|
کدخبر: 329685

آیا آلزایمر در سگ ها هم وجود دارد؟

شاید تاکنون به گوش‌تان نخورده باشد که سگ‌ها نیز دچار آلزایمر می‌شوند! آلزایمر یک بیماری در زیر مجموعه زوال عقل است که به شدت در دنیای انسان‌ها نیز رایج است. آلزایمر در سگ‌ها نیز علائم خاصی دارد که با شناخت آن و جزییات می‌توانید در خصوص روش‌های پیشگیری اطلاعات جامع‌تری کسب کنید. اسباب بازی برای سگ به بهترین شکل ممکن شانس شما را برای کاهش ریسک آلزایمر کاهش می‌دهد و روند رشد ذهنی سگ را بهبود می‌بخشد.

 

آیا سگ‌ها آلزایمر می‌گیرند؟

بله، در پاسخ به این سوال باید گفت که آلزایمر یا به طور دقیق‌تر، زوال عقل در سگ‌ها نیز وجود دارد. در واقع، بسیاری از سگ‌های مسن با نوعی از بیماری زوال عقل به نام سندروم اختلال شناختی سگ (CDS) مواجه می‌شوند. این بیماری مشابه با آلزایمر در انسان‌ها است و مشکلات حافظه، یادگیری و تغییرات رفتاری بروز می‌دهد. تشخیص زوال عقل در سگ‌ها اهمیت زیادی دارد. هرچند پس از بروز علائم همه‌چیز پیچیده‌تر است و پیشگیری بهترین گزینه برای عدم رخ دادن این شرایط خواهد بود. اما بهتر است بدانید که آلزایمر در سگ‌ها می‌تواند به مرور علائمی را نمایان کند. معمولا دامپزشک با انجام تست‌های تشخیصی می‌تواند بروز این مشکل را پیش‌بینی کرده و برای راهکارهای درمانی شما را راهنمایی کند. علت دقیق آلزایمر در سگ‌ها هنوز ناشناخته است. با این حال، این بیماری اغلب به دلیل تأثیرات فیزیکی و شیمیایی که همزمان با فرآیند پیری رخ می‌دهد، بروز می‌کند. عدم آموزش بهینه، عوامل ژنتیکی، تروماها و بیماری‌هایی مثل تومور مغزی می‌تواند رایج‌ترین علل ایجاد این مشکل باشد. اما به طور کل آلزایمر در سگ‌ها دقیقا با الگوی انسانی برابری می‌کند! برای پیشگیری از آن باید چالش‌های ذهنی زیادی را برنامه‌ریزی کنید.

درمان آلزایمر در سگ‌ ها

در حالی که درمان قطعی برای آلزایمر در سگ‌ها وجود ندارد، برخی اقدامات به شما کمک می‌کند تا بتوانید نسبت به درمان آن اقدام کنید. زوال عقل در سگ‌ها پروسه پیچیده‌ای دارد. چندین گزینه مختلف برای درمان وجود دارد که پزشک متخصص براساس مشاهدات و تشخیص‌های خود، توصیه می‌کند. برای درمان این وضعیت می‌توانید نسبت به مصرف دارو اقدام کنید. درمان دارویی یکی از رایج‌ترین روش‌ها در این حوزه است. تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به عنوان یک روش درمان مکمل مدنظر قرار گیرد. غنی‌سازی زندگی سگ‌ها با تفریحات مختلف، چالش‌های ذهنی، بازی با عروسک‌های خاص و پازل‌های مخصوص سگ همگی می‌تواند به روند درمان کممک کند. اگر دلیل بروز علائم آلزایمر در سگ‌ها بیماری‌هایی مثل تومور مغزی باشد، انجام شیمی درمانی، پرتو درمانی یا عمل جراحی نیز می‌تواند به عنوان راهی برای درمان مدنظر قرار گیرد.

علائم آلزایمر در سگ‌ها

  1. 1. کاهش توانایی یادگیری و اختلالات حافظه از علائم رایج در سگ‌ها است. سگ‌هایی که به CDS مبتلا می‌شوند، ممکن است در یادگیری فرمان‌های جدید یا به خاطر آوردن فرمان‌های قبلی مشکل داشته باشند.

  2. تغییرات در الگوی خواب: شاید جالب باشد که بدانید سگ‌های مبتلا به آلزایمر ممکن است دچار بی‌خوابی شبانه و خوابیدن زیاد در طول روز شوند.

  3. افزایش اضطراب و ترس: سگ‌هایی که تحت تاثیر آلزایمر قرار دارند، است بیش از حد دچار ترس یا اضطراب می‌شوند. آن‌ها در محیط جدید یا مواجهه با افراد نا آشنا چنین احساسی را تجربه می‌کنند.

  4. کاهش تعاملات اجتماعی: سگ‌های مبتلا به آلزایمر، CDS ممکن است علاقه خود را به بازی با دیگر سگ‌ها یا انسان‌ها از دست بدهند و گوشه‌گیر شوند.

  5. رفتارهای تکراری و ناپسند: رفتارهایی مانند پرسه زدن بی‌هدف در محیط، خیره شدن به دیوار یا انجام فعالیت‌های تکراری می‌تواند نشانه‌ای از بروز آلزایمر باشد.

پیشگیری از آلزایمر در سگ ها

از آنجا که دامپزشکان هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص علت بروز آلزایمر در سگ‌ها ندارند، چندان توصیه قطعی نمی‌توانند برای پیشگیری از بروز آن ارائه کنند. اما به طور کل می‌توان گفت که آلزایمر در سگ‌ ها با کمک روش‌هایی مثل بازی، چالش‌های ذهنی، فعالیت‌های فیزیکی و... به پیشگیری نسبی می‌رسد. تاثیر استفاده از اسباب بازی برای سگ‌ها بسیار جدی است و می‌تواند در دوران بزرگسالی و سالمندی، شرایط بهتری برای آن‌ها ایجاد کند.

ترفندهای عالی برای پیشگیری و کنترل آلزایمر در سگ‌ها

  • با سگ‌ها بازی کنید. بازی می‌تواند به خوبی ذهن آن‌ها را پویا نگه‌دارد.

  • اسباب بازی‌های چالشی را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید.

  • به سگ‌ها رژیم غذایی متعادل و کامل بدهید تا مواد غذایی لازم به بدن‌شان برسد.

  • مکمل‌های بهبود عملکرد مغز را در اولویت قرار دهید.

  • مطمئن شوید که سگ‌ها برنامه روتین ورزشی مناسبی دارند و تخلیه انرژی می‌شوند.

  • به سگ‌ها اجازه دهید تجربه‌های جدید داشته باشند و به طور مداوم در اجتماع حاضر شوند.

  • از قرار دادن سگ خود در موقعیت‌های استرس‌زا خودداری کنید.

  • از تماس با سموم یا گردش در نواحی مشکوک پرهیز کنید.

نقش اسباب بازی در بهبود آلزایمر در سگ‌ها

حتما برای شما هم جالب است که بدانید نقش اسباب بازی برای سگ در بهبود آلزایمر و پیشگیری از آن جدی است. یکی از راه‌های مؤثر در پیشگیری یا تأخیر زوال عقل در سگ‌ها، استفاده از اسباب‌بازی‌های فکری و فعالیت‌های ذهنی است. این اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌ها به تحریک مغز سگ‌ها کمک می‌کنند و می‌توانند تأثیرات مثبت زیادی بر روی سلامت شناختی آن‌ها داشته باشند. چالش‌های این‌چنینی سگ را وادار به فکر کردن می‌کند. استفاده از حس بینایی، شنوایی و بویایی می‌تواند مغز را به بالاترین سطح از چالش بکشاند و مانع از بروز علائم آلزایمر شود. به همین دلیل استفاده از اسباب بازی برای سگ بسیار ضروری است. در این بخش به مزایای خرید اسباب بازی برای سگ در پیشگیری از مشکلاتی مثل آلزایمر اشاره می‌کنید.

1. تحریک ذهن سگ

حتما شما هم تعجب کرده‌اید که خرید اسباب‌ بازی‌های فکری مانند پازل‌های خوراکی، توپ‌های فکری و بازی‌های تعاملی برای سگ‌ تا چه اندازه اهمیت دارد. بسیاری از سرپرستان پت تصور می‌کنند که خرید اسباب بازی تنها یک اقدام فانتزی است و سگ‌ها درکی از چنین بازی‌هایی ندارند. اما جالب است بدانید که اسباب بازی برای سگ باعث می‌شوند که آن‌ها جهت دستیابی به خوراکی یا جایزه، از مغز خود استفاده کنند. این تحریک ذهنی می‌تواند به حفظ و تقویت توانایی‌های شناختی سگ‌ها کمک کند.

2. افزایش تمرکز و توجه

اسباب بازی برای سگ موجب بهبود تمرکز و توجه می‌شود. بازی‌های فکری نیازمند تمرکز و سگ‌ها هستند. این تمرین‌ها می‌توانند به تقویت توانایی‌های تمرکز و توجه در سگ‌ها کمک کرده و از افت توانایی‌های شناختی جلوگیری کنند. به این ترتیب می‌توانید هوشمندانه‌تر انتخاب کنید.

3. کاهش اضطراب و استرس

نقش اسباب بازی برای سگ در کاهش استرس ثابت شده است. بازی‌های فکری می‌توانند به کاهش اضطراب و استرس سگ‌ها کمک کنند. حتی در روزهای اول تولد، وجود یک اسباب بازی ثابت در کنار سگ حس آرامش مطلوبی را برای او ایجاد می‌کند. این اسباب بازی‌ها باعث می‌شوند سگ‌ها مشغول نگهداشته و تنهایی یا اضطراب ناشی از محیط را به او منتقل نکند.

4. تقویت تعاملات اجتماعی

بسیاری از اسباب ‌بازی‌های فکری و حرکتی، به صورت تعاملی طراحی شده‌اند و نیازمند همکاری بین سگ و صاحب او هستند. این تعاملات می‌توانند به تقویت رابطه بین سگ و سرپرست کمک زیادی کند. با وجود این سبک سرگرمی‌ها، سگ روابط اجتماعی بهتری را تجربه می‌کند و خیلی زود در گودال اضطراب و استرس نمی‌افتد. به این ترتیب سلامت روان بهتری دارد و ریسک بروز آلزایمر برای او کم‌تر است.

5. بهبود کیفیت زندگی

استفاده از اسباب بازی برای سگ می‌تواند کیفیت زندگی او را ارتقا دهد. توجه، سرگرمی، تحرک و چالش‌های ذهنی همراه با تعامل بین سرپرست یا سایر انسان‌ها موهبت مهمی است که موجب بهبود سبک زندگی سگ می‌شود. فهالیت‌های ذهنی عملکرد کلی سگ را بهبود می‌بخشد و ریسک بروز آلزایمر را کاهش خواهد داد.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها