|
کدخبر: 331575

رشته پزشکی چند سال است و چند ترم طول می کشد؟

کسب و کار رشته پزشکی چند سال است و چند ترم طول می کشد؟

در این مقاله می خوانید که رشته پزشکی چند سال است، علاوه بر این شرح داده ایم که رشته پزشکی چند ترم است و هر ترم چقدر طول میکشد ؟ اگر می خواهید بدانید دوره علوم پایه پزشکی چند ترم است و پزشکی عمومی چند سال طول میکشد؛ چه تفاوتی با پزشکی تخصصی دارد و … پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رشته پزشکی، یکی از مهم‌ترین و پرمتقاضاترین رشته‌های تحصیلی در گروه علوم تجربی است و نسبت به سایر رشته ها در این رشته رقابت بیشتری وجود دارد. پزشکی بر دانش، مهارت و تعهدی عمیق برای حفظ و ارتقای سلامت انسان‌ها، تشخیص و درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب‌دیدگان تمرکز دارد. امروزه باوجود بیماری های مختلف ما سلامت خود را مدیون پزشکان عزیز کشورمان هستیم. در این مقاله ما به جزئیات این رشته پرداخته ایم و امیدواریم که پاسخ سوالهایتان را در این مقاله بیابید.

 

معرفی رشته پزشکی:

علم پزشکی، دانشی است که هدف آن نگهداری و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و درمان آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آن ها به انجام می رسد. علم پزشکی امروزه، بسیار گسترده شده است و علاوه بر بررسی درمان و شناخت بیماری ها، به تحقیق و بررسی درباره بیماری ها و عوامل بیماری زا نیز می پردازد. دانش پزشکی در کنار تجویز دارو و از روش های نوین درمان نظیر روان درمانی، جراحی، پلاکت های خارجی و کشش، وسایل پزشکی، بیولوژیک، و تابش یونیزه استفاده می کنند. برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی لازم است در کنکور شرکت کنید و از  رتبه لازم برای پزشکی دانشگاه ها اطلاع داشته باشید. اکنون که با رشته پزشکی اشنا شدید لازم است بدانید که رشته پزشکی در دانشگاه‌های ایران، مانند دیگر کشورها، برنامه‌ریزی خاصی دارد که شامل مراحل و زمانبندی مختلف است.

 

مدت رشته پزشکی چند سال است ؟

یکی از اولین سوالاتی که برای هر داوطلب رشته پزشکی ایجادی می شود این است که مدت رشته پزشکی چند سال است؟ پاسخ این سوال را به طور کامل شرح داده ایم. در ایران، برنامه تحصیلی رشته پزشکی  عملی و کارآموزی می‌باشد که به طور کلی حدود ۷ تا ۸ سال طول می‌کشدو شامل ۱۲ تا۱۴ ترم تحصیلی است که دانشجویان در طی این ۷ سال، باید ۴ دوره تحصیلی اعم از: علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی را بگذرانید تا یک پزشک شوید و به جامعه خدمت کنید . در ادامه مقاله به جزئیات بیشتری از رشته پزشکی پرداخته ایم .

 

رشته پزشکی چند ترم است ؟

دانشجویان رشته پزشکی در دانشگاه‌های ایران معمولاً باید به مدت ۱۲ تا ۱۴ ترم تحصیلی را بگذرانند ، که معادل حدود ۷ سال تحصیلی است.

 

کدام دانشگاه ها در ایران رشته پزشکی دارند ؟

  1. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  2. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  3. دانشگاه علوم پزشکی ایران
  4. دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  5. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  6. دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
  7. دانشگاه علوم پزشکی همدان
  8. دانشگاه علوم پزشکی کرمان
  9. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  10. دانشگاه علوم پزشکی گیلان

این فهرست فقط نمونه‌ای از دانشگاه‌هایی است که در ایران وجود دارند و دوره‌های مختلف پزشکی را ارائه می‌دهند. هر دانشگاه ممکن است برنامه‌های تخصصی خاص خود را در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی عمومی، دندانپزشکی، بهداشت عمومی و … داشته باشد. اگر می خواهید بدانید با چه رتبه ای می توانید پزشکی بخوانید پیشنهاد می کنیم مقاله ” رتبه لازم برای پزشکی ” را مطالعه کنید.

 

کمترین زمان تحصیل پزشکی

کمترین زمان تحصیل در رشته پزشکی، که معمولاً به عنوان “پزشکی دوره‌ای” یا “پزشکی عمومی” شناخته می‌شود، در بسیاری از کشورها شامل دوره‌های پیش‌درگیری و دوره‌های بالینی است که می‌تواند بین ۴ تا ۶ سال طول بکشد. این فرآیند ممکن است در برنامه‌های آموزشی و نظام‌های مختلف کشورها متفاوت باشد. در ایران ۷ سال یا همان ۱۲ تا ۱۴ ترم تحصیلی است و متقاضیان این رشته بایستی اطلاعات کامل و جامعی از شرایط این رشته داشته باشند.

 

در رشته پزشکی هر ترم چقدر طول میکشد؟

اولین دوره رشته پزشکی دوره علوم پایه است و شامل ۵ ترم یا همان دو و نیم سال میباشد ولی دانشجویان میتوانند طی ۲ سال نهایتا ۳ سال این دوره را بگذرانند معمولا در دوره تحصیلی پزشکی در دانشگاه‌های ایران، هر ترم تحصیلی معمولاً به مدت ۴ تا ۵ ماه است. این مدت زمان به درس‌های علمی، کارآموزی‌ها، و امتحانات پایان ترم اختصاص دارد.دوره علوم پایه شامل ۳۱ واحد درسی است.

رشته پزشکی چند ترم است

فوق تخصص رشته پزشکی چندسال طول میکشد؟

تخصص (تخصص عمومی):

بعد از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی عمومی (که بالاتر توضیحاتش را برای شما عزیزان شرح دادیم) که ۷ سال است ، پزشک به یک تخصص اصلی می‌پردازد مانند داخلی، جراحی، زنان و زایمان، کودکان، علوم پوست و …

فوق تخصص:

پس از اخذ تخصص در رشته پزشکی ، پزشک می‌تواند تصمیم بگیرد که در یک زمینه خاص‌تر دیگری نخصص پیدا کند.دوره فوق تخصص پزشکی در ایران معمولاً حدود ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد، اما مدت زمان دقیق آن بستگی به تخصص خاص و برنامه‌های دوره‌های تخصصی مختلف متفاوت و متغیر است.

 

پزشکی عمومی چند سال طول میکشد؟

دوره تحصیلی پزشکی عمومی در ایران معمولا ۷ تا ۸ سال به طول می انجامد. که این دوره متشکل از دو و نیم سال علوم پایه و ۱۸ ماه کارورزی و ۲۱ ماه کارآموزی و… که به طور کلی در مجموع هفت و نیم سال تا هشت سال برای گذراندن زمان میبرد.

 

دوره علوم پایه پزشکی چند ترم است؟

دانشجویانی که وارد رشته پزشکی میشوند اولین دوره ای که باید طی کنند دوره علوم پایه است. اگر می خواهید بدانید رشته پزشکی چند سال است و دوره علوم پایه پزشکی چند ترم است، باید بگوییم دانشجویان عزیز بایستی ۳۱ واحد درسی را با نمره هایی بیشتر از ۱۲ پاس کنند و بگذرانند که لازم به ذکر است که بدانید دوره علوم پایه که اولین دوره ای است که باید طی شود  شامل ۵ ترم تحصیلی است و دانشجویان این رشته باید در طی دو و نیم سال این دوره را بگذرانند و تمامی درس های ان را پاس کنند.

رشته پزشکی چند سال است و چند ترم طول می کشد؟

 

سخن پایانی

در این مقاله خوانید که رشته پزشکی چند سال است و چند ترم طول می کشد. باید بگوییم  به طور خلاصه، داوطلبانی که رتبه لازم برای پزشکی را کسب کنند می توانند وارد دانشگاه های علوم پزشکی شده و دوره پزشکی عمومی را پشت سر بگذارند. این دوره جامع دانشجویان را برای ورود به دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی بعدی آماده می‌کند؛ همچنین پایه‌ای قوی را برای درک بهتر و عمیق‌تر بیماری‌ها و شناخت درمان‌های مختلف و ارائه خدمات پزشکی را برای بیماران فراهم می‌آورد و نقش مهمی در آموزش نسل جدید پزشکان در سیستم بهداشت و درمان دارد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها