|
کدخبر: 331977 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس بین الملل؛

انگشت اتهام به سوی اسرائیل |‌ ترور هنیه چه پیامدی دارد؟

یک کارشناس مسائل بین الملل گفته است که اسرائیل هیچگاه به طور رسمی، عملکرد تروریستی خود را در ترورهای نظامی و سیاسی پذیرا نبوده است؛ اما به وضوع و روشنی آشکار است که ترور اسماعیل هنیه از سوی اسرائیل انجام شده و باید درنظر داشت که این اقدام نمی تواند بدون هماهنگی با واشنگتن صورت گرفته باشد.

سیاست انگشت اتهام به سوی اسرائیل |‌ ترور هنیه چه پیامدی دارد؟

اسماعیل هنیه، رهبر حماس برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، وارد ایران شده بود. پس از پایان مراسم، اسماعیل هنیه، رهبر حماس، به محلی که برای اقامت او در نظر گرفته شده بود می رود. با گذشت کم تر از ۲۴ ساعت از مراسم تحلیف، یعنی در ساعت ۲ بامداد روز ۴ شنبه ۱۰ مرداد، خبر ترور و شهادت اسماعیل هنیه در رسانه ها منتشر می شود. ساعت ۶ صبح روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد. پس از تایید این خبر، مقامات ایران و مقامات کشورهای مختلف دنیا، پیام تسلیت داده و این اقدام تروریستی را محکوم کردند. همچنین در پی شهادت اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، ایران با صدور اطلاعیه‌ای ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد.

اسماعیل هنیه

ترور و شهادت هنیه دارای پیامدهای مهمی خواهد بود

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رهبر حماس که در تهران صورت گرفت؛ به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باتوجه به اتهامات پس از واقعه ۷ اکتبر و روش های ناشی از عملکرد تلاویو قابل پیش بینی بود. بنده در اسفند ماه سال گذشته نوشته ام آیا تیر از چله تیر رها خواهد شد و اشاره به آن داشته ام که در تیرماه سال ‍۱۴۰۳ شاهد فعالیت های گسترده و رویدادهای بسیار بزرگی در صحنه تحولات ایران، منطقه و نظام بین الملل خواهیم داشت.

مطهرنیا ادامه داد: از منظر آینده اندیشی و روش های مطالعات آینده ها، به دفعات این نکات را متذکر شدم و درست در چله تیرماه و ۱۰ مرداد، شاهد یکی از تحرکات بسیار شدید تروریستی آن هم در تهران و زدن شخصیتی مانند اسماعیل هنیه، بعد از گذشت چند ساعت از حضورش در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان هستیم. این امر دارای پیامدهای بسیار مهمی خواهد بود. این ترور در تهران صورت گرفته و با هر ابزاری که صورت گرفته باشد، اشراف امنیتی ایران را در تهران زیر سوال برده و می توان به راحتی افراد دیگری از سران کشور را ترور کرد. بنابراین اگر تروری صورت نمی گیرد به دنبال پیامدها و مسائل دیگری هستند.

مهدی+مطهرنیا+کارشناس+مسایل+بین+الملل

وی افزود: در این چهارچوب باید به این نکته توجه داشت که اسرائیل هیچگاه به طور رسمی، عملکرد تروریستی خود را در ترورهای نظامی و سیاسی پذیرا نبوده است. اما به وضوع و روشنی آشکار است که ترور اسماعیل هنیه از سوی اسرائیل انجام شده و باید درنظر داشت که این اقدام نمی تواند بدون هماهنگی با واشنگتن صورت گرفته باشد. بنده در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده ام که آمریکا وارد جنگ حیثیت با ایران شده است و رهبری جنگ را آمریکا و مدیریت آن را اسرائیل بر عهده دارد و در پی ایجاد پشتیبانی کشورها و دولت های عربی در منطقه درآمدند. صلح ابراهیم، سناریوی بوسه مرگ، یعنی نزدیکی عربستان با تهران در چین و تلاش آمریکا برای همکاری بیشتر با انگلیس برای تحت فشار قرار دادم ایران، مقدماتی بود که فراهم شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مسائل در ایران با رویکردهای موجود در دستگاه های سیاست خارجی، توانایی گذار از دکترین های موجود را دارا نیست و نمی تواند تغییر را پذیرد؛ چراکه هر تغییری می تواند بسیار شکننده باشد. به طبع در وضعیت کنونی، انگشت اتهام آن هم به وضح و روشنی به سمت اسرائیل است و از طرف دیگر، ایران به علت جنگ حیثیت، نمی تواند این اقدام را بی پاسخ بگذارد. ایران باید هم وزن این اقدام آن هم به سرعت و نه با وعده انتقام سخت وارد عمل شود و در این مرحله، سناریوی کیش و مات مطرح می شود.

مطهرنیا در پایان گفت: اگر ایران بخواهد اقدامی متقابل انجام دهد باید وارد یک جنگ تمام عیار شود که در شرایط کنونی حاصل نخواهد شد. اما اگر بخواهد آن را پاسخ ندهد و با اقدام کم توان وارد عمل شود، حیثیت خود را دربرابر مدافعان سرسخت قدرت در تهران با چالش رو به رو خواهد کرد. باید اشاره کرد که وضعیت مناسبی نیست و اگر این ترور در هرجای جهان رخ داده بود، این امکان به هر روی وجود نداشت. درست کم تر از ۲۴ ساعت بعد از مراسم تحلیف و درحالی که مقاومت در دامان امن تهران قرار دارد این ترور صورت می گیرد که که این موضوع درواقع به چالش کشیدن تمام قدرت ایران در صحنه نظام بین الملل بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها