|

سید حسن نصرالله به شهادت رسید

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل این جنبش در حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرد.

سیاست سید حسن نصرالله به شهادت رسید

حزب‌الله لبنان امروز (شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش در نتیجه حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در عصر روز جمعه یک منطقه مسکونی در ضاحیه جنوبی بیروت را مورد حمله قرار داد. این حمله علاوه بر به شهادت رساندن و زخمی کردن ده‌ها لبنانی، خسارات زیادی نیز به بار آورد.

حملات تجاوزکارانه اشغالگران به بیروت همچنین در طول شب گذشته ادامه یافت و چند منطقه دیگر در ضاحیه جنوبی این شهر هدف قرار گرفت.

سید حسن نصرالله در ۳۱ اوت ۱۹۶۰ میلادی در محله فقیرنشین «کرنتینا» در شرق بیروت به دنیا آمد. وی سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان و از بنیانگذاران آن در سال ۱۹۸۲ میلادی بود.

سید حسن نصرالله، پس از شهادت سید عباس موسوی در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲، با اجماع اعضای حزب‌الله لبنان به عنوان دبیرکل آن حزب انتخاب شد. وی هنگام پذیرش دبیرکلی حزب‌الله ۳۲ سال داشت.

حزب‌الله در دوران وی به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد و توانست پس از انجام عملیات‌های متعدد، در سال ۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی از لبنان و آزاد کردن اسرای لبنانی کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال‌های مسئولیتش چندین بار از جمله در سالهای ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ مورد تهدید تروریستی واقع شده بود.

سید حسن نصرالله (متولد ۱۹۶۰) سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان و یکی از بنیانگذاران این حزب در سال ۱۹۸۲ است. او پس از شهادت سید عباس موسوی (شهادت: ۱۹۹۲) که دومین دبیرکل حزب‌الله بود، به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد.

در دوران رهبری او، حزب‌الله به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شد و با انجام عملیات‌های متعدد، در سال ۲۰۰۰ اسرائیل را مجبور به عقب‌نشینی از لبنان و آزادسازی اسرای لبنانی کرد.

نصرالله تحصیلات خود را در حوزه علمیه نجف گذرانده و ارتباطش با سید محمدباقر صدر و سید عباس موسوی او را به عرصه مبارزه با اشغالگری اسرائیل کشاند.

در سال‌های اخیر، به دلیل افزایش تهدیدات امنیتی، او کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شود. همچنین، فرزندش سید هادی در سال ۱۹۹۷ در درگیری با نیروهای اسرائیلی به شهادت رسید.

سید حسن نصرالله، از چهره‌های مشهور و مقبول لبنان، در ۳۱ اوت ۱۹۶۰م/۹ شهریور ۱۳۳۹ش در محله فقیرنشین کرنتینا در شرق بیروت به دنیا آمد. پدرش «سید عبدالکریم» و مادرش «نهدیه صفی‌الدین» اهل روستای البازوریه از توابع شهر صور در جنوب لبنان بودند که به بیروت مهاجرت کرده بودند در برخی منابع گفته شده وی در بازوریه متولد شده است. سید حسن دارای سه برادر و پنج خواهر است و در نوجوانی به همراه برادرانش در مغازه میوه‌فروشی پدرش کار می‌کرد.

 زندگی سید حسن نصرالله

نصرالله دورهٔ ابتدایی را در مدرسه خصوصی النجاح در منطقه التربویه گذراند و با آغاز جنگ‌های داخلی لبنان در آوریل ۱۹۷۵م همراه خانواده به روستای بازوریه،‌ زادگاه پدرش منتقل شد و تحصیلات دبیرستان خود را در شهر صور ادامه داد.

سید حسن در شانزده سالگی (۱۹۷۶م) با تشویق سید محمد غروی، امام جمعه شهر صور و از دوستان سید محمدباقر صدر، برای فراگیری علوم دینی به نجف مهاجرت کرد. سید محمد، طی نامه‌ای سید حسن را به شهید صدر معرفی کرد. شهید صدر نیز سید عباس موسوی را برای نظارت به وضعیت علمی و تأمین نیازهای سید حسن نصرالله گماشت. سید حسن در سال ۱۹۷۸م دروس مقدماتی حوزه را به پایان رساند و پس از دو سال اقامت در نجف، به دلیل فشارهای رژیم بعث عراق، به لبنان بازگشت. او با تأسیس مدرسه امام منتظر در سال ۱۹۷۹م/۱۳۵۷ش در بعلبک، دروس حوزوی خود را ادامه داد و همزمان به تدریس مشغول شد.او در سال ۱۹۸۹م به مدت یک سال در قم تحصیل کرده است.دلیل بازگشت نصرالله به لبنان را شایعاتی مبنی بر اختلاف او با حزب‌الله لبنان و تشدید اختلافات حزب‌الله با جنبش امل و اصرار شورای رهبری دانسته‌اند.

کدخبر: 335982

ارسال نظر