|
کدخبر: 333354

دمای استاندارد آب استخر (سونا و جکوزی)

 

دمای استاندارد آب استخر چقدر است؟ دمای آب استخر برای افراد و شرایط مختلف، متفاوت است. در واقع دمای آب نه باید در حدی باشد که باعث ایجاد باکتری یا جلبک شود و نه آنقدری که باعث لرز در تن شناگران شود. بطور کلی برای استخرهای تفریحی بزرگسال دمای استاندارد بین 27 تا 29 پیشنهاد می شود. در جدول زیر می توانید روش تعیین دمای آب استخر برای گرم کردن انواع استخر طبق استاندارد ASHRAE را مشاهده کنید.

نوع استخر

دمای آب (سانتی گراد)

استخرهای تمرینی شنا و غواصی

26 تا 28

استخرهای شنا آموزشی بزرگسالان

27 تا 29

استخرهای تفریحی

28 تا 30

استخر آموزشی کودکان

29 تا 31

استخرهای شنای موزون

25 تا 27

استخرهای شیرجه

27 تا 32

استخرهای روباز

25.5 تا 27

استخرهای آب گرم

36 تا 40

استخر معلولین

28 تا 32

استخر آب درمانی

30 تا 35

جکوزی

30 تا 40

دمای استاندارد آب استخر

دمای استاندارد آب استخر سرپوشیده

منظور از استخر سرپوشیده، استخرهای معمولی در سطح شهر هستند که کاربرد تفریحی دارند. دمای ایده آل برای برای این گونه استخرها 26 الی 28 درجه سانتیگراد پیشنهاد می شود. استخر شهرک قدس قم، یکی از استخرهای استاندارد ایران است که دمای آب را در سطح تعیین شده نگه میدارد.

دمای استاندارد آب استخر خانگی

دمای استاندارد برای آب استخرهای خانگی در حدود 26 الی 28 درجه سانتی گراد است. دمای آب استخر خانگی نباید برای مدت طولانی بیشتر از 30 درجه سانتی گراد شود چراکه باعث آسیب های جدی و شوک به شناگر میشود. اگر قصد دارید در استخر خانگی خود، همراه با کودک شنا کنید حتما دمای آب را بالاتر نگه دارید.

دمای استاندارد آب استخر روباز

تنظیم دمای استخرهای روباز از آنجایی که در تماس مستقیم با دمای محیط هستند، کار دشواری است. دمای استاندارد معمولا بین 25.5 تا 27 درجه است. در صورتی که دما از 25.5 کاهش بیشتری داشته باشد، ممکن است شناگران با احساس سرما مواجه شوند.

دمای استاندارد آب استخر روباز

دمای آب استخر برای آب درمانی

آب درمانی یکی از ورزش های آبی پرطرفدار است و به عنوان درمان بسیاری از بیماری ها پیشنهاد می شود. میزان دمای آب استخر برای فرآیند آب درمانی در حدود 28 الی 32 سانتی گراد است. مجموعه های آب درمانی و استخر قم برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند التهاب مفاصل روش های نوینی را توصیه می کنند. برخی از افراد برای تمرینات درمانی و فیزیوتراپی به مجموعه های آبی مراجعه می کنند و ترجیح می دهند در دمای بالاتری بدن خود را حرکت دهند تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

دمای استاندارد مناسب آب استخر کودکان

دمای استاندار استخر برای کودکان حدود 28 تا 30 درجه است. توجه کنید که ورود کودکان زیر 4 سال به استخر، سونا و جکوزی ممنوع است. بدن کودکان نسبت به دما حساسیت بیشتری دارد و باید در فواصل زمانی کوتاهی کودک خود را از استخر خارج کنید. از آنجایی که کودکان علاقه زیادی به پارک های آبی مانند اپارک تهران دارند، توصیه می شود پیش از خرید بلیط، نسبت به استاندارد بودن دمای استخر برای فرزندان خود مطمئن شوید.

دمای استاندارد آب استخر برای ورزش و شنا حرفه ای

دمای استاندارد برای استخر مخصوص شناگران حرفه ای بین 26 الی 28 درجه سانتی گراد است. معمولا بدن شناگران به دمای آب سازگارتر است. در این خصوص دمای محیط استخر اهمیت بیشتری خواهد داشت. بطور کلی شناگران حرفه ای و ماهر که برای مسابقات جهانی آماده می شوند، ترجیح می دهند در استخرهایی با آب خنک تر شنا کنند.

دمای استاندارد آب استخر برای زنان باردار

بهترین دمای آب استخر برای زنان بارداری که به شنا علاقه دارند، 38 درجه سانتیگراد است. در صورتی که درجه حرارت آب باشد، به جنین آسیب وارد می شود. حتما دمای آب استخر را زیر 39 درجه نگه دارید.

دما استاندارد آب استخر و جکوزی برای معلولین و جانبازان

دمای استاندارد آب استخر برای معلولین و جانبازان بین 28 تا 32 درجه سانتی گراد است. البته دمای پیشنهادی 30 درجه سانتی گراد است، چرا که بدن معلولین و جانبازان نسبت به تغییرات دما بسیار حساس تر است.

دمای استاندارد آب استخر برای افراد دارای بیماری قلبی و فشار خون

اگر شما جزو افرادی هستید که دارای بیماری قلبی، مشکلات مربوط به فشار خون و دیابت هستید یا از داروهای خاصی استفاده می کنید، حتما با پزشک خود درباره استفاده از استخر، جکوزی و سونا مشورت بگیرید. دمای آب استخر برای افرادی که از داروهای خواب آور استفاده می کنند نباید زیاد باشد.

تعین دمای آب استخر و جکوزی

دمای استاندارد آب استخر برای سالمندان

از آنجایی که با افزایش سن، بدن نسبت به سرما و گرما بسیار حساس تر می شود و دمای بسیار پایین یا بالا ممکن است برای افراد سالمند خطراتی را در پی داشته باشد، توجه به دمای استاندارد حائز اهمیت خواهد شد. دمای استاندارد برای سالمندان بین 30 تا 31 درجه است. اما اگر استفاده درمانی از استخر دارند می توانند چندین درجه دمای آب را افزایش دهند.

دمای آب جکوزی و سونا بخار باید چقدر باشد؟

وان جکوزی دارای آب گرم است و پیش از ورود به این حوضچه باید شرایط شخصی و سوابق بیماری خود را در نظر داشته باشید. دمای آب جکوزی حدود 38 سانتیگراد است که به هیچ عنوان نباید بیشتر شود. این دما نیز مناسب بزرگسالان است با شرایط جسمانی نرمال است. دمای استاندارد برای سونا خشک و بخار نیز به ترتیب 40 و 35 درجه است. این دمای استاندارد ممکن است با توجه به شرایط جسمی افراد متفاوت باشد.

دمای آب استخر در فصول مختلف سال

از آنجایی دمای محیط بیرون در فصل های مختلف سال تغییرات زیادی دارد، دمای آب استخر نیز باید تغییر کند تا شناگران احساس ناخوشایندی نداشته باشند. دمای استاندارد استخر در فصل های گرم و سرد سال به شرح زیر است:

دمای استاندارد آب استخر در بهار و تابستان

دمای هوای استخر در تابستان در استخر سرپوشیده قابل کنترل است اما در استخرهای روباز، از آنجایی که آب تحت تاثیر آب و هوای پیرامون افزایش خواهد داشت، باید دمای هوا تا حداکثر 27 درجه پایین بیاید.

دمای استاندارد آب استخر در پاییز و زمستان

دمای آب استخر در زمستان برای بزرگسالان بدون بیماری یا شرایط خاص، بین 28 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. در این دما شناگران بدون احساس سرما می توانند از شنا لذت ببرند.

اهمیت تنظیم بودن دمای آب استخر و جکوزی

تنظیم و کنترل دمای استخر اهمیت زیادی دارد. علاوه برحفظ سلامتی شناگران، موارد دیگری مانند جلوگیری از رشد باکتری و جلبک ها و حفظ تعادل آب در استخر، نشانگر اهمیت تنظیم دمای استخر هستند.

دمای محیط استخر چند درجه باید باشد؟

استاندارد دمای محیط استخر 30 درجه سانتی گراد است. بطور کلی دمای محیط استخرهای سرپوشیده باید دو درجه بیشتر از دمای آب باشد. دمای فضای داخل سالن استخر نیز به اندازه دمای آب، اهمیت دارد. مخصوصا برای شناگران که مدت زیادی در آب هستند و زمانی که از آب خارج می شوند، با سرد بودن محیط احساس لرز خواهند کرد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها