|

فوری | ترور یحیی سنوار جنگ را به تهران می کشد؟

وعده‌های اسرائیل و دشمنانش حماس و حزب‌الله برای ادامه جنگ در غزه و لبنان، امیدها را مبنی بر اینکه مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس ممکن است به پایان بیش از یک سال جنگ در خاورمیانه منجر شود، بر باد داد.

سیاست فوری | ترور یحیی سنوار جنگ را به تهران می کشد؟

وعده‌های اسرائیل و دشمنانش حماس و حزب‌الله برای ادامه جنگ در غزه و لبنان، امیدها را مبنی بر اینکه مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس ممکن است به پایان بیش از یک سال جنگ در خاورمیانه منجر شود، بر باد داد.

دشمن سرسخت اسرائیل و حامی اصلی حزب‌الله،  جمهوری اسلامی ایران نیز گفته که مرگ سنوار تنها «روح مقاومت» را قوی‌تر می‌کند.

به گزارش رویترز، سنوار رهبر حماس، مغز متفکر حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ که آغازگر جنگ غزه بود، روز چهارشنبه توسط سربازان اسرائیلی در غزه ترور شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ترور او را نقطه عطفی خواند، اما قول داد که جنگ را ادامه دهد، جنگی که در هفته‌های اخیر از جنگ با حماس در غزه به تهاجم و تعقیب حزب‌الله لبنان گسترش یافته است.نتانیاهو اواخر روز پنجشنبه به اسرائیلی‌ها گفت: «جنگ، عزیزان من، هنوز تمام نشده است.»

حماس گفت که اسرا تنها با توقف درگیری‌ها در غزه، عقب‌نشینی اسرائیل و آزادی اسرا آزاد می‌شوند. این سازمان با تایید مرگ سنوار گفت: «شهادت برادر ما، یحیی سنوار تنها بر قدرت و عزم حماس و مقاومت ما خواهد افزود.»

این اظهارات و مواضع طرف‌های درگیر در تضاد با رهبران غربی، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده بود که گفت مرگ سنوار فرصتی برای مذاکره است. واشنگتن گفت که سنوار از مذاکره امتناع می‌کرد.

دولت اسرائیل چندین تلاش ایالات متحده، متحد اصلی‌اش، برای میانجیگری آتش بس در غزه و لبنان را رد کرده است.

یکی از دیپلمات‌های ارشد که در لبنان کار می‌کند به رویترز گفت که امیدها به پایان جنگ با مرگ سنوار، بی‌مورد به نظر می‌رسد.این دیپلمات گفت: «ما واقعاً در طول این مدت امیدوار بودیم که خلاص شدن از دست سنوار نقطه عطفی باشد که در آن جنگ‌ها پایان می‌یابد. جایی که همه آماده خواهند بود سلاح‌های خود را زمین بگذارند. به نظر می‌رسد یک بار دیگر در اشتباه بودیم.»

جنگ-یک

جنگ غزه

بدر عبدالطی، وزیر امور خارجه مصر گفت که نگران است جنگ فقط بدتر شود. او به شبکه تلویزیونی القاهره نیوز وابسته به دولت گفت: «متأسفانه ما در آستانه یک جنگ جامع منطقه‌ای هستیم. طرف‌هایی وجود دارند که مشتاق تشدید تنش هستند.» او گفت که میانجی‌های بین‌المللی - از جمله مصر - به آتش‌بس در غزه نزدیک شده بودند، اما اسرائیل اراده سیاسی نداشت.

خانواده‌های اسرای اسرائیلی می‌گویند که اگرچه کشتن سنوار یک دستاورد بود، اما تا زمانی که اسیران هنوز در غزه هستند، ماموریت کامل نخواهد شد.

این درگیری باعث رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل از جمله حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در آوریل و اول اکتبر شده است.

نتانیاهو متعهد مدعیست  که به حمله اکتبر جمهوری اسلامی پاسخ دهد، هرچند واشنگتن بر آن فشار آورده است که به تاسیسات انرژی یا سایت‌های هسته‌ای ایران حمله نکند.

بایدن روز جمعه در سفر به برلین گفت که امکان تلاش برای آتش‌بس در لبنان وجود دارد اما در غزه دشوارتر خواهد بود. او همچنین به خبرنگاران گفت که درک درستی از نحوه و زمان واکنش اسرائیل به حملات موشکی ایران دارد. اما از توضیح بیشتر خودداری کرد.

ردیابی و حمله

گمان می‌رفت سنوار، رهبر حماس پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در ماه ژوئیه در تهران، در تونل‌هایی که حماس در زیر غزه ساخته است، پنهان شده است.

مقامات اسرائیلی گفتند که او در جریان درگیری مسلحانه روز چهارشنبه توسط سربازان اسرائیلی که در ابتدا نمی‌دانستند دشمن شماره یک خود را یافته‌اند، کشته شد.

ارتش ویدئویی از هواپیمای بدون سرنشین منتشر کرد که می‌گوید سنوار را نشان می‌دهد، نشسته روی صندلی راحتی پوشیده از گرد و غبار در داخل یک ساختمان ویران شده. این ویدئو نشان می‌دهد که او در حالی که توسط پهپاد ردیابی شده، ناامیدانه چوب دستی را به سمت آن پرتاب می‌کند.

به گفته مقامات اسرائیلی، حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ که او در اسرائیل طراحی کرد، حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت. به گفته مقامات فلسطینی، اسرائیل متعاقباً بیش از ۴۲۰۰۰ نفر را کشته است. تهاجم اسرائیل بیشتر ۲.۳ میلیون نفر از مردم غزه را بی‌خانمان کرده، ده‌ها هزار نفر را معلول کرده و باعث گرسنگی گسترده و و ویرانی بیمارستان‌ها و مدارس شده است.

حزب الله که در ۸ اکتبر در حمایت از متحد خود حماس شروع به شلیک راکت به سمت اسرائیل کرد، هدف حملات شدید اسرائیل به لبنان است که بیش از ۲۰۰۰ نفر را کشته و ۱.۲ میلیون نفر را آواره کرده است.

جنگ-دو

اسرائیل لبنان حزب الله لبنان

اسرائیل اکنون چندین تن از رهبران ارشد حماس را هدف قرار داده و در عرض چند هفته رهبری حزب‌الله را عمدتاً از طریق حملات هوایی ترور کرده است. این ترورها ضربات بزرگی به حماس و حزب‌الله وارد کرده است.

کارشناسان می‌گویند که گروه حماس احتمالاً یک رهبر سیاسی جدید مستقر در خارج از غزه را جایگزین سنوار می‌کند، در حالی که انتظار می‌رود برادرش محمد سنوار نقش بزرگ‌تری را در هدایت جنگ علیه اسرائیل بر روی زمین بر عهده بگیرد.

حزب‌الله پس از ترور سنوار «انتقال به مرحله‌ای جدید از جنگ و تشدید در رویارویی با اسرائیل» را اعلام کرد.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که محمد حسن رمال، فرمانده حزب‌الله در منطقه طیبه در جنوب لبنان را نیز کشته است.

در همین حال جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، در سفر به بیروت، خواستار تقویت ماموریت صلحبانی سازمان ملل در لبنان موسوم به یونیفل شد. ایتالیا به این نیرو کمک می‌کند.

ملونی در کنفرانس خبری مشترک با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، با اشاره به حملات اخیر اسرائیل به این نیروها گفت: «تکرار می‌کنم که هدف قرار دادن یونیفل را غیرقابل قبول می‌دانم.» او گفت که قصد دارد پس از سفرش به لبنان و اردن با نتانیاهو گفتگو کند.

منبع: اکوایران
کدخبر: 338391

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین