|

اختصاصی گسترش نیوز

روز جهانی پادکست سال ۱۴۰۳ | معرفی پادکست‌های داستانی معروف

امروزه روش‌های گوناگونی برای دسترسی به اطلاعات و محتواهای مختلف وجود دارد. از شبکه‌های اجتماعی پر از عکس و ویدیو گرفته تا وب‌سایت‌های خبری متنی، همه در حال ارائه محتوای جدید و متنوع هستند. در این بین، نوع دیگری از تولید محتوا وجود دارد که به‌جای استفاده از چشم‌ها، از گوش‌های مخاطب برای انتقال اطلاعات بهره می‌برد. این نوع محتوای شنیداری، پادکست نامیده می‌شود. به مناسبت روز جهانی پادکست با گزارشی در مورد این موضوع همراه شما هستیم.

فرهنگ روز جهانی پادکست سال ۱۴۰۳ | معرفی پادکست‌های داستانی معروف

در جهان امروز و با پیشرفت فناوری، امکانات زیادی در اختیار انسان‌ها قرار گرفته تا زندگی بهتری را تجربه کنند. در گذشته، مردم مجبور بودند کتاب‌ها را به صورت مکتوب مطالعه کنند، که این موضوع برای برخی افراد جذابیت نداشت و همچنین باعث افزایش مصرف چوب می‌شد. با این حال، هنوز هم خواندن کتاب به روش سنتی لذتی بی‌نظیر و غیرقابل توصیف دارد.

 تکنولوژی در این موضوع به کمک ما آمده است و پادکست ها را ما معرفی کرده است. در واقع پادکست ها همان  نوشته ها و کلماتی هستند که ما به صورت شنیداری از آن استفاده می کنیم و بهره می بریم. استفاده از پادکست ها کار را برای کا راحت می کند و ما در هر زمان و مکانی به راحتی و با در دست داشتن یک تلفن همراه هوشمند می توانیم به صورت نا محدود کتاب  را صوتی بخوانیم. یکیاز فایده های  اساسی پادکست ها این است که نیاز به مراجعه حضوری برای خرید کتاب نداریم و این کار را به صورت الکترونیکی و با موبایل هوشمند می توانیم این کار را انجام بدهیم.

گاهی خیلی از ما  در خلال مسائل روزانه، دوست داریم کتابی جدید و با حجم کم بخوانیم که برایمان جدید باشد، در اینجا پادکست ها به کمک ما می آیند و ما می توانیم به راحتی با یک جستجو کوچک در سایت ها و اپلیکیشن های کتاب صوتی؛ کالای مورد نظر خود را انتخاب کنیم. 

پادکست ها به شدت شبیه به برنامه های رادیویی هستند، اما تفاوت اساسی در این موضوع وجود دارد و آن این است که محدودیت هایی که در برنامه های رادیویی وجود دارد در پادکست ها نیست و دست ما برای اینکه چه محتوایی را تولید کنیم و  یا چه چیزی را گوش کنیم، باز است.  تولید برنامه رادیویی شاید هفته و ماه ها زمان ببرد و نیاز به مجوز های متعدد داشته باشید ولی  پادکست ها و کتاب های صوتی اینگونه نیستند و  تولیدکننده می تواند در هر زمان و با هر شرایط محیطی که دارد محتوا در زمان و موضوعات مختلف تولید کند. 

خیلی از پادکست ها علاوه بر جنبه آموزشی، جنبه سرگرمی هم دارند و فرد میتواند اوقات فراغت خود را با گوش دادن به فایل صوتی یا همان پادکست در هر شرایطی پر کند. 

از طرفی هزینه تمام شده یک کتاب بسیار زیاد است و هزینه های زیادی بر ناشر و خریدار تحمیل می کند، اما هزینه تولید پادکست ها بسیار کمتر است و با هر بودجه ای که داریم می توانیم کتاب گوش کنیم. 

یکی از عوامل جذابیت پادکست‌ها این است که افراد به سادگی می‌توانند محتوای دلخواه خود را پیدا کنند. علاوه بر این، این رسانه‌ها به شنوندگان این امکان را می‌دهند که در حین انجام فعالیت‌های دیگر، به محتوای مورد علاقه‌شان گوش دهند. به عنوان مثال، شما می‌توانید در حین کار، ورزش یا رانندگی از پادکست‌های انگیزشی یا هر نوع محتوای دلخواه خود بهره‌مند شوید. پادکست‌های داستانی شامل داستان‌های معنادار و جذاب هستند. این پادکست‌ها اغلب داستان‌های ادبی، جنایی یا علمی تخیلی را روایت می‌کنند. برخی از پادکست‌های داستانی معروف عبارتند از:

– “پادکست داستان‌های کوتاه”
– “پادکست معماهای جنایی”
– “طبقه 16”
-“ناوکست”
-“پادکست بی پلاس”
-“پادکست کتاب باز”
-“پادکست رخ”
-“پادکست جافکری”
-“پادکست احسانو”

قبل از گوش دادن به پادکست ها باید چند  نکته را رعایت کنیم، باید پلتفرم مناسب خود را انتخاب کنیم، انتخاب پادکست مورد علاقه، انتخاب زمان مخصوص گوش دادن به پادکست ها و خیلی از نکات دیگر که همگی اثر گذار هستند. پادکست ها موضوعات مختلفی را شامل می شود که هر کدام در جای خود اثر گذار هستند، در ایران موضوعات  پادکست ها چیزهای مختلفی است ولی بیشترین موضوعات پادکست که در ایران رواج دارد به شرح زیر است: 

آموزشی، فلسفی، ورزشی، تحلیلی، سرگرمی و غیره که هرکدام مخاطبان خاص خود را دارد.  

تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر شنوندگان پادکست در گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال قرار دارند و ۸۵ درصد آن‌ها معمولاً فقط به انتهای پادکست‌ها گوش می‌دهند. تبلیغات در پادکست‌ها به طور معمول طولانی‌تر از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی است و بسیاری از شنوندگان اغلب این تبلیغات و آگهی‌ها را نادیده می‌گیرند، در حالی که این امکان در رادیو و تلویزیون وجود ندارد. این موضوع می‌تواند به ضرر پادکست‌ها باشد و بر جنبه درآمدزایی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد و به یک محدودیت تبدیل شود.

در تابستان ۲۰۱۳ ، استیو لی (هنر پیشه آمریکایی) یک اطلاعیۀ رادیویی برای «روز سالمندان» شنید. به‌نظرش خیلی جالب بود که روز سالمند داریم. بعد این سؤال به ذهنش خطور کرد که چرا یک روز جهانی برای پادکست نداریم و این روز را جشن نمی‌گیریم؟! بعد با خودش گفت: «باید یک روز جهانی پادکست داشته باشیم!» ماجراجویی آغاز شد. او چند پادکستر دیگر را دور هم جمع کرد تا برای روز جهانی پادکست برنامه‌ریزی کنند.

کدخبر: 336135

ارسال نظر

 

آخرین اخبار