|
کدخبر: 325301 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

تیر خلاص به بازار موبایل / چشم انتظار این گوشی ها نباشید

در این گزارش حواشی مربوط به واردات آیفون را بررسی کردیم و احتمالات بازار موبایل در سه ماهه اول سال را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.

اقتصاد تیر خلاص به بازار موبایل / چشم انتظار این گوشی ها نباشید

ظاهرا قرار نیست حواشی واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ به این زودی ها تمام شود. پس از گذشت حدود یک سال از اعلام ممنوعیت واردات این دو مدل گوشی، حالا بحث هایی پیرامون احتمال رفع ممنوعیت به گوش می رسد.

مهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، چندی پیش سخنانی در ارتباط با احتمال رفع ممنوعیت آیفون های ۱۴ و ۱۵ به میان آورد. پس از این ادعا، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آب پاکی را روی دست اسدی و سایر افراد مخالف با این طرح ریخت. 

مهدی عبقری، دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبابل در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد: «من اعتقاد دارم که بر اساس دلایل عنوان شده در سال گذشته و عدم ایجاد تغییر مثبت در راستای وعده های گذشته، واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ به هیچ وجه رفع ممنوعیت نخواهد شد.»

او ادامه داد: «آقای اسدی در مصاحبه خود به آگاهی نداشتن از عدم واردات آیفون اشاره کرد، در صورتی که به عنوان عضو هیئت مدیره در این باره آگاهی کامل داشت. به باور من، صحبت های اخیر ایشان مبهم و نادرست و باری به هرجهت بود. در ادامه نیز آقای دهقانی نیا با صراحت این موضوع را تکذیب کرد و من نیز وقوع این امر را در آینده نزدیک بعید می دانم.»

نکته قابل ذکر دیگر در این خصوص به فروش این مدل های آیفون در بازار مربوط می شود. با وجود ممنوعیت اعلام شده، دیده شده است که آیفون های ۱۴ و ۱۵ در معرض فروش و استفاده قرار دارد. 

واردات-آیفون

جنجال های ناتمام گوشی آمریکایی

دهقانی نیا در این مورد گفت: « موضوع مقابله با تلفن همراه محرز قاچاق که مصداق آن آیفون ۱۴ و ۱۵ است، در برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد و ستاد قصد دارد به‌صورت جدی به این موضوع ورود کند. در انتهای سال گذشته نیز بازرسی از پاساژ‌های تهران انجام شد.»

برای ممنوعیت آیفون های ۱۴ و ۱۵ چند دلیل از سوی مسئولان مربوطه مطرح شده است. تحریم های بین المللی، کمبود ارز و ارزبر بودن واردات آیفون‌ و رجیستری برخی مدل های آیفون، از جمله دلایلی به شمار می روند که متولیان امر برای ممنوعیت آیفون های ۱۴ و ۱۵ عنوان کردند.

در کنار این عوامل  ذکر شده، کارشناسان و فعالین فضای مجازی به عوامل متعدد دیگر نیز اشاره می کنند. آن‌ها معتقدند که گوشی های آیفون به دلیل مسائل سیاسی و کشور تولید کننده که آمریکا است، وارد کشور نمی شود. دیگر شائبه ای که در پیوند با این مطلب عنوان می شود، بحث اینترنت ماهواره ای و اتصال فوری این تکنولوژی روی گوشی های جدید آیفون است.

اما بهتر است که یک پرسش اساسی در رابطه با ممنوعیت واردات آیفون های ۱۴ و ۱۵ مطرح کنیم؛ اینکه چرا با وجود اتخاذ چنین تصمیمی، واردات سایر گوشی های بالای ۱۰۰۰ دلار بلامانع است؟ برخی گوشی های برندهای مطرح نظیر سامسونگ با ارزش بالای ۱۰۰۰ دلار به راحتی وارد مملکت می شود و مخالفتی نیز از سوی هیچ نهادی صورت نمی گیرد. اگر مشکلات ارزبری باعث ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ شده است، پس به چه دلیل سایر گوشی های بالای ۱۰۰۰ دلار مانعی برای وارداتشان وجود ندارد؟

بازار-گوشی

امیدی به رفع ممنوعیت نیست!

با وجود ممنوعیت های صورت گرفته در خصوص واردات آیفون های ۱۴ و ۱۵، همگان ناظر قاچاق این کالاها هستند و در بازار و مکان های دیگر، دستگاه های مذکور در دست مردم عادی و همینطور سلبریتی ها است.

میثم دادخواه، عضو انجمن واردکنندگان موبایل در این ارتباط به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «از ۴ میلیارد دلار ارزبری تلفن همراه، حدود ۱/۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به گوشی تلفن همراه اپل اختصاص پیدا کرد. این قانون، ۱ تا ۱/۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای ما به همراه داشت.»

وی تصریح کرد: «محدودیت های ارزی بانک مرکزی و شرایط حاکم بر کشور، احتمال تغییر تصمیم حاکمیت در خصوص واردات تلفن همراه آیفون را به حداقل می رساند؛ بنابراین احتمال رفع ممنوعیت آیفون های ۱۴ و ۱۵ بسیار پایین است. در حال حاضر، دولت اراده خاصی را در این خصوص از خود نشان نمی دهد و با این رویه، رفع ممنوعیت این دو مدل گوشی از تصور من خارج است.»

با این تفاسیر و نظرات عمده مسئولان مربوطه، دولت اراده جدی برای رفع ممنوعیت آیفون های ۱۴ و ۱۵ ندارد و احتمال وقوع این رخداد بسیار پایین است. 

  • ناشناس ارسالی در

    ایفون ساخت چین است نه امریکا

  • ناشناس ارسالی در

    دولت خودش باعث گرونی است. اگر مسولان راس ت می‌گویند. که می‌خواهند جلوی حیف و میل کردن ارز و بیت المال رو بگیرند.جلوی اخت لاسها و فساد مدیران و ناکارآمد بگیرند.جل وی توجیحات بی سر و ته رئیس بانک مرکزی بگ یرند.و دلار تک نرخی بکند. وقیمت واقعی اع لام کنند. و لوزمی ندارد جلو ی ورود گوشی های ۱۴ و ۱۵ آیفون بگیرند.اگر قیمت واقعی دلار پایین اعلام کنند و
    تک نرخی بکنند. اونوقت سقوط آزاد تمام قیمت های اج ناس و کالا را در بازار خواهیم دید...

  • محمد رضا ارسالی در

    همین گوشی ها توی کره جنوبی که مستخدم بی جیره و مواجب آمریکاست ممنوع الاستفاده بر ای نظامیان و افراد رده بالاست علت ممنوع بودن شو از کره ای ها بپرسید که زن عقدی آ مریکا هستند و بهتر جواب رو میدونند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها