|

اسرائیل صدای نخست وزیر سابق لبنان را هم در آورد ! | فواد سنیوره کیست ؟

نخست‌وزیر سابق لبنان از کم‌توجهی جامعه جهانی به بحران این کشور و حملات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

سیاست اسرائیل صدای نخست وزیر سابق لبنان را هم در آورد ! | فواد سنیوره کیست ؟

«فواد سنیوره» نخست‌وزیر سابق لبنان در مصاحبه با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گفت جامعه بین‌المللی این کشور را رها کرده و تنها گذاشته است؛ امری که او آن را غیرقابل‌قبول می‌داند.

سنیوره با بیان اینکه عزم کافی برای احیای صلح در لبنان وجود ندارد، گفت این غیرقابل‌قبول است که لبنان را به حال خود رها کنند. او گفت: «ما در وضعیت بسیار دشواری هستیم که نیازمند تلاش‌های فراوان است؛ هم تلاش‌های محلی و هم از سوی کشورهای عرب و جامعه بین‌المللی.»

او با بیان اینکه تبعات سقوط لبنان شدید خواهد بود، گفت این بی‌توجهی به لبنان در حالی اتفاق می‌افتاد که ایالات متحده نیز درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری است، اما در لبنان هیچ دولت منسجمی وجود ندارد.

با آغاز جنگ غزه و حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه که بیش از ۴۰ هزار نفر را به شهادت رسانده، حزب‌الله لبنان در حمایت از فلسطینیان حملات راکتی و موشکی خود را به مواضع رژیم اشغالگر در شمال اراضی اشغالی، آغاز کرد.

در هفته‌های اخیر، رژیم صهیونیستی با انفجار پیجرها، حملات هوایی بی‌امان به ضاحیه جنوبی بیروت و حمله زمینی به لبنان، رسما وارد یک جبهه جنگ جدید شده و نگرانی کشورهای جهان از تشدید تنش‌های منطقه را افزایش داده است.

فؤاد سنیوره کیست؟

فؤاد سنیوره (65ساله) نخست وزیر مستعفی لبنان که در دوران نخست وزیری وی این کشور با بحران‌های سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای مواجه بود، بار دیگر از سوی جریان 14مارس ، جریان حاکم لبنان، به نخست وزیری جدید این کشور انتخاب و عملا هدایت دولت جدید را تا انتخابات پارلمان آتی بر عهده خواهد داشت.

 "فواد عبدالباسطا السنیوره" در 14آوریل سال 1943 در شهر "صیدا" به دنیا آمد. وی سیاستمدار لبنانی است که از ژوئیه سال 2005 تصدی پست نخست وزیری را بر عهده دارد. وی از افراد نزدیک به "رفیق حریری" نخست وزیر فقید لبنان است که بارها در زمان نخست وزیریش، عهده دار وزیر امور و دارایی بوده است.

سنیوره به چندین رشته فساد مالی متهم شد ولی تحقیقی جدی در این امر صورت نگرفت و "سلیم الحص" نخست وزیر وقت تلاش کرد که تحقیقاتی در این امر صورت گیرد ولی با این قضیه مخالفت و جلوی انجام تحقیق گرفته شد.

سنیوره از شخصیت‌های سیاسی است که در دهه اخیر در سیاست‌های مالی لبنان دخالت داشته است و پست امور اداری و مالی را در چندین استان این کشور بر عهده داشت. وی متهم است که در افزایش بدهی‌های کلی کشور دخالت داشته است.

وی از شخصیت‌های برجسته و از سران جریان حاکم وابسته به جریان المستقبل، بزرگترین فراکسیون پارلمان لبنان است که در ژوئیه سال 2005 از سوی این جریان و دیگر متحدین آن برای تصدی پست نخست وزیری معرفی شد.

تداوم سیاست‌های غرب‌گرایانه سنیوره و گروه 14مارس و شکست گفت‌وگوهای ملی باعث آن شد تا پنج وزیر شیعه (وزیر امور خارجه، وزیرنیرو، بهداشت، کشاورزی و وزیر کار) بعلاوه یک وزیر مسیحی طرفدار امیل لحود رئیس جمهوری در 11نوامبر 2006 از سمت خود استعفا داده و بدین شکل کابینه سنیوره فاقد مشروعیت شد.

معارضان خواستار استعفای سنیوره از مقام خود و تشکیل دولت وحدت ملی و فراگیر شدند ولی سنیوره تحت حمایت غرب به ویژه آمریکا به خواسته معارضان تن نداد و به ناچار معارضان مجبور شدند که از یکم دسامبر سال 2006 در بیروت بر ضد دولت وی دست به تحصن بزنند.

بر اساس قانون اساسی که در تصمیمات مهم کشوری بر آن تکیه می‌شود اگر یک طائفه از طوائف لبنان از کابینه خارج و در آن حضور نداشته باشد، دولت حاکم مشروعیت خود را از دست می‌دهد.

با توجه به وجود 18فرقه مذهبی در لبنان دسترسی به تغییر و رفع بحران بدون مذاکره و فهم یکدیگر امکان پذیر نیست و بنا بر ترکیب و بافت جمعیتی و حقایق موجود هیچ حزبی نمی‌تواند خود را تحمیل کند.

سرانجام اینکه، سران دو گروه سیاسی لبنان پس از 18ماه بحران سیاسی جاری در این کشور و رایزنی‌های گسترده و به تعویق افتادن نوزده بار نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور و درگیری‌های اخیر در بیروت، در تاریخ 26اردیبهشت در نشست دوحه با نامزدی میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان برای تصدی پست ریاست جمهوری موافقت کردند.

میشل سلیمان در تحولات سیاسی لبنان خط مشی بی‌طرفانه‌ای در پیش گرفت که این امر موجب تقویت جایگاه او در لبنان شد و گروههای سیاسی لبنان را بر آن داشت که با نامزدی وی برای تصدی پست ریاست جمهوری موافقت کردند.

نمایندگان پارلمان لبنان نیز با حضور گسترده کشورهای عربی و بین المللی که سفیران خارجه ایران و سوریه نیز حضور داشتند، پنجم خرداد ماه میشل سلیمان را رسما به ریاست جمهوری برگزیدند و به بحران سیاسی 18ماهه در این کشور پایان دادند.

در حالی که منابع مطبوعاتی لبنان و رسانه‌های منطقه و غرب‌ از "سعدالحریری" رئیس جریان "المستقبل" در پارلمان لبنان به عنوان مطرح‌ترین گزینه برای تصدی پست نخست‌وزیری یاد می‌کردند و خود فؤاد سنیوره برای نخست وزیری ابراز عدم تمایل کرده بود، جریان 14مارس وابسته به جریان حاکم، در واپسین ساعت‌های دیشب ، "فواد سنیوره " نخست‌وزیر مستعفی لبنان را که گروه‌های معارض دولت وی را غیرقانونی می‌خواندند، بار دیگر به عنوان نامزد پست نخست وزیری دولت جدید معرفی کرد تا هدایت دولت جدید تا انتخابات آتی پارلمان(بهار آتی) را بر عهده داشته باشد.

سنیوره متاهل و صاحب سه فرزند یک پسر و دو دختر است.

 

منبع: ایسنا
کدخبر: 337263

ارسال نظر

 

آخرین اخبار