|
کدخبر: 332581

عبد‌الناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد | پزشکیان دست روی چه کسی گذاشته است؟

عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصادی دولت مسعود پزشکیان به مجلس معرفی شد.

سیاست عبد‌الناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد | پزشکیان دست روی چه کسی گذاشته است؟

پس از اعلام اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی، عبدالناصر همتی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی معرفی شد.

بیوگرافی عبدالناصر همتی

‌همتی متولد ۲۰ فروردین ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ است، وی دکترای اقتصاد را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ کرد و در حال حاضر دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است.

همتی که در دهه ۵۰ خبرنگار صدا و سیما بود، در سال ۱۳۵۹ مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی بود و در همان سال وارد صدا و سیما شد و تا سال ۱۳۷۳ معاون سیاسی سازمان صدا و سیما بوده و در دوران جنگ ایران و عراق، از مسئولین تبلیغات جنگ بود.

وی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برعهده داشت و از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال مدیرعامل بانک سینا و پس از آن تا سال ۱۳۹۵ مدیرعامل بانک ملی ایران بود.

همتی

همتی پس از بانک ملی تا ۱۳۹۷ برای بار دوم رییس بیمه مرکزی شد. البته همتی برای مدت کوتاهی به عنوان سفیر ایران در چین فعالیت کرد.

پس از بیمه مرکزی همتی بانک مرکزی شد و تا پایان دولت دوازدهم در بانک مرکزی به فعالیت خود ادامه داد. با پایان دولت دوازدهم، همتی با استعفا از بانک مرکزی درانتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام کرد، همچنین در خرداد ۱۴۰۳ هم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد اما رد صلاحیت شد.

وی در این مدت یکی از منتقدان جدی وضعیت اقتصادی در دولت سیزدهم بود.

ریاست بر بانک مرکزی ایران

در مرداد ماه ۱۳۹۷ حسن روحانی وی را جایگزین ولی‌الله سیف کرد و بدین ترتیب عبدالناصر همتی به سمت رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد. در خرداد ۱۴۰۰ و به دلیل کاندید شدن برای انتخابات ریاست جمهوری از این سمت برکنار شد. در حالی که همتی گفته بود به دلیل اختلاف نظر در حوزهٔ اقتصادی با حسن روحانی از مسئولیت بانک مرکزی عزل شده‌است، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: «خیر این حرف درستی نیست، آقای دکتر همتی هیچ اختلافی با آقای روحانی نداشت. حتی وقتی هم که آقای همتی کاندیدا شدند، می‌خواستند مرخصی بگیرند که اگر رای نیاوردند سرکارشان برگردند اما رئیس‌جمهور مخالفت کردند.»

سوابق اجرایی و مدیریتی

رئیس واحد مرکزی خبر از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷

مدیر پخش اخبار صدا و سیما از ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸

معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما از ۱۳۶۸تا ۱۳۷۳

رئیس کل بیمه مرکزی ایران (و رئیس شورای عالی بیمه) از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵

رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی

استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۵

رئیس کل بانک مرکزی ایران از مرداد ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۴۰۰

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها