|
کدخبر: 326116 شبنم درخشان

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با مدیرکل گردشگری خارجی

نیاز به ایستادن در صف روادید نیست/ ویزای رایگان برای این کشورها

هزینه ویزای آنلاین بسته به کشور مقصدتان، در بازه ۳۰ تا ۱۰۰ دلار قرار دارد. با این حال، در برخی موارد، بعضی کشورها ویزای الکترونیکی را به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

اقتصاد نیاز به ایستادن در صف روادید نیست/ ویزای رایگان برای این کشورها

صدور ویزاهای الکترونیکی یا آنلاین اغلب برای اهداف کوتاه‌مدت انجام می‌شود. اما برای دریافت ویزاهای بلندمدت مانند ویزای دانشجویی، کاری یا خانوادگی، باید درخواست خود را با استفاده از فرم رسمی به سفارتخانه مربوطه ارائه داده و چند روز یا ماه منتظر پاسخ ویزا باشید. برخی از انواع متداول ویزاهایی که به صورت آنلاین صادر می‌شوند درادامه بیان میشود. ویزای توریستی که برای اهداف گردشگری و سفر به کشورها صادر می‌شود.همچنین صدور ویزای تجاری که برای انعقاد قراردادها، شرکت در کنفرانس‌ها و مسابقات ورزشی تجاری صادر می‌شود. ارایه ویزای پزشکی تنها برای درمان و انجام عمل‌های جراحی ضروری در کشورهای دیگر درخواست می‌شود و در انتها ویزای ترانزیت که برای مسافرانی که قصد تعویض وسیله نقلیه یا ترانزیت در کشور مقصد خود را دارند صادر می‌شود.

مسلم-شجاعی

پرداخت نقدی هزینه ویزا از فرودگاه

مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، دربارۀ چگونگی دریافت ویزای الکترونیک، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ویزای الکترونیک یا E ویزا ها از سال ۲۰۱۷ در ایران راه اندازی شده است و به‌جز ۹ کشور دنیا، با کشورهای دیگر در حال تبادل است. ۹ کشوری که نمی‌توانید برای ویزای الکترونیکی اقدام کنید، عبارت اند از: انگلستان، کانادا، افغانستان، پاکستان، آمریکا، بنگلادش، اردن، کلمبیا و کره شمالی است.

وی در ادامه بیان کرد: e ویزا یعنی شما داخل منزل خود نشسته‌اید و برای دریافت ویزا اقدام می‌کنید تمامی مراحل را به‌صورت الکترونیکی انجام می دهید. بعد از آنکه تأیید ویزا انجام شد، ایمیلی برای شما ارسال می شود که ویزا دریافت کرده‌اید. سپس تأییدیه را هنگام سفر با خودتان برده و در فرودگاه هنگام سفر به امور مربوطه ارائه می‌کنید. بنابراین کاغذبازی‌های اداری حذف‌شده است و نیازی نیست که مسافر حضوری به سفارت داشته باشد. هزینه‌های دریافت ویزا به‌صورت نقدی در داخل فرودگاه دریافت می‌شود.

ویزا5

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری اظهار کرد: در مراحل دریافت ویزا از طریق اینترنتی، ابتدا با ارائه اطلاعات اصلی و شماره پاسپورت خود، تأییدیه برای ایمیل خواهان ارسال می‌شود که با او موافقت شده است و می‌تواند برای سفر به کشورهای مدنظر اقدام کند.

شجاعی در پایان بیان کرد: لغو روادید برای ۲۸ کشور انجام‌ شده است. لغو روایدها باید به‌صورت دوطرفه اتفاق بیفتد تا بتوان از آن بهره درستی برد. قابل‌ذکر است که این لغو ها بسیار به کشور مقابل بستگی دارد. وقتی‌که ۵۰ درصد از سمت کشور ما موافق است، ولی کشور مقابل مثل اندونزی موافق نباشد، بنابراین روادید، بی‌فایده خواهد بود . همان‌گونه که این لغو روادیدها به‌صورت یک‌طرفه است و در بسیاری از کشورها ادامه دارد.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد، با توجه به شرایط سیاسی و روابط بین‌المللی، امکان ارائه برخی از انواع روادیدهای جمهوری اسلامی ایران به شهروندان برخی کشورها وجود ندارد. در این صورت، شهروندان این کشورها می‌توانند به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند و اطلاعات بیشتری دریافت کنند. با توجه به قوانین و مصوبات داخلی و توافقنامه‌های دوجانبه، امکان اقامت برای اتباع خارجی برخی کشورها در جمهوری اسلامی ایران بدون دریافت روادید از طریق روال‌های مرسوم فراهم‌شده است.

ویزا2

اتباع کشورهای آذربایجان، ترکیه، سوریه، گرجستان، ارمنستان، مصر، چین، عراق، عمان و قزاقستان از قوانین لغو روادید مطرح‌شده بهره‌مند خواهند بود. اتباع کشورهای لبنان، ونزوئلا و مالزی می‌توانند با رعایت قوانین و شرایط تعیین‌شده، مجوزهای لازم برای ورود را در مبادی ورودی کسب کنند.

هزینه ویزای آنلاین بسته به کشور مقصدتان، در بازه ۳۰ تا ۱۰۰ دلار قرار دارد. با این حال، در برخی موارد، برخی کشورها ویزای الکترونیکی را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، کشورهای آندورا، آنتیگوا و باربودا به ترتیب برای اتباع اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی، ویزای الکترونیکی را به صورت رایگان صادر می‌کنند.همچنین، دارندگان گذرنامه عادی اتباع ۲۸ کشور زیر می‌توانند به‌منظور مقاصد جهانگردی، هر شش ماه یک‌بار به مدت ۱۵ روز (غیرقابل تمدید) بدون دریافت روادید، در جمهوری اسلامی ایران اقامت کنند: امارات متحدۀ عربی، پادشاهی بحرین، پادشاهی عربستان سعودی، دولت قطر، دولت کویت، جمهوری ازبکستان، جمهوری قرقیزستان و ... است برای اطلاعات بیشتر به سایت https://evisa.mfa.ir/fa/ مراجعه کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها