|
کدخبر: 331716

پارک کنید جریمه می شوید | پلیس اتمام حجت کرد

در گذشته، پارک کردن در پیاده رو مشمول جریمه می شد و اکنون این مبلغ جریمه افزایش پیدا کرده است.

جامعه پارک کنید جریمه می شوید | پلیس اتمام حجت کرد

پارک خودرو در پیاده رو ها جان شهروندان را به خطر می اندازد و مردم مجبور می شوند از خیابان تردد کنند. 

 بر اساس قانون، پس از سال‌ها، مبالغ جرائم رانندگی با موافقت دولت افزایش پیدا کرد و سرانجام از ۲۳ تیرماه نیز از سوی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری نیز برای اجرا ابلاغ شد.

در این میان تخلف «توقف وسایل نقلیه در پیاده رو» در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی، ۱۰۰ هزار تومان جریمه دارد.

در سایر شهر‌ها این تخلف ۸۰ هزار تومان و در روستا‌ها ۳۰ هزار تومان جریمه دارد.

در گذشته برای این تخلف، ۴۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

این تخلف رانندگی که جزو تخلفات ساکن محسوب می‌شود، هم شامل پارک کامل خودرو و هم شامل توقف خودرو در پیاده رو می‌شود. ثبت جریمه آن نیز هم با حضور ماموران و هم به وسیله خودرو‌های دوربین دار ویژه ثبت تخلفات ساکن انجام می‌شود.

در ایران، جریمه رانندگی برای رانندگان خودرو و موتورسیکلت به صورت نقدی تعیین می‌شود و در صورت عدم پرداخت، ممکن است به حبس تعزیری و محرومیت از دریافت گواهینامه رانندگی منجر شود. مجازات نقدی برای جریمه راهنمایی و رانندگی در ایران، بسته به نوع تخلف و میزان تخلف، متغیر است. علاوه بر این، امتیاز منفی در پرونده راننده متخلف به ثبت می‌رسد و در صورت رسیدن امتیازات منفی به میزان تعیین‌شده، گواهینامه باطل می‌شود.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که مرتکب یکی از جریمه‌های رانندگی شده باشید و افسر راهور شما را جریمه کرده باشد. یا زمانی که قصد پرداخت خلافی را داشته باشید با طوماری از جریمه مواجه شوید. بد نیست بدانید که برخی از جریمه‌ها پس از ۶۰ روز دو برابر می‌شود و خیلی زود باید آنها را پرداخت کرد. بنابراین اطلاع از انواع جریمه رانندگی و قوانین مربوط به هر کدام اهمیت زیادی دارد.

جریمه دو برگی در صورتی صادر می‌شود که افسر راهنمایی و رانندگی، راننده را حین ارتکاب خلاف دیده باشد و راننده به ایست پلیس توجهی نکرده باشد. در این صورت پلیس دو برگ جریمه برای راننده صادر خواهد کرد که یکی به دلیل خلاف راننده و دیگری برای بی توجهی به ایست پلیس است.

جریمه‌های دو برگی از آن دست جریمه‌هایی است که راننده می‌تواند به آن اعتراض کند چراکه نه راننده به صورت فیزیکی در کنار پلیس حضور داشته است و نه پلیس برگه جریمه را به راننده تحویل داده است. در این حالت راننده می‌تواند به جریمه اعتراض کند که در زمان ثبت تخلف در آن مکان حضور نداشته و جریمه دو برگی به او مربوط نیست. البته باید در نظر داشت که پلیس در این نوع جریمه پلاک خودرو را ثبت می‌کند و اگر پلاک ثبت شده با خودرو یکی نباشد، راننده می‌تواند ادعا کند که جریمه متعلق به او نیست.

پیش‌فرض به این صورت است که جریمه در حضور راننده به او داده شود. قبض تسلیمی نیز مربوط به جریمه‌هایی است که پلیس راننده را از خلافی که مرتکب شده آگاه می‌کند و به وی دستور ایست می‌دهد. افسر راهنمایی و رانندگی با گرفتن مدارک لازم، قبض تسلیمی را به راننده می‌دهد. با توجه به اینکه در این نوع جریمه هم پلیس و هم راننده در محل حضور دارند، اعتراض به آن چندان موثر نیست.

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها