|

شرایط لازم برای ایمپلنت دندان کدامند؟

داشتن شرایط لازم برای ایمپلنت دندان یکی از نکات مهم برای شروع ایمپلنت دندان است. بی دندانی یکی از بدترین شرایطی است که میتواند به راحتی زندگی روزمره را مختل کند. افرادی که تجربه بی دندانی، یعنی از دست دادن یک یا چند دندان ضروری را داشته اند میدانند که بی دندانی و عدم جایگزین کردن دندان، میتواند اختلالاتی در غذا خوردن، صحبت کردن و حتی اعتماد به نفس آنها وارد کند.

ایمپلنت۱

بهترین روش جایگزین کردن دندانی که از دست رفته ایمپلنت دندان است. اما نکته قابل توجه برای کاشت دندان با ایمپلنت این است که ممکن است در برخی شرایط نتوان برای برخی افراد ایمپلنت دندان را انجام داد. بنابراین قبل از شروع درمان با روش ایمپلنت دندان، باید دندانپزشک متخصص جراحی دهان فک و صورت، یا پزشک متخصص جراحی لثه، بررسی اولیه شرایط استخوان فک، بافت لثه و عدم وجود بیماری های خاص را به طور کامل در جلسه ویزیت انجام دهند. در این مقاله از کلینیک سبز، مجهز‌ترین کلینیک ایمپلنت دندان در نارمک، با ما همراه باشید تا شرایط لازم برای ایمپلنت را بررسی کنیم.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که دارای دیابت و قند خون کنترل نشده هستند.
  • افراد ابتلا به بیماری های سیستمیک و یا نقص در سیستم ایمنی.
  • افرادی که دخانیت و الکل مصرف میکنند.
  • وجود محدودیت سنی (زمانی که رشد استخوان فک تکامل نیافته باشد فرد نمیتواند درمان کاشت دندان را انجام دهد و مراحل کاشت ایمپلنت را تجربه کند)
  • مادران باردار.
  • افرادی که دچر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و تجربه سکته قلبی یا مغزی طی ماه های اخیر هستند.

ایمپلنت دندان در چه شرایطی موفقیت آمیز است؟

ایمپلنت۲

  • برقراری سلامت کامل لثه و ساختار آن: سلامت لثه باعث محافظ از ساختمان دندان و جلوگیری از ورود عفوت و باکتری به ریشه و استخوان فک میشود. سلامت لثه قسمت مهمی از فرآیند کاشت ایمپلنت است که جز حساس و حیاتی برای جراحی ایمپلنت دندان است. در صورتی که لثه سالم نباشد فرآیند جراحی ایمپلنت با شکست مواجه میشود یا عمر ایمپلنت دندان را کاهش میابد. وجود عفونت لثه یا بیماری لثه موجب از دست رفتن دندان ها شده و همچنین موجب از دست رفتن هزینه و زمان برای جراحی ایمپلنت دندان میشود.
  • برقراری سلامت کامل استخوان فک (تراکم بافت استخوان): قرار گرفتن فیکسچر ایمپلنت یا همان پایه ایمپلنت در استخوان فک نیازمند تراکم بالای استخوان فک است. تراکم بالای استخوان فک و همچنین سلامت کامل استخوان باعث افزایش طول عمر و ماندگاری طولانی مدت پایه ایمپلنت در دهان و استخوان فک میشود. بنابراین سلامت کامل و تراکم کافی استخوان فک لازمه شرایط لازم برای ایمپلنت دندان است.
  • مراقبت صحیح از ایمپلنت و نگهداری صحیح آن: مراقبت اصولی و صحیح از تمامی درمان ها و جراحی های دندانپزشکی موجب افزایش طول عمر آنها میشود. در ایمپلنت نیز مراقبت صحیح و رعایت بهداشت اصولی نیز یکی از فاکتورهای لازم در شرایط لازم برای ایمپلنت است. نگهداری از ایمپلنت نیاز به اقدامات خاصی ندارد و تنها استمرار در رعایت بهداشت صحیح و تمیز نگه داشتن دندان ایمپلنت شده میتواند نقش یک دندان طبیعی در دهان شما را ایفا کند. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را در برنامه روزانه خود قرار داده و عملکرد و طول عمر ایمپلنت خود را افزایش دهید.
  • وجود  فضای کافی بین دندان:  در این شرایط باید میزان فاصله استاندارد بین دندان ها برای قرار گرفتن دندان جدید که شامل پایه و روکش است وجود داشته باشد.

شرایط سنی ایمپنت دندان

انتخاب زمان مناسب برای ایمپلنت دندان یکی از عوامل موثر در موفقیت آمیز بودن جراحی ایمپلنت است. شرایط سنی ایمپلنت دندان باید در زمانی باشد که استخوان فک به خوبی رشد کرده و تکامل یافته است. رشد کامل استخوان فک تا 18 سالگی است و قبل از آن به دلیل اینکه فک در مرحله رشد است نمیتوان جراحی ایمپلنت را انجام داد. میزان نتیجه جراحی ایمپلنت در سنین بالاتر موفقیت آمیز تر است و به راحتی میتواند به استخوان فک جوش بخورد و از طرفی نیز فرد باید توانایی رعایت بهداشت دهان و دندان را داشته باشد. به طور کلی شرایط سنی ایمپلنت دندان و سن مناسب ایمپلنت دندان بازه 18 تا 64 سالگی است.

نکات و مراقبت‌های لازم بعد از ایمپلنت دندان

  • رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان: مسواک منظم، استفاده از نخ دندان، استفاده  برای جلوگیری از عفونت و و ایجاد تورم و التهاب.
  • پرهیز از مصرف دخانیات: مصرف سیگار و سایر دخانیات ممکن است دندان و لثه را دچار عفونت و خونریزی کند.
  • استفاده از کمپرس سرد: در ساعات و روزهای اولیه بعد از جراحی استفاده از کمپرس سرد برای جلوگیری از تورم و کاهش درد ضروری است.
  • تغذیه مناسب: بعد از جراحی  ایمپلنت توجه داشته باشید که طرف مقابل جوید و از غذای نرم و خنک را میل کنید.
  • مصرف داروهای تجویز شده: بعد از جراحی پزشک برای جلوگیری از درد و عفونت داروهایی را تجویز میکند که حتما باید دوره مصرف آنها کامل شود.
  • مراجعات منظم به دندانپزشکی: برای بررسی کامل محل جراحی و برقرار شدن سلامت کامل لثه و جوش خوردن کامل پایه ایمپلنت لازم است که چکاپ های لازم را نزد پزشک جراح داشته باشید.

با رعایت توصیه ها و دستورالعمل های لازم میتوانید دوام ایمپلنت خود را طولانی مدت کرده و میزان موفقیت از نتیجه جراحی را افزایش دهید.

ایمپلنت۳

 

نتیجه گیری

ایمپلنت برای اکثر افراد مناسب است و میزان موفقیت آمیز بودن نتیجه درمان نیز بالاست. از دیگر دلایل اثر بخش بودن ایمپلنت دندان عوامل زیر هستند:

  • استحکام و پایداری ایمپلنت دندان: هنگامی که یک پایه فلزی درون استخوان فک قرار میگیرد استحکام و پایداری آن طبیعتا بالا خواهد بود. این ویژگی سبب میشود تا عمکرد آن نیز همانند یک دندان طبیعی باشد و به راحتی دچار شکستگی یا لق شدن نشود .
  • ظاهر طبیعی: بدنه و ساختار ایمپلنت کاملا همانند یک دندان طبیعی است و روکش ایمپلنت نیز هم شکل و اندازه و رنگ دیگر دندان ها انتخاب میشود. همین مسئله میتواند باعث بهبود عمکرد جویدن و صحبت کردن و بازگشت اعتماد به نفس از دست رفته فرد شود.
  • طول عمر طولانی مدت: با مراقبت های مناسب و رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان، ایمپلنت دندان میتواند به شکل طولانی مدت و تا سالها همانند یک دندان طبیعی بدون ایجاد هیچ مشکلی در دهان عملکرد یک دندان طبیعی را داشته باشد.
  • حفظ ساختار استخوان فک: وجود ایمپلنت دندان در استخوان فک از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری میکند و جایگزین ریشه دندان میشود، در نتیجه وجود ایمپلنت دندان موجب تحریک بازسازی استخوان فک میشود.
  • بهبود عملکرد جویدن و صحبت کردن: ایمپلنت دندان موجب بهبود صحبت کردن و عمکرد جویدن میشود، به همین دلیل ایمپلنت دندان یک راهکار اصولی و صحیح برای جایگزین شدن دندان های از دست رفته است.

ایمپلنت دندان یک درمان مهم و بهترین جایگزین برای افرادی است که دندان خود را از دست داده اند. اگر قصد ایمپلنت دندان را دارید میتوانید در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط متخصصین جراحی لثه و یا جراحی دهان فک و صورت ویزیت شده و یک طرح درمان اصولی برای انجام ایمپلنت را اجرا کنید. همچنین برای افرادی که دچار ترس از دندانپزشکی هستند اما قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند، روش سدیشن دندانپزشکی (دندانپزشکی با خواب عمیق) یا بیهوشی کامل تحت نظارت و مانیتورینگ پزشک متخصص بیهوشی، میتواند بهترین گزینه برای این دسته از افراد باشد.

 

نویسنده: رپورتاژ
کدخبر: 328039

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین