|
کدخبر: 333336

حیفا زیر آتش بی امان فلسطینیان | گنبد آهنین توان دفع حمله دارد؟

به گفته منابع آگاه آژیرهای خطر در مناطق اشغالی به صدا درآمده و سامانه گنبد آهنین در حال تلاش برای مقابله با اهداف هوایی در آسمان این نواحی است. این نخستین باری است که از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) آژیرهای خطر در این مناطق به صدا درمی‌آید. به ساکنان این مناطق توصیه شده است که در نزدیکی پناهگاه‌ها و مکان‌های امن باقی بمانند.

سیاست حیفا زیر آتش بی امان فلسطینیان | گنبد آهنین توان دفع حمله دارد؟

حیفا یکی از بزرگترین شهرهای اسرائیل و مرگز استان حیفا می باشد این شهر به عنوان یک مرکز زیارتی برای بهاییان در جهان شناخته می شود و در راستای حفظ بهاییت این شهر در میراث جهاتی یونسکو ثبت شده است.

علی‌رغم تصور عموم که فکر می کنند حیفا یک شهر بندری و صنعتی است این شهر قطب فرهنگی شمال اسرائیل است در این شهر شعبه های بزرگ چند دانشگاه و کتابخانه های بسیار بزرگ وجود دارند. این شهر از نظر ورزشی هم جایگاه قابل توجهی دارد و دارای تیم فوتبال می باشد.

با این حال چند روزی است که شهر حیفا در فلسطین اشغالی زیر آتش نیروهای مقاومت قرار دارد. یکی از اصلی ترین نگرانی هایی که برای اسرائیل به وجود آمده است  این است که فلسطینیان به پالایشگاه حیفا که یکی از مراکز مهم و زیربنایی در اسرائیل است حمله کنند.

تاریخچه

شهر حیفا در طول تاریخ توسط امپراتوری‌های قدرتمند و حکومت‌هایی چون فنیقی‌ها، شاهنشاهی ایران، حشمونی‌ها،  پادشاهی یهودا ، امپراتوری روم شرقی، اعراب مسلمان، صلیبی‌ها، امپراتوری عثمانی، بریتانیایی‌ها و نهایتاً اسرائیل دست به دست شده‌است. شهر حیفا از نخستین شهرها در خاورمیانه بود که از طریق وصل شدن به خط راه‌آهن حجاز، متصل به شبکه راه‌آهن ریلی شد.

حیفا

مراکز آموزشی

دفتر مرکزی شرکت البیت سیستمز، در شهر حیفا واقع شده‌است. دانشگاه حیفا یکی از دانشگاه‌های اصلی اسرائیل است. از دیگر دانشگاه‌های مهم اسرائیل که در شهر حیفا واقع‌شده، می‌توان به تخنیون - دانشگاه صنعتی اسرائیل اشاره کرد که در فناوری هوافضا و علوم مهندسی، دارای شهرت جهانی است.

امکانات شهری

متروی حیفا نقش مهمی در ترابری شهر حیفا را برعهده دارد. متروی کابلی حیفا اولین قطار شهری در خاورمیانه بود که در سال ۱۹۵۹ میلادی، به بهره‌برداری رسید.

فرودگاه بین‌المللی حیفا، یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی اسرائیل است که در شرق شهر حیفا واقع شده‌است.

از سال ۲۰۱۶، این شهر یک بندر مهم واقع در ساحل مدیترانه‌ای اسرائیل در خلیج حیفا است که مساحتی برابر با ۶۳.۷ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. حیفا حدود ۹۰ کیلومتر شمال تل‌آویو قرار دارد و مرکز منطقه‌ای اصلی شمال اسرائیل است. دو مؤسسه آکادمیک معتبر، دانشگاه حیفا و تکنیون - انستیتو فناوری اسرائیل (قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه هم در اسرائیل و هم در خاورمیانه) در حیفا قرار دارند. علاوه بر این، بزرگترین مدرسه K -۱۲ اسرائیل، مدرسه رئالی عبری، نیز در این شهر واقع شده است. این شهر نقش مهمی در اقتصاد اسرائیل ایفا می‌کند. حیفا میزبان متام، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک‌های فناوری کشور است. همچنین تا قبل از افتتاح قطار سبک تل‌آویو، حیفا تنها شهر دارای سیستم حمل و نقل سریع زیرزمینی در اسرائیل بود که به نام کارملیت شناخته می‌شود. خلیج حیفا مرکز صنایع سنگین، پالایش نفت و فرآوری شیمیایی است. حیفا قبلاً به عنوان پایانه غربی خط لوله نفت از عراق از طریق اردن عمل می‌کرد. این شهر یکی از شهرهای مختلط اسرائیل است.
منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها