|
کدخبر: 326218

وجود کالاهای تقلبی در قلب بازار / دریافت شناسه یکتا به کجا رسید؟

مهدی باقرپور، رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران، با تأکید بر اینکه روند ساده‌ای برای دریافت شناسه یکتا و مجوز الکترونیک در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: اتحادیه‌های صنفی نقشی مهم در جامعه دارند که باعث می‌شود افراد به رفتارهای درست سوق داده شوند.

اقتصاد وجود کالاهای تقلبی در قلب بازار / دریافت شناسه یکتا به کجا رسید؟
به گفته بسیاری از کارشناسان، الکترونیک شدن مجوزها به نفع فعالان اقتصادی سالم و قانونی است. این اقدام به دولت امکان می‌دهد تا به شناسایی فعالان اقتصادی قانونی و غیرقانونی بپردازد. این روند باعث شناختن فعالیت‌های زیرزمینی و قاچاقچیان و کلاهبرداران می‌شود و فعالان اقتصادی متقلب در معرض خطر قرار می‌گیرند.
 
پر واضح است که تا وقتی اقتصاد زیرزمینی بزرگی داریم، سرمایه گذاری سالم رونق نخواهد گرفت. از همین رو، هدف نهایی پروژه مجوز‌های الکترونیک، حذف همین اقتصاد زیرزمینی است.

یکی از مهم‌ترین گلایه‌های تولیدکنندگان، وجود رقبای زیرزمینی است که مالیات نمی‌دهند و کالا‌های تقلبی شان را با حاشیه سود بالا روانه بازار می‌کنند. این افراد فضای اقتصادی را ناامن و خراب کرده اند. مصرف کننده گان نیز از وجود کالا‌های غیراستاندارد و تقلبی در بازار گلایه دارند. ساماندهی تمامی این موارد از طریق شناسایی فعالان اقتصادی قانونی و غیرقانونی شدنی است. دریافت شناسه یکتا توسط افراد به این پروسه کمک می‌کند.

به طور کلی، کارشناسان اعتقاد دارند که الکترونیک شدن امور به نفع کلیت جامعه است و بستر فساد‌ها و امضا‌های طلایی را از بین می‌برد. از طرف دیگر، از نظر آنان، دنیای معاصر به سمت الکترونیک شدن در حرکت است و به منظور جا نماندن از قافله اقتصادی دنیا باید به این سمت حرکت کنیم.

مهدی باقرپور، رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران در خصوص دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتا اظهار داشت: تمام واحد‌های صنفی در حال انجام کار‌های مربوط به دریافت شناسه یکتا هستند. دریافت مجوز الکترونیک به این معنا نیست که مجوز‌های کاغذی از بین می‌روند. تنها هدف این است که مجوز‌ها دارای یک معادل به نام شناسه یکتا باشند که به عنوان کدملی فعالان اقتصادی عمل می‌کند.

وی ادامه داد: سامانه مجوز‌های الکترونیک و قانون نظام صنفی در تعارض با یکدیگر نیستند و قرار نیست جایگزین یکدیگر شوند. هر کدام از این سامانه‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند. سامانه اصناف را داریم که مجوز‌ها در آن ثبت می‌شوند. بر اساس قانون، تمامی مجوز‌ها باید معادلی در سامانه مجوز‌های الکترونیک داشته باشند و قابل استعلام باشند. بر همین اساس، فعالان اقتصادی باید نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند.

رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران خاطرنشان کرد: شناسه یکتا به عبارتی اصالت مجوز را تأیید می‌کند. از نظر ما، هر چقدر دولت الکترونیک در کشور گسترش پیدا کند، به نفع همگان است. دریافت شناسه یکتا به این معناست که مرجعی برای استعلام مجوز‌ها وجود داشته باشد و اطلاعات فعالان اقتصادی در دسترس قرار بگیرد.

باقرپور گفت: قطعاً دریافت شناسه یکتا و مجوز‌های الکترونیک به نفع کسانی است که در فضای شفاف اقتصادی کشور عمل می‌کنند. فعالان اقتصادی واقعی از این روند سود می‌برند. زیرا همه چیز شفاف می‌شود و شفافیت همواره به نفع اقتصاد است. در دسترس بودن اطلاعات اقتصادی افراد و شفاف بودن امور مورد حمایت است و آن را مثبت می‌دانیم.

وی ادامه داد: الکترونیک شدن مجوز‌ها و دریافت شناسه یکتا باید با حفظ شأنیت مرجع صدور مجوز‌ها باشد. اتحادیه‌های صنفی دارای جایگاهی هستند که باعث می‌شود افراد جامعه به سمت رفتار‌های درست سوق داده شوند. این شأنیت باید حفظ شود. در عین حال، الکترونیک شدن امور بسیار مفید است.

باقرپور رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران خاطرنشان کرد: روند بسیار ساده‌ای برای دریافت شناسه یکتا و مجوز الکترونیک در نظر گرفته شده است. افراد با در اختیار داشتن شناسه صنفی، کد پشت کارت ملی و کد پستی به راحتی می‌توانند نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند؛ الکترونیک شدن امور مزیت‌های زیادی دارد. تسریع در کار‌ها و از بین رفتن بستر برخی سوءاستفاده‌ها از جمله این فواید است. اینکه یک سامانه وجود داشته باشد و اطلاعات فعالان اقتصادی در دسترس باشد، قطعاً در مقابله با فعالیت‌های زیرزمینی و افزایش نظارت‌ها موثر است.

منبع: اتاق اصناف تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها