|

پرفروش‌ترین انیمیشن های دنیا | کدام پویانمایی ها میلیاردی شدند؟

انیمیشن در واقع ترکیبی از تصاویر و عکس‌هایی است که به صورت متوالی به نمایش درمی‌آیند. این نوع تصویرسازی‌ها دارای سرعت بالایی هستند. صنعت انیمیشن در سطح جهانی به دلیل مخاطبان گسترده‌ در حال رشد است و افراد زیادی به این حوزه علاقه‌مند شده‌اند. برخلاف تصور عمومی، انیمیشن تنها مختص کودکان نیست و برای بزرگسالان نیز محتوای آموزنده و جذابی دارد. به مناسبت روز جهانی انیمیشن، نگاهی به این هنر زیبا و دلنشین خواهیم داشت.

فرهنگی و اجتماعی پرفروش‌ترین انیمیشن های دنیا | کدام پویانمایی ها میلیاردی شدند؟

انیمیشن ها در واقع می خواهند برای بینندگان خود توهم دیداری ایجاد کنند و انسان تصویر را به صورت متحرک ببیند. اینکه گفتیم توهم دیداری ایجاد شود؛ به خاطر این است که وقتی ما با سرعت عکس یا فیلمی را می بینیم، دقتمان هر چقدر هم که زیاد باشد  باز هم ما تمامی تصویر را به طور کامل نمی بینیم؛ بلکه مجموعه تصاویر را به صورت یک متحرک سازی و انیمیشن می بیند.

قاعده ساخت انیمیشن بدین شکل است که تصاویر با تفاوت های بسیار جزئی از تصویر قبلی و بعدی خود طراحی می شوند و به صورت پشت سرهم با سرعت بالا پخش می شوند. در واقع برای ساخت انیمیشن، در یک ثانیه، حدود ۲۴ تا ۶۰ عدد فریم نیاز است که به صورت متوالی از هم قرار گیرند و با انجام ادیت های نهایی در معرض دید قرار گیرند.

انیمه سازی در هنر

به طور کلی انیمیشن سازی هنر به تصویر کشاندن داستان های خیالی و تصاویر متحرک است که از زمان های گذشته تا به امروز تغییرات بسیاری داشته است. به گونه ای که در زمان های گذشته، تصاویر بر روی صفحاتی شفاف ترسیم و رنگ آمیزی می شدند و سپس از آن ها عکس برداری انجام می شد و در نهایت عکس ها را به صورت متوالی پشت سرهم قرار می دادند و انیمیشن ساخته می شد؛ اما امروزه برای ساخت انیمیشن ها از تصاویری استفاده می شود که با استفاده از سیستم ها و رایانه ها طراحی می شوند و به صورت متوالی با سرعت بسیار بالا به نمایش گذاشته می شوند.

ویژگی انیمیشن با کیفیت

انیمیشن هم مثل فضای مجازی که رشد سریعی را تجربه کرده است؛ دچار تغییرات زیادی شده و به عنوان  رسانه ای فعال و پویا برای انتقال مطالب و آموزه ها به کار گرفته می شود. ظرفیت های این بخش  که در کشورهای اروپایی بسیار فعال است؛ استفاده از انیمیشین ها برای انتقال پیام ها و موضوعاتی که خانواده ها به طورمستقیم نمی توانند آن را بیان کنند؛ بسیار استفاده می شود. در این قسمت سعی داریم برخی از ویژگی های یک انیمیشن خوب را شرح دهیم.

داستان نویسی صحیح

از جمله ویژگی های یک انیمیشن خوب، می توان به داستان نویسی صحیح و اصولی آن اشاره کرد. در واقع داستان یک انیمیشن باید به گونه ای نوشته شود که مخاطبان را به خود جذب کند و با پایان بندی مناسب، تمام شود. داستان یک انیمیشن، راه انتقال ایده ها و مظمون کلی یک انیمیشن، به مخاطب است.

پیام مناسب

هر انیمیشن حاوی یک یا چند پیام، برای انتقال پیام به مخاطب است. به همین علت پیام یک انیمیشن باید به صورت اصولی در نظر گرفته شود و برای مخاطبان انیمیشن، قابل درک باشد. پیام یک انیمیشن کلیت یک انیمیشن را می سازد.

طراحی بصری صحیح

در یک انیمیشن، شخصیت ها و اشیا گوناگونی وجود دارد که باید به صورت اصولی، توسط افراد متخصص طراحی شوند. در واقع کاراکترهای یک انیمیشن باید به گونه ای طراحی شوند که برای مخاطبان جذاب باشد و توجه آن ها را به خود جلب کند. در طراحی کاراکتر، مواردی نظیر انتخاب رنگ، دقت به جزئیات، دقت به حالات طبیعی کاراکتر و… بسیار حائز اهمیت می باشد.

موسیقی و صداگذاری مناسب

از دیگر ویژگی های یک انیمیشن خوب، می توان به موسیقی مناسب و صدا گذاری صحیح آن اشاره کرد. در واقع با استفاده از موسیقی و صدا گذاری می توان به جان بخشی کاراکترها و فضا کمک کرد و به بهترین شکل احساسات و حال و هوای فیلم را به مخاطبان منتقل کرد.

برترین انیمه های جهان

بهترین انیمه‌های جهان از کشور ژاپن و کشورهای شرق آسیا نشأت می‌گیرند. همان‌طور که در سینما و تلویزیون آثار به صورت تک‌قسمت یا چندقسمتی تولید می‌شوند، انیمیشن‌ها نیز به همین شکل عرضه می‌شوند و می‌توانند به صورت یک قسمت یا در چند قسمت مختلف ارائه شوند. در اینجا به معرفی بهترین های دنیای انیمه می پردازیم.

انیمه Odd Taxi

انیمه- خارجی

 انیمه Jujutsu Kaisen

انیمه- کمپتاس

 انیمه Fruits Basket

خانواده- فاریست

 انیمه Kaguya-Sama: Love Is War

کمدی- بهتر

 انیمه Dororo

Dororo

بهترین انیمیشن های ایرانی 

در سال‌های اخیر، کشور ما در حوزه انیمه‌سازی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و آثار قابل توجهی را برای جشنواره‌های بین‌المللی تولید کرده است. برخی از این آثار چندین بار در کشورهایی نظیر ترکیه، روسیه، عراق و تاجیکستان به نمایش درآمده و با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند.

 انیمیشن پسر دلفینی؛ جذاب و تماشایی

انیمیشن پسر دلفینی

 آخرین داستان؛ شناخته شده در جهان

آخرین- داستان

 فیلشاه؛ داستان اصحاب فیل

فیلشاه

فرق انیمه و انیمیشن چیست؟

امروزه انیمه به سبکی از انیمشین تبدیل شده. سبکی که ژاپنی ها برای تولید انیمیشن استفاده می کنند. و ممکن است که حتی بعضی از آن ها کاملا مستقل از ژاپنی ها تولید شوند. البته این نوع نامگذاری منتقدانی هم دارد. هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) یکی بزرگترین کارگردن های آثار انیمه، عقیده دارد این نوع نامگذاری باعث ویرانی صنعت انیمیشن ژاپن می شود. زیرا انیماتورهای بدون انگیزه ولی پرکاری که با تکیه بر کلیشه های موجود از یک شخصیت کارتونی ثابت با استفاده از ویژگی های چهره و اغراق در حواس حرکتی طراحی می‌کنند اما عمق، کمال، احساس یا فکر در کار آنان دیده نمی‌شود.

فرق انیمه با کارتون چیست؟ 

خب تفاوت انیمه با کارتون نسبتا فاحش است. برخی از تفاوت‌های بین انیمه و کارتون با تفاوت‌های بین انیمه و انیمیشن یکسان است. برای مثال در کارتون‌ها، به اندازه انیمه‌ها، به جزئیات صحنه و شخصیت‌ها توجه نمی‌شود. همچنین در کارتون و انیمیشن تمرکز بیشتری بر حرکات است، در حالی که در انیمه اینگونه نیست.

دیگر تفاوت بین انیمه و کارتون در موضوعات و مخاطب آنها است. با توجه به اینکه انیمه معمولا برای مخاطبین بزرگسال  هم ساخته می‌شود، به موضوعات پیچیده‌تری می‌پردازد.

انیمه بیشتر روی مسائل مهم زندگی یا چیزهایی که بیشتر به احساسات انسانی گره خورده است تمرکز می‌کند و مضامین خشونت آمیز و جنسی بیشتری دارد. کارتون‌ها عموما برای خنداندن مردم ساخته می‌شوند و به همین دلیل کودکانه‌تر هستند. اما مخاطب کارتون‌ها اغلب کودکان هستند، در نتیجه موضوعاتی که یک کارتون بدانها می‌پردازد بسیار ساده‌تر و طنزآمیزتر است.

تفاوت دیگری که انیمه و کارتون می‌توانند با هم داشته باشند، این است که کارتون‌ها معمولا کوتاه هستند. آن‌ها اغلب بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشند. درحالی که هر انیمه حداقل ۲۰ دقیقه زمان دارد. ویژگی‌های بصری انیمه و کارتون نیز با هم متفاوت است. برخی ممکن است فکر کنند که انیمه و کارتون آرت و نقاشی شبیه به هم دارند درحالی که اصلا این طور نیست.

در انیمه‌ها ویژگی‌های فیزیکی شخصیت‌ها، بسیار اغراق‌آمیزتر و خارق‌العاده‌تر از کارتون‌ها هستند. کاراکترها در انیمه چشم‌های بزرگ‌تر و دهان‌های کوچک‌تر استایل جذاب‌تری دارند. درحالی که در کارتون ممکن است شخصیت‌ها بیشتر به واقعیت نزدیک باشند.

 
پرفروش‌ترین فیلم‌های پویانمایی
رتبه عنوان فروش جهانی سال        
۱ درون و بیرون ۲  $۱٬۶۷۵٬۱۳۱٬۰۳۱ ۲۰۲۴
۲ شیرشاه $۱٬۶۵۶٬۹۴۳٬۳۹۴ ۲۰۱۹
۳ یخ‌زده ۲ $۱٬۴۵۳٬۶۸۳٬۴۷۶ ۲۰۱۹
۴ فیلم برادران سوپر ماریو $۱٬۳۶۱٬۹۹۲٬۴۷۵ ۲۰۲۳
۵ یخ‌زده $۱٬۲۹۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۲۰۱۳
۶ شگفت‌انگیزان ۲ $۱٬۲۴۲٬۸۰۵٬۳۵۹ ۲۰۱۸
۷ مینیون‌ها $۱٬۱۵۹٬۳۹۸٬۳۹۷ ۲۰۱۵
۸ داستان اسباب‌بازی ۴ $۱٬۰۷۳٬۳۹۴٬۵۹۳ ۲۰۱۹
۹ داستان اسباب‌بازی ۳ $۱٬۰۶۶٬۹۶۹٬۷۰۳ ۲۰۱۰
۱۰ من نفرت‌انگیز ۳ $۱٬۰۳۴٬۷۹۹٬۴۰۹ ۲۰۱۷
۱۱ در جستجوی دوری $۱٬۰۲۸٬۵۷۰٬۸۸۹ ۲۰۱۶
۱۲ زوتوپیا $۱٬۰۲۵٬۵۲۱٬۶۸۹ ۲۰۱۶
۱۳ شیرشاه $۹۷۸٬۹۹۶٬۱۳۳ ۱۹۹۴
۱۴ من نفرت‌انگیز ۲ $۹۷۵٬۲۱۶٬۸۳۵ ۲۰۱۳
۱۵ مینیون‌ها: ظهور گرو $۹۴۰٬۲۰۳٬۷۶۵ ۲۰۲۲
۱۶ در جستجوی نمو $۹۳۶٬۰۹۴٬۸۵۲ ۲۰۰۳
۱۷ شرک ۲ $۹۳۵٬۴۵۴٬۵۳۸ ۲۰۰۴
۱۸ من نفرت‌انگیز ۴  $۹۲۹٬۵۰۸٬۸۰۵ ۲۰۲۴
۱۹ عصر یخبندان: ظهور دایناسورها $۸۸۶٬۶۸۶٬۸۱۷ ۲۰۰۹
۲۰ عصر یخبندان: رانش قاره‌ای $۸۷۹٬۷۶۵٬۱۳۷ ۲۰۱۲
۲۱ زندگی پنهان جانوران خانگی $۸۷۵٬۴۵۷٬۹۳۷ ۲۰۱۶
۲۲ درون و بیرون $۸۵۷٬۶۱۱٬۱۷۴ ۲۰۱۵
۲۳ شرک ۳ $۸۱۳٬۳۶۷٬۳۸۰ ۲۰۰۷
۲۴ کوکو $۸۰۷٬۸۱۶٬۱۹۶ ۲۰۱۷
۲۵ شرک برای همیشه $۷۵۲٬۶۰۰٬۸۶۷ ۲۰۱۰
۲۶ ماداگاسکار ۳: تحت تعقیب‌ترین‌های اروپا $۷۴۶٬۹۲۱٬۲۷۴ ۲۰۱۲
۲۷ دانشگاه هیولاها $۷۴۳٬۵۵۹٬۶۰۷ ۲۰۱۳
۲۸ نژا $۷۴۲٬۵۱۴٬۰۶۹ ۲۰۱۹
۲۹ بالا $۷۳۵٬۰۹۹٬۰۸۲ ۲۰۰۹
۳۰ مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی $۶۹۰٬۸۹۷٬۹۱۰ ۲۰۲۳
۳۱ پاندای کونگ‌فوکار ۲ $۶۶۵٬۶۹۲٬۲۸۱ ۲۰۱۱
۳۲ عصر یخبندان: ذوب $۶۶۰٬۹۹۸٬۷۵۶ ۲۰۰۶
۳۳ شش قهرمان بزرگ $۶۵۷٬۸۲۷٬۸۲۸ ۲۰۱۴
۳۴ موانا $۶۴۳٬۳۳۲٬۴۶۷ ۲۰۱۶
۳۵ آواز $۶۳۴٬۱۵۱٬۶۷۹ ۲۰۱۶
۳۶ پاندای کونگ‌فوکار $۶۳۲٬۰۹۱٬۸۳۲ ۲۰۰۸
۳۷ شگفت‌انگیزان $۶۳۱٬۴۴۲٬۰۹۲ ۲۰۰۴
۳۸ راتاتویی $۶۲۳٬۷۲۶٬۰۸۵ ۲۰۰۷
۳۹ چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم ۲ $۶۲۱٬۵۳۷٬۵۱۹ ۲۰۱۴
۴۰ ماداگاسکار: فرار به آفریقا $۶۰۳٬۹۰۰٬۳۵۴ ۲۰۰۸
۴۱ گیسوکمند $۵۹۲٬۴۶۱٬۷۳۲ ۲۰۱۰
۴۲ غارنشینان $۵۸۷٬۲۰۴٬۶۶۸ ۲۰۱۳
۴۳ شرکت هیولاها $۵۷۹٬۷۰۷٬۷۳۸ ۲۰۰۱
۴۴ ماشین‌ها ۲ $۵۵۹٬۸۵۲٬۳۹۶ ۲۰۱۱
۴۵ گربه چکمه‌پوش $۵۵۴٬۹۸۷٬۴۷۷ ۲۰۱۱
۴۶ پاندای کونگ‌فوکار ۴ $۵۴۷٬۸۲۰٬۰۳۰ ۲۰۲۴
۴۷ من نفرت‌انگیز $۵۴۴٬۷۰۷٬۲۹۳ ۲۰۱۰
۴۸ ماداگاسکار $۵۴۲٬۰۶۳٬۸۴۶ ۲۰۰۵
۴۹ دلیر $۵۳۸٬۹۸۳٬۲۰۷ ۲۰۱۲
۵۰ فیلم سیمپسون‌ها $۵۳۶٬۴۱۴٬۲۹۳ ۲۰۰۷
کدخبر: 339135

ارسال نظر

 

آخرین اخبار