|
کدخبر: 330065

آمادگی پزشکیان فراتر از انتظار بود | زبان جلیلی برای مردم قابل فهم نیست

مناظره شب گذشته، تحلیل های بسیاری را از سوی کارشناسان به همراه داشته است.

سیاست آمادگی پزشکیان فراتر از انتظار بود | زبان جلیلی برای مردم قابل فهم نیست

اولین مناظره از دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، شب گذشته برگزار شد و آقایان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، صحبت هایی را درباره برنامه های خود مطرح کردند. طبق گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی و کارشناسان بین الملل، پیروز مناظره شب گذشته، مسعود پزشکیان بود. صحبت های طرفین درباره سیاست خارجه و مسائل فرهنگی، به گونه بود که آقای پزشکیان با برنامه بهتر و بیشتری وارد شد. در ادامه این گزارش، تحلیل مناظره دیشب را مشاهده خواهیم کرد.

مناظره

مسعود پزشکیان در بخشی از سخنانش تصریح کرد: امکان ندارد کسی که برای وزارت بهداشت برنامه می‌نویسد، اما در درون آن وزارتخانه نباشد. نمی‌تواند مشکلات آن را حل کند.

وی افزود: مشکل ما در کشور نبود راه حل نیست، مشکل آدم‌هایی است که مهارت ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مشکل اصلی ما در مملکت اختلاف است؛ FATF وقتی دولت قبل است مخالفت می‌شود ولی در دولت بعد هست موافقت می‌شود.

پزشکیان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در دنیا رشد کنیم هرچه ارتباطمان را بیشتر کنیم بهتر می‌توانیم زندگی کنیم. اول از همسایه‌ها شروع کنیم و بعد هرچه توانستیم جلوتر می‌رویم.

مسعود-پزشکیان

وی ادامه داد: هنر وزارت خارجه یا سیاست خارجه باید این باشد که قابلیت انعطاف و آلترناتیوهای مختلف برای مذاکره و تجارت داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اگر هیچ گزینه دیگری نداشته باشیم، آن گزینه، به قیمت ارزان می‌خرد و گران به ما می‌فروشد و نمیتوانیم کاری کنیم.

پزشکیان ادامه داد: من با ریز قضیه برجام کاری ندارم؛ ترامپ و نتانیاهو مخالف بودند؛ آنها که سفارت عربستان و انگلیسی را آتش زدند مخالف بودند؛ عربستان هم مخالف بودند؛ چقدر به کشور ضرر زدند؟

وی افزود: نتانیاهو خودش را می‌کشت که برجام اجرا نشود. ما هم در داخل دعوا کردیم تا این برجام نشود! وقتی معامله می‌کنی و گفتگو می‌کنی یک چیزی می‌دهی و یک چیزی می‌گیری.

در این راستا، یک تحلیلگر کمپین های انتخاباتی نوشت: تشبیه FATF به فیفا جالب بود. آمادگی ذهنی پزشکیان فراتر از حد انتظار بود و بیشتر از حد انتظار ظاهر شد. او برنده مناظره امشب بود.

رحمان قهرمانپور

رحمان قهرمان پور، تحلیلگر کمپین های انتخاباتی در یادداشتی نوشت؛ پزشکیان خیلی آماده تر از مناظره های دور اول ظاهر شد. مواضع خود را شفاف اعلام کرد. با مثال های ساده توانست منظور خود را برساند.

این مثال قفس پزشکیان جالب بود. ساده و عامیانه و قابل فهم برای همه مردم (پزشکیان گفته بود: نمی‌توان کشور را در قفس کرد و با دنیا رابطه نداشت، زندگی در قفس زندگی بخور و نمیر است، نمی‌توانیم مدام ارزان بفروشیم و گران بخریم. ما چاره ای غیر از ایجاد رابطه با خارج نداریم)

جلیلی نتوانست سمت آرای مردد برود. زبانش همچنان دانشگاهی است و برای عامه مردم قابل فهم نیست.

جلیلی در برجام و FATF موضع روشنی نگرفت. نتوانست رای دهنده مردد را قانع کند.

تشبیه FATF به فیفا جالب بود. آمادگی ذهنی پزشکیان فراتر از حد انتظار بود و بیشتر از حد انتظار ظاهر شد. او برنده مناظره امشب بود.

سعید-جلیلی

سعید جلیلی، دیگر نامزد ریاست جمهوری، در مناظره دیشب، صحبت هایی را مطرح کرد که در ادامه می خوانید.

سعید عنوان کرد: سوال اصلی الان این است که رئیس جمهور در حوزه اجرای قانون چه نقشی باید ایفا کند و اگر دولت قانون را اجرا نمی‌کند رئیس جمهور چکار باید کند. مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که قانون را اجرا کند. اگر مردم احساس کنند قانون اجرا نمی‌شود می‌گویند شاید آینده هم قانون اجرا نشود.

وی افزود: ما می‌گوییم رشد هشت درصد که همینطوری انجام نمی‌شود پس باید از وزیر برنامه عملیاتی بخواهیم و بگوییم این وظیفه توست و باید انجام دهی. رئیس‌جمهور باید ماهانه و ۶  ماه یکبار از وزرا سوال کند که برای اجرای برنامه چه کردند.

مناظره۲

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از باورهای من این است که یک بخش عمده‌ای از فرصتها در فضای مجازی است و فضای مجازی با فضای حقیقی عجین شده و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد. باید بگوییم چطور می‌خواهم سرعت اینترنت را زیاد کنیم. بر اساس محاسبات ما باید سرعت اینترنت موبایل ۱۰  برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰  برابر افزایش پیدا کند.

جلیلی تصریح کرد: در هر عرصه‌ای برای اینکه بتوانید از آن بهره برداری حداکثری داشته باشید باید برخورد مسئولانه با آن داشته باشیم و مسئولیت پذیر باشیم. در عرصه‌های مختلف مسئولیت پذیری باید طبق قانون بوده و سلیقه‌ای نباشد آنوقت این فضای مجازی موثر می‌شود. ما نیروی انسانی بسیار ارزشمند داریم و یکی از مطالبات فعالان مجازی این است که برخی اقدامات را ما خودمان انجام می‌دهیم دولت باید در بحث تنطیم گری ورود کند و آنوقت خود مردم خیلی از کارها را به بهرترین شکل انجام می دهند؛ لذا ادارات باید پناهگاه مردم باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها