می‌کنند، به این دلیل که خواستار پایان محاصر غزه هستند. تمام مرزهای غزه بسته است و با دیوارهای بزرگ پوشانده شده است. تنها راهی که بازگشایی آن کمک بزرگی برای غذارسانی و امدادرسانی به مردم غزه خواهد بود، گذرگاه رفح است که کشورها خواستار بازماندن این گذرگاه هستند تا حداقل غذای ممکن به مردم غزه برسد. انبارهای مواد غذایی در بمباران‌ها از بین رفته و باید گفت دارو و ابزارهای بیهوشی نیز نایاب شده است. رفح می‌تواند کمک بزرگی برای آسیب دیدگان فلسطینی باشد.

رفح-گذرگاه۲

قنادباشی گفت: اسرائیلی‌ها نگران هستند که بازگشایی گذرگاه رفح این امکان را برای کمک رسانی به حماس می‌دهد تا مقاومت این گروه بیشتر شود. بنابراین مرز به صورت کامل کنترل می‌شود تا نظارت کافی بر روی بسته‌های امدادی صورت گیرد. اسرائیلی‌ها، گذرگاه رفح را به طور کامل بررسی می‌کنند تا تسلیحات به جای دارو و غذا به حماس نرسد. دولت مصر هم در کنترل مرز با اسرائیل همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی درباره سرنوشت جنگ میان غزه و اسرائیل و اینکه آیا امکان صدور آتش بس وجود دارد یا خیر به گسترش نیوز گفت: چنین چیزی مشروط خواهد بود. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۳، جنگ‌های بسیاری بر غزه توسط اسرائیل تحمیل شده است که تعداد آن به ۱۲ جنگ می‌رسد. جنگ ۲۲ روزه، جنگ ۸روزه، جنگ ۱۱ روزه و.... باید گفت در تمام این جنگ‌ها، اسرائیل تاب و توان مقابله و ادامه را نداشته است. تجربه نشان داده است که اسرائیل توان ادامه جنگ و تعطیلی اقتصاد کشورشان و ماندن در پناهگاه هارا ندارند. بنابراین باید گفت که اسرائیلی‌ها بیش از حماس، خواستار آتش بس هستند. طرف رو به رو هم ( حماس ) تاکنون در هیچ جنگی پیشنهاد آتش بس نداده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه گفت: اسرائیلی‌ها شکست سختی خورده‌اند، در نتیجه قصد دارند تا با اقداماتی که انجام می‌دهند، کاری کنند که تجربه تلخ این شکست فراموش شود. هشدارهایی که اسرائیلی‌ها می‌دهند مانع دیده شدن پیروزی‌های حماس است و درواقع چنین موردی، کار دست اسرائیل خواهد داد و می‌تواند دامنه جنگ را افزایش دهد.

رفح-گذرگاه

قنادباشی تاکید کرد: کشورهای منطقه، امریکایی‌ها و غربی‌ها، به هیچ عنوان تمایل ندارند که این جنگ گسترش پیدا کند. غربی‌ها به دلیل آنکه خود را درگیر جنگ اوکراین کرده‌اند، تمایل ندارند تا با گسترش درگیری‌ها میان غزه و اسرائیل، خود را درگیر جنگ دیگری کنند. کشورهای عربی نیز، از آتش بس طرفداری کرده و نگران هستند که اعتراض‌های مردمی که در کشورشان صورت می‌گیرد به یک انقلاب‌های داخلی کشیده شود. همانطور که در مصر و اردن، نشانه‌هایی از کشانده شدن اعتراضات مردمی به انقلاب داخلی دیده می‌شود. همانطور که مشاهده شد، میدان التحریر و دانشگاه‌های مصر، شاهد صحنه تظاهرات بود و این امکان وجود دارد که چنین تظاهراتی به سمت و سوی انقلاب‌های داخلی کشیده شود. همچنین در اردن، سفارت اسرائیل به آتش کشیده شد.

قنادباشی در پایان گفت: اگر نگاهی به طرفین درگیری کنیم، هیچ‌کدام خواستار جنگ و ادامه این درگیری نیستند مگر حماس که پیشنهاد دهنده آتش بس نیست. بنده گمان می‌کنم که این جنگ به مرور زمان محدود خواهد شد و کشورهای غربی، تمام دیپلماسی خود را به کار گرفته‌اند تا جنگ میان غزه و اسرائیل پایان یابد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها