|
کدخبر: 330573 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از نشست اتاق بازرگانی ایران؛

اهمیت صنعت دام و طیور در اقتصاد کشور | برگزاری نمایشگاه با شعار خوراک دام، محور توسعه پایدار

نشست خبری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران در اتاق بازرگانی ایران با حضور نمایندگان این صنعت و اصحاب رسانه برگزار شد.

اقتصاد اهمیت صنعت دام و طیور در اقتصاد کشور | برگزاری نمایشگاه با شعار خوراک دام، محور توسعه پایدار

سالار رضایی مجری برگزاری نمایشگاه در نشست خبری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران گفت: نمایشگاه امسال دام وطیور در ۱۲ سالن برگزار خواهد شد. شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه اکثرا از اروپا هستند و تعداد آن ها، ۱۴ شرکت است. 

مجید موافق غدیری رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته ایران در این نشست خبری گفت: نمایشگاه بین المللی ایران پلکس از بزرگترین نمایشگاههای ایران و غرب آسیا است که از ۳۰ تیر لغایت ۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ با شعار "خوراک دام، محور توسعه پایدار" در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران واقع در خیابان سئول برگزار می‌شود.

برگزاری برنامه های جانبی متنوع در زمان نمایشگاه دام و طیور

وی افزود:نمایشگاه ها می تواند نقش خوبی را ایفا کند تا از وضعیت فعلی خارج شود. امسال می توانیم رنگ و لعاب نمایشگاه را بیشتر ببینیم. یکی از خواسته های ما امسال از نمایشگاه و شرکت کنندگان خواسته ایم دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. می توانیم فضای دام و طیور را از نگاه سنتی خارج کنیم و بتوانیم اهمیت صنعت دام و طیور را به دولت و مردم نشان دهیم.

موافق غدیری ادامه داد: امسال نمایشگاه ۳ بخش متفاوت دارد.سعی کردیم رویکردهای عملیاتی در محورهای مختلف باشد. سعی داریم کمک کنیم در تجهیز کردن هر چه بیشتر تجهیزات واستفاده از هوش مصنوعی و به روز تر کردن فناوری در زمینه تولید است. در نمایشگاه چندین پنل و میز گرد مختلف داریم که با حضور معاونان وزیر و مسئولان کشور برگزار خواهد شد.

نشست-خبری-اتاق-اصناف

نقش مهم نمایشگاه ایران پلکس در اقتصاد و جهش تولید

این فعال اقتصادی افزود: برگزاری میزگرد با عنوان "خوراک دام- امنیت غذایی، رونق تولید و برنامه هفتم توسعه" و ۴ پنل تخصصی با حضور نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی با موضوعات "فرصت یا تهدید در توسعه صنعت گاو شیری"، "سیاستهای گسترش تولید در زنجیره تولید گوشت مرغ"، "افزایش بهره وری با بهره مندی از تکنولوژی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان" و همچنین "چالش های تامین مالی در صنعت دام، طیور و آبزیان" از جمله مهم ترین برنامه های جانبی نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته ایران است.

وی افزود: بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و امدن ارز ۲۸ هزار تومانی تولید کنندگان با چالش روبرو شدند که در یکی از پنل های نمایشگاه دام و طیور این موضوع بررسی خواهد شد. امسال با همکاری وزارت جهاد کشاورزی پاویونی تشکیل خواهیم داد که به دغدغه های تولیدکنندگان خواهیم پرداخت. برگزاری پاویون فناوری آبزیان نیز در نمایشگاه برگزار خواهد شد. به دلیل تحریم بسیاری از نمایندگان بزرگ  صنعت طیور و دام از کشورهای مختلف حضور ندارد اما ۳۹ سفیر و ۱۱ هیئت تجاری از کشورهای همسایه در نمایشگاه بین المللی حضور خواهند داشت.

تفاوت مهم ایران پلکس ۱۴۰۳ با دوره های گذشته

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران یک تفاوت دیگر نمایشگاه امسال به سال های قبل را حضور حوزه های دیگر صنعت دام و طیور و کارخانجات تولیدکننده خوراک دام کشور که نقش مهمی در توسعه پایدار تولیدات دامی دارند عنوان کرد که سعی شده است، هم خودشان و هم شرکت های تابعه آنها در نمایشگاه شرکت کنند. 

قدیری در ادامه خاطر نشان کرد: بنا بر تصمیم شورای سیاست گذاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته ایران، بطور مشخص در بخش کارخانجات تولید مکمل، کنسانتره و خوراک دام، طیور و آبزیان، همچنین داروهای دامپزشکی و البته تجهیزات دام و طیور چند محور و رویکرد عملکردی از جمله "توسعه و ترویج مصرف خوراک آماده دام، طیور و آبزیان"، " ارتقاء سطح کیفی محصولات با هدف مدیریت مدنی و صنفی در امر تولید " و " تلاش در ارتقاء شناخت و باور جامعه از نقش صنعت دام، طیور و آبزیان در توسعه فراگیر " را در اولویت برنامه های خودشان طی مدت حضور در نمایشگاه قرار دهند.

افزایش نقش صنعت دام، طیور در اشتغال و درآمد ملی

موافق غدیری ادامه داد: امسال رونمایی از سامانه ارتقای رقابت پذیری در صنعت آبزیان را خواهیم داشت. برنامه ۵ ساله خوراک دام را رونمایی خواهیم کرد. یک فراخوانی را دیدیم با هدف افزایش بهره وری و کاهش خروج ارز است که تولید خوراک دام در داخل کشور رونق پیدا کند.

وی افزود: تا زمانیکه ارز یارانه ای به تولیدکننده بدهد، تولیدکننده انگیزه ای برای کاهش هزینه ها ندارد که سعی در استفاده از فناوری های نوین داشته باشد. ۳ تا تشکل در صنعت دام و طیور داریم که در نمایشگاه بین المللی دام و طیور حضور دارند.

موافق غدیری اشاره کرد: یکی از موضوعات مهم در برگزاری نمایشگاه با توجه به فصل تابستان تهویه است که این موضوع از دست مجری نمایشگاه خارج است. ما می دانیم نمایشگاه از استانداردهای بین المللی فاصله دارد اما سعی برای رفع مشکلات موجود همواره وجود دارد. اغلب تولیدکنندگان تمایل دارند در سالن ۳۸ باشند ولی به طوری برنامه ریزی کردیم که تولیدکنندگان برتر در تمامی سالن ها حضور فعال داشته باشند.

وی افزود: کشورهای چین، ترکیه و روسیه در نمایشگاه بین المللی پاویون دارند. فروش کالا در روسیه مراحل خاصی دارد و کالا باید در آنجا ریجستری شده و ثبت شود. ما در نمایشگاه یک کارگاه آموزشی در جهت ریجستری کالاها خواهیم داشت و روس ها حضور فعالی خواهند داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها