|

تعطیلی حوزه های علمیه در پی شهادت سید حسن نصرالله

حوزه‌های علمیه قم و شهرستان‌های اطراف به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله، کلاس‌های خود را تعطیل کردند و همچنین بیانیه‌ای به مناسبت این واقعه منتشر کردند.

سیاست تعطیلی حوزه های علمیه در پی شهادت سید حسن نصرالله

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد که به مناسبت شهادت سید مقاومت و مجاهد نستوه حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله، کلیه دروس حوزه‌های علمیه در قم و شهرستان‌ها به مدت سه روز از یکشنبه هشتم تا سه شنبه ۱۰ مهر تعطیل است. 

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

با نهایت تأسف و تألم، به اطلاع اساتید و طلاب محترم می‌رساند، بنا به تصمیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ، به مناسبت شهادت سید مقاومت، مجاهد نستوه و قهرمان جهان اسلام، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن نصرالله، کلیه دروس حوزه‌های علمیه در قم و شهرستان‌ها به مدت سه روز از یکشنبه ۸ مهرماه تا سه شنبه ۱۰ مهرماه، تعطیل می‌باشد.

ضمنأ روز یکشنبه، تجمع بزرگ اساتید، طلاب و مردم شریف قم در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار خواهد شد.

 سید حسن نصرالله (۳۱ اوت ۱۹۶۰ – ۲۷‌ سپتامبر ۲۰۲۴) روحانی شیعه و سیاست‌مدار سرشناس لبنانی بود که از ۱۹۹۲، به‌عنوان سومین دبیرکل حزب سیاسی و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان فعالیت کرد.
 
 او در خانواده‌ای از شیعیان لبنان به دنیا آمد و تحصیلاتش را در صور به پایان رساند. مدتی به جنبش امل پیوست و پس از آن به حوزهٔ علمیه‌ای در بعلبک رفت. او بعدها در مدرسهٔ امل به تحصیل و تدریس پرداخت. نصرالله پس از تهاجم ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان به حزب‌الله پیوست که تازه تشکیل شده بود. در پی دورهٔ کوتاه مطالعات دینی در ایران و پس از ترور سید عباس موسوی در سال ۱۹۹۲ به لبنان بازگشت و رهبر حزب‌الله شد.
حزب‌الله تحت رهبری او، به موشک‌هایی با برد بیشتر دست یافت که آن‌ها را قادر می‌ساخت شمال اسرائیل را هدف قرار دهند. اسرائیل طی ۱۸ سال اشغال جنوب لبنان متحمل تلفات سنگینی شد و در سال ۲۰۰۰ نیروهای خود را خارج کرد.
  این کار محبوبیت حزب‌الله را در منطقه افزایش داد و جایگاه آن را در لبنان تقویت کرد. نقش حزب‌الله در حمله به واحد گشت مرزی اسرائیل که منجر به جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل و لبنان شد البته در معرض انتقاد محلی و منطقه‌ای قرار گرفت. در سال ۲۰۱۳، حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه علیه آنچه که نصرالله آن را «افراطی‌های اسلام‌گرا» نامید، از حکومت بشار اسد اعلام حمایت کرد. 

زندگی، تولد و خانواده

  نصرالله در ۳۱ اوت ۱۹۶۰ ( مرداد 1339 خورشیدی) در برج حمود از محله‌های شرق بیروت به دنیا آمد. او فرزند ارشد در میان ۹ فرزند دیگر خانواده محسوب می‌شد. در زمان کودکی، پدرش به شغل سبزی و میوه‌فروشی مشغول بود. به دلیل فقر اقتصادی و شرایط نامساعد کاری، خانوادهٔ وی به منطقهٔ الکرنتینا در جنوب بیروت رفتند. خانوادهٔ وی در سال ۱۹۷۵، هم‌زمان با آغاز جنگ داخلی لبنان، به البازوریه برگشتند.
  سید حسن از کودکی شدیداً به سید موسی صدر علاقه‌مند بود. حسن با وجود اینکه خانواده‌اش مذهبی نبودند، به علوم دینی علاقه داشت. او در مدرسه النجاه و بعداً یک مدرسه دولتی در محله عمدتاً مسیحی سن الفیل بیروت تحصیل کرد.
  در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروی هوایی اسرائیل مقر اصلی حزب‌الله در بیروت را با هدف ترور نصرالله مورد حمله قرار داده است. متعاقباً ارتش اسرائیل اعلام کرد در این حمله حسن نصرالله به شهادت رسیده است.
 
منبع: تسنیم
کدخبر: 336067

ارسال نظر