|

۳ علت مهم ورم پلک بالای چشم کودک (درمان + معرفی دکتر)

 

نگهداری از کودکان همیشه چالش‌های خاص خود را دارد. شما در طول دوران رشد کودک، با مسائل مختلفی روبرو می‌شوید و اگر بتوانید برای هر مشکلی، سریعا راهکاری بیابید، مسلما هم به خود و هم به کودکتان کمک زیادی خواهید کرد. ورم پلک بالای چشم کودک یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای کودکان رخ می‌دهد. این اتفاق علل مختلفی دارد. در این مطلب به ۳ علت مهم ورم پلک کودک و راهکارهای درمان آن اشاره می‌کنیم. همچنین در پایان نیز بهترین دکتر جهت درمان این مشکل را معرفی خواهیم کرد.

۳ دلیل مهم ورم پلک بالای چشم کودک

ممکن است یک روز صبح که از خواب بلند می‌شوید، با چهره خواب‌آلود و البته چشمان ورم دار کودک خود روبرو شوید. این مسئله نباید در برخورد اول شما را نگران کند. برای درمان این مشکل باید خونسردی خود را حفظ کنید و ابتدا به دنبال تشخیص علت آن باشید. ورم پلک بالای چشم کودک می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که ما قصد داریم به ۳ مورد از مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

۱. مالش بیش از حد چشم

کودکان معمولا دلایل زیادی برای بهانه گیری و گریه کردن دارند. به دنبال گریه بیش از اندازه، همیشه خبری از مالش فراوان چشم نیز هست. مالیدن زیاد چشم‌ها، می‌تواند یکی از علل ورم پلک بالای چشم کودک باشد. البته در مواردی ممکن است علائم التهاب را نیز در چشم کودک مشاهده کنید.

گریه کردن بی‌رویه، چشم‌ها را تحریک می‌کند و می‌تواند منجر به نشت مویرگی چشم‌ها به صورت موقت شود. بنابراین می‌توانیم بگوییم گریه کردن می‌تواند علت التهاب چشم کودکان نیز باشد.

البته این گریه کردن کودک نیست که همیشه این تمایل را در او ایجاد می‌کند تا اقدام به مالش چشم‌ها کند. گاه آلرژی به گردوخاک و یک سری عوامل محیطی نیز می‌توانند کودک را وادار به مالش چشم کنند که این مورد نیز می‌تواند سبب ورم پلک شود. به هر صورت چشم‌ها، به ویژه چشم کودکان، جزء حساس‌ترین بخش‌های صورت است که تا حد امکان توصیه می‌شود از دست زدن به آن‌ها خودداری شود.

۲. گل مژه

یکی از شایع‌ترین علل ورم پلک بالای چشم کودکان، بروز گل مژه است. گل مژه به برجستگی‌های بسیار کوچکی می‌گویند که تا حدودی شبیه به جوش هستند و رنگ قرمز مانندی دارند. گل مژه می‌تواند دردناک باشد و سبب التهاب و برآمدگی پلک شود. معمولا آلودگی‌هایی که به طرق مختلف به چشم می‌رسند، همچون چربی پوست، آلودگی هوا، ذرات گردوغبار و… غدد چربی در محدوده چشم را می‌بندند و این بهترین شرایط برای تجمع باکتری‌هاست. باکتری‌ها در این غدد جمع می‌شوند، رشد می‌کنند و سبب ایجاد گل مژه می‌شوند.

۳. نیش پشه

مورد دیگری که می‌تواند علت پف چشم کودکان شود، نیش پشه و یا دیگر حشرات است. این موضوع بیشتر در فصول گرم سال اتفاق می‌افتد. در این شرایط، حشرات و پشه‌ها میزان فعالیت بیشتری دارند و ممکن است یکی از مکان‌هایی که برای گزیدن انتخاب می‌کنند، پشت پلک کودک باشد. نیش پشه و حشرات مسلما می‌تواند پلک را دچار التهاب، قرمزی و ورم کند. این التهاب و پف چشم گاه همراه با درد، سوزش و خارش نیز خواهد بود.

دیگر علل ورم پلک بالای چشم کودک

البته که ورم پلک بالای چشم کودک می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

•درماتیت تماسی

•آسیب دیدگی چشم بر اثر ضربه خوردن

•بلفاریت

•تروما

•سلولیت

•آلرژی به یک سری غذاها یا ادویه‌های خاص

•تماس با آلودگی‌ها

درمان ورم پلک بالای چشم کودک

حال که با مهم‌ترین دلایل ورم پلک چشم کودکان آشنا شدیم، بهتر می‌توانیم به روش‌های درمانی آن اشاره کنیم. درمان ورم پلک کودک، بسته به علت و شدت آن متفاوت است. در واقع ابتدا باید علت بروز این پدیده را شناسایی کنید تا بتوانید بهترین درمان را برای آن به کار بندید.

همچنین بسته به شدت ورم و التهاب چشم می‌توانید از دو روش درمان خانگی و درمان پزشکی کمک بگیرید. در صورت شدت التهابات و درد چشم، اکیدا توصیه می‌شود که کودک را نزد یک پزشک متخصص چشم ببرید. در اینجا می‌توانیم به دکتر محمدرضا ناصریان چشم پزشک اشاره کنیم که با تخصص و تجربه بالایی که در این زمینه دارند، می‌توانند به سرعت علت این مشکل را شناسایی و بهترین درمان را معرفی کنند.

درمان خانگی ورم پلک چشم کودکان

توجه کنید که اگر ورم، پف و التهاب چشم کودک هر چه سریع‌تر درمان نشود، می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی‌تری گردد. بنابراین بهتر است در اسرع وقت اقدام به درمان آن کنید. در اینجا یک سری راهکارهای مفید جهت درمان و کاهش التهاب و ورم پلک بالای چشم کودکان در اختیارتان قرار می‌دهیم که می‌توانند کمک کننده باشند. این موارد به شرح زیر هستند:

•در صورتی که علت ورم پلک، گل مژه باشد، می‌توانید برای ۵ الی ۱۰ دقیقه از کمپرس گرم روی چشم استفاده کنید.

•همچنین کمپرس سرد نیز می‌تواند در کاهش التهاب و ورم کمک کند.

•تا حد امکان سعی کنید چشم کودک را تمیز نگه دارید. برای شستشوی چشم کودک بهتر است حتما از شوینده مناسب چشم کودک استفاده کنید.

•سعی کنید در طول درمان از غذاهای حاوی ادویه‌های تند برای کودک استفاده نکنید.

معرفی چشم پزشک برای درمان مشکلات چشمی

خوشبختانه این روزها برای اقدام جهت درمان پزشکی، می‌توان به راحتی از طریق سایت‌های آنلاین اقدام کرد و روند درمان را تسریع بخشید. در صورتی که کودک شما به هر دلیلی با ورم، التهاب و پف چشم دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌توانید به روش خانگی این مشکل را برطرف کنید. بهترین راهکار مراجعه به کلینیک دکتر ناصریان چشم پزشک است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو، نوبت اینترنتی دکتر محمدرضا ناصریان چشم پزشک برای درمان مشکلات چشمی را دریافت و رزرو کنید. پس از دریافت نوبت، در تاریخ اعلامی به کلینیک مراجعه کنید و از خدمات ویژه ایشان بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری

ورم پلک بالای چشم کودک می‌تواند به دلیل تماس چشم با آلودگیه‌ا، مالش چشم، گریه بیش از حد، آلرژی فصلی، نیش حشرات و… باشد. آنچه که مسلم است این است که شما در قدم نخست باید اقدام به تمیز کردن چشم کودک با شوینده مناسب کنید. پس از آن با استفاده از کمپرس سرد یا گرم، چشم کودک را تسکین دهید. در نهایت و در صورتی که شدت ورم و التهاب شدید بود، باید حتما به یک چشم پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

نویسنده: رپورتاژ
کدخبر: 336338

ارسال نظر