|
کدخبر: 327089

گزارش لحظه به لحظه از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور

سید ابراهیم رئیسی به شهادت رسید / شهادت امیرعبدالهیان و دیگر همراهان رئیس جمهور

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

حوادث

ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور  امروز برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی بالگرد او و همراهانش دچار سانحه شد.

بر اساس اخبار منتشر شده؛ برخی همراهان رئیس جمهور در این بالگرد توانسته‌اند تماسی با مرکز برقرار کنند و بدین جهت امیدواری برای پایان این حادثه بدون تلفات جانی افزایش یافته است.

در این کاروان، ۳ هلیکوپتر حضور داشته‌اند که دو هلیکوپتر که برخی وزرا و مسئولان در آن حضور داشته‌اند سالم به مقصد رسیده‌اند.

شنیده شده است آیت الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز و آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در هلیکوپتر حامل رئیس جمهور حضور داشتند.

با توجه به تماس تلفنی یکی از همراهان رئیس جمهور با مرکز که پس از سانحه صورت گرفته، امیدهای فراوانی برای پایان بدون تلفات جانی این واقعه وجود دارد.

سفر-استانی-رئیسی

وزیر کشور آخرین وضعیت حادثه بالگرد حامل رییس‌جمهور را تشریح کرد

«احمد وحیدی» وزیر کشور در گفت‌وگو با شبکه خبر با اشاره به سانحه هوایی برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور اظهار کرد: با افتتاح سد خداآفرین و سد قیز قلعه سی که اتفاق افتاد رئیس جمهور به همراه هان با چند بالگرد برمی‌گشتند که یکی از بالگردها مجبور به فرود سخت بودند که به دلیل مه آلود بودن بوده است.

وی افزود: گروه‌های مختلف امدادی به طرف منطقه در حرکت اند ولی با توجه به مه آلودی و نامناسبی هوا ممکن است زمان ببرد تا به منطقه برسند کارها در دست کنترل است گروه‌های امدادی در حال انجام کارها هستند امیدواریم به سرعت به محل حادثه برسند.

وزیر کشور افزود: ارتباط با همراهان بوده ولی با توجه به اینکه منطقه پیچیده است و برقراری ارتباطات سخت است امیدواریم گروه‌های امدادی زودتر به منطقه وقوع حادثه برسند و اطلاعات بیشتری به ما منتقل کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود.

نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی از همان ساعات اولیه در منطقه حضور یافته و مشغول تفحص هستند.

تیم واکنش سریع ارتش در محل حادثه!

ارتش

وزیر بهداشت: همه امکانات درمانی را مستقر کرده‌ایم

ما الان در منطقه هستیم و همه نیروهای امدادی مشغول جستجو هستند شدیدا منطقه مه دارد و امکان جست و جو سخت است.

ما همه امکانات درمانی را شامل طب اورژانس متخصص جراحی و آمبولانس مستقر کرده‌ایم.

علی‌اف: دعای ما با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او است

رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی ایرانی موجب نگرانی شدید شد. 

دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. 

جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت ها است.

اطلاعیه شماره یک ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

 ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ این اطلاعیه به شرح زیر است:

۱. به محض اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری و همراهان، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر تشکیل و در اولین گام، ۴۶ تیم واکنش سریع هلال‌احمر از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به محل حادثه اعزام شد‌.

۲. کولیوند رییس جمعیت هلال‌احمر از لحظه وقوع حادثه، فرماندهی عملیات جست‌وجو و امداد و نجات را شخصا عهده‌دار و عازم منطقه وقوع حادثه شده است. 

۳. ۲۳۰ امدادگر واکنش سریع و تخصصی کوهستان هلال‌احمر از ساعات اولیه در محل حادثه حاضر و در مسیر رسیدن به نقطه احتمالی حادثه هستند. 

۴. گزارش‌های اولیه حاکی است محل احتمالی حادثه شناسایی شده و امدادگران در این مسیر در حال حرکت هستند.   

۵. در حال حاضر جهت تقویت تیم.های امدادی و به‌کارگیری تمامی امکانات، ۱۵ تیم آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) در حال جست‌وجوی منطقه هستند. 

۶. شرایط جوی نامساعد و مه گرفتگی شدید در منطقه کوهستانی و صعب العبور، سرعت عملیات جست‌وجو را با کندی روبرو کرده است.

۷. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

واکنش رهبر انقلاب به حادثه برای بالگرد رئیسی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: 

امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. 

ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

عربستان: با نگرانی زیاد سانحه برای بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که این کشور با نگرانی شدید آنچه را که در رسانه‌ها در خصوص بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه منتشر شده است دنبال می کند.

ریاض در ادامه تاکید کرد: عربستان بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت و همچنین آمادگی برای ارائه هر گونه کمک مورد نیاز ایران، تاکید می‌کند.

 علی لاریجانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در این لحظات، برای سلامتی جناب آقای رییسی و همراهان همه دست به دعا برداریم…»

احسان صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: المستغاث بک یا صاحب الزمان. خدایا بحق این شب عزیز، خادم الرضا را در حصن کلمه لا اله الا الله محفوظ بدار. بحق دعای ملتی که با هر سلیقه و گرایشی، دل‌نگران دست به دعا برداشته‌اند، سید مظلوم و عزیز را به این ملک بازگردان.

آملی لاریجانی: از حضرت حق جل‌جلاله به برکت حضرت رضا علیه‌السلام برای رئیس‌جمهور محترم و همکاران خدوم‌شان عافیت و سلامتی مسئلت دارم

سید محمد خاتمی: با نگرانی در این شرایط خاص کشور ، اخبار نگران کننده در مورد سقوط بالگرد رئیس جمهور محترم و همراهان را پیگیری و برای سلامت ایشان و همراهان دعا میکنم. 

در پی بروز حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان ایشان، عصر امروز در کلاس درس تفسیر نهج البلاغه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، دعای توسل قرائت شد.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز از جمله شخصیت هایی بود که از مردم خواست که برای سلامتی رییس جمهور و همراهان ایشان دعا کنند.

حسن روحانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پروردگار متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

اردوغان: از اینکه رئیس جمهور ایران، برادرم ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش دچار سانحه هلیکوپتر شدند، بسیار متأسفیم

مایلم اعلام کنم که ما به عنوان همسایه این حادثه را از نزدیک و در تماس و هماهنگی کامل با مقامات ایرانی دنبال می کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت لازم هستیم.

اینجانب از طرف ملتم بهترین آرزوهای خود را برای مردم و دولت همسایه، دوست و برادر ایران می‌رسانم و امیدوارم هر چه زودتر خبرهای خوشی از رئیس جمهور و هیئت همراه دریافت کنم.

منصوری: میزان سختی حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور بالا نبوده است

محسن منصوری در گفت‌وگویی با اشاره به جزئیات وقوع سانحه برای هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهوری و همراهانش اظهار کرد: امروز از ساعت ۸ صبح رئیس‌جمهوری در استان آذربایجان شرقی برای افتتاح سد قلعه قیز حضور داشت و پس از پایان این مراسم حوالی ساعت یک برای یک پروژه نفتی عازم تبریز شدند.

وی افزود: سه پرواز از محل سد به سمت تبریز حرکت می‌کنند که تقریباً نیم ساعت بعد از پرواز و حوالی ساعت یک و نیم ظهر ارتباط هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهوری با دو هلیکوپتر دیگر قطع می‌شود. در همان لحظه آن دو هلیکوپتر منطقه را بازدید می‌کنند و تا حدود یک ربع الی ۲۰ دقیقه عملیات جست‌وجو را مستقیم انجام می‌دهند، اما به دلیل شرایط جوی و افزایش مه مجبور به فرود اضطراری می‌شوند.

منصوری افزود: از نقاط امیدوارکننده وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهوری این است با یکی از سرنشینان هلیکوپتر و یکی از کادر پرواز ارتباط برقرار شده است که نشان می‌دهد میزان سختی حادثه بالا نبوده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری تاکید کرد: بلافاصله مجموعه‌های امدادی هلال احمر، فراجا، ارتش و سپاه در محل حاضر شده و تقسیم کار صورت می‌گیرد. در وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های امنیتی محدوده حادثه تا شعاع ۲ کیلومتر مشخص شده است. به دلیل شرایط آب و هوایی، متاسفانه کار به کندی پیش می‌رود و دسترسی به منطقه مشکل است؛ از طرفی دیگر برودت هوا و بارندگی هم کار را مشکل کرده است. امیدواریم شاهد خبرهای خوبی باشیم.

منصوری ادامه داد: از همه مردم ایران می‌خواهیم در شب میلاد امام رضا برای رئیس‌جمهوری که خادم الرضاست دعا کنند. در این حوادث اخبار ضد و نقیض زیاد منتشر می شود اما مردم از مبادی رسمی اخبار را دنبال کنند تا در کمال آرامش کار جست‌وجو و نجات پیگیری شود. بیشترین کمک در حال حاضر دعا و نذر و نیاز و توسل است تا عنایت امام رضا شامل حال رئیس‌جمهوری و هیات همراه شود.

خبرنگار صداوسیما: وزیر نیرو می‌گوید خبر پیداشدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور صحت ندارد و اطلاع موثقی در دست نیست

اطلاعیه شماره ۳ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ شماره ۳، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ؛ این اطلاعیه به شرح زیر است:

۱. با توجه به نشر اخبار از منبع برخی رسانه‌های محلی مبنی بر رسیدن امدادگران به بالگرد حامل رئیس جمهوری، خلاف واقع بوده و صرفا گمانه زنی است. اخبار رسمی در قالب اطلاعیه هلال‌احمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود.

۲. به دلیل حساسیت شرایط در منطقه وقوع حادثه و برای سرعت بخشیدن به عملیات جست‌وجو در شب، تعداد تیم‌های امدادی به ۶۵ تیم افزایش پیدا کرد.

۳. اعلام آماده‌باش هلال‌احمر به نیروهای امدادونجات در استان‌های مجاور آذربایجان شرقی و تقویت توان عملیاتی در روستای اوزی، نزدیک‌ترین محل احتمالی به وقوع حادثه

۴. با توجه به فرارسیدن شب، عملیات جست‌وجو و امدادونجات با استفاده از بالاترین ظرفیت و تمامی امکانات در حال انجام است.

۵. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه نرسیده‌ایم

وزیر کشور: بعد از حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور همه نیروها بسیج شدند، ‌ همه گروه‌ها اعم از سپاه، ارتش، فراجا، هلال‌احمر، نیروهای مردمی و تمام روستاییان به صورت خودجوش و با علاقه به دنبال پیدا کردن محل وقوع حادثه بالگرد رئیس‌جمهور هستند.

با توجه به اینکه منطقه دارای شیب‌ تند و جنگلی است و از سوی دیگر شاهد بارش باران شدید هستیم، دامنه دید بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز به نقطه مدنظر نرسیده‌اند، اما نیروها در منطقه حضور وسیعی دارند و امیدواریم با دعای مردم عزیز هرچه سریعتر به نقطه حادثه برسند.

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

بابک محمودی در این باره گفت:  دقایقی پیش تیم‌های عملیاتی اعزام شده به محل پس از ساعت ها جستجو محل احتمالی بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور و هیات همراه را شناسایی کردند.

وی گفت: جستجوها برای یافتن بالگرد همچنان ادامه دارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین با بیان اینکه پیش از این سه نقطه احتمالی دیگر نیز مورد شناسایی قرار گرفته بود که با بررسی انجام شده، چیزی یافت نشد و فعالیت تیم های جستجو همچنان ادامه دارد.

تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم برای کمک به جستجوی بالگرد رییس‌جمهور عازم منطقه آذربایجان شرقی شد.

پس از آنکه بعد از ظهر امروز بالگرد حامل رییس‌جمهور در جریان بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» دچار سانحه شد، تا کنون هنوز هیچ خبری از وضعیت سلامت سرنشینان این بالگرد در دسترس نیست.

نگرانی «گوترش» از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیرکل این سزامان با نگرانی اخبار مربوط به سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

نقشه‌برداری ماهواره‌ای اروپا برای تشخیص محل سقوط بالگرد فعال شد

«یانز لنارچیچ» (Janez Lenarčič) کمیسر اتحادیه اروپا در امور بشردوستانه و مدیریت بحران امروز یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: با توجه به حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور ⁦ ⁩ و وزیر خارجه ایران و بنا به درخواست تهران به کمک، ما در حال فعال کردن خدمات نقشه برداری واکنش سریع ماهواره ای «کوپرنیکوس» (Copernicus EMS) اتحادیه اروپا هستیم.

 گزارش خبرنگار ایرنا از میدان ولیعصر تهران

تجمع و دعای دسته جمعی مردم برای سلامتی رئیس جمهور و همراهانش در میدان ولیعصر تهران

 

درخواست هلیکوپتر دید در شب ایران از ترکیه

سازمان مدیریت بحران ترکیه اعلام کرد:

ایران از طریق وزارت خارجه درخواست هلیکوپتر جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت. 

۳۲ پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و ۶ وسیله نقلیه از مدیریت استانی وان و ارزروم  حرکت کردند.

پیام اژه‌ای در پی وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور

رئیس قوه قضاییه: در شب میلاد حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) امام رئوف، برای خادم‌الرضا علیه‌السلام، رئیس‌جمهور خدوم و انقلابی جناب آقای رئیسی و هیئت همراه، صحت و سلامتی از خداوند متعال مسئلت دارم و دست به دعا برداشته و چشم انتظار اخبار مسرت‌بخش هستیم.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیسی رفت

فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند تا ضمن بررسی مورد، دستورات را برای تسریع در جستجو صادر کند.

هم اکنون نشست ستاد بحران با حضور جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه، معاون رئیس جمهور و جمعی از مسئولان در ستاد مس سونگون در حال برگزاری است.‌

فرمانده سپاه آذربایجان شرقی: دقایقی قبل سیگنالی ‌از بالگرد و ‌تلفن همراه یکی از خدمه در محل سانحه دریافت شد

هم‌اکنون با تمام نیروهای نظامی ‌در حال عزیمت به منطقه مدنظر‌ هستیم و امیدوارم خبرهای خوبی به مردم بدهیم.

۳۰ درصد نیروهای نظامی در منطقه حضور دارند و بیش از این دیگر گنجایش حضور نیرو نیست./ایلنا

پهباد ترکیه ای مسیر جدیدی را برای جستجو آغاز کرده است! این احتمال وجود دارد که محل قبلی صحیح نبوده است

 فوری | رئیس جمعیت هلال‌احمر از پیدا شدن محل بالگرد حامل رئیس‌جمهور خبر داد./تسنیم

. گزارش لحظه به لحظه از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور /  پهپاد ترکیه محل حادثه را پیدا کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر: نیروهای امدادی به بقایای بالگرد رسیدند

کولیوند گفت:

با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است./صداوسیما

بر اساس اطلاعات به دست‌آمده رییس‌جمهور کشورمان به همراه هیات همراه به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

 بر اساس اطلاعات به دست‌آمده آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان به همراه هیأت همراه به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

گفتنی است؛ بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی روز گذشته در مسیر بازگشت از منطقه خداآفرین به تبریز در شرایط بد جوی دچار سانحه شد.

شرایط سخت آب و هوایی، شناسایی محل وقوع سانحه را با دشواری مواجه کرده بود به همین دلیل، کار تیم‌های امدادی برای رسیدن به منطقه با دشواری بسیاری همراه شد.

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه ایشان در سانحه هوایی عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود  شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

اخبار تکمیلی منتشر خواهد شد....

  • ناشناس ارسالی در

    خدا یا به مظلومیت امام خامنه ای ریس جمهور عزیز ایران را سلامت به مردم برگردان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها