|
کدخبر: 326234

ریسک جدید برای بورس / حباب خطرناک در صندوق‌ های اهرمی و طلا

در حالی که واحدهای صندوق‌های اهرمی و با پشتوانه طلا به طور متوسط حباب ۱۳.۸ درصدی و ۱۲ درصدی دارند، واحدهای صندوق‌های دارایکم و پالایش به ترتیب با تخفیف ۴۰.۲ درصد و ۲۳.۵ درصد نسبت به قیمت معامله می‌شوند.

اقتصاد ریسک جدید برای بورس / حباب خطرناک در صندوق‌ های اهرمی و طلا

فاصله قیمت بازاری هر واحد یک صندوق سرمایه‌گذاری با NAV (ارزش دارایی صندوق به ازای واحد) صندوق، میزان حباب واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق را نشان می‌دهد.

برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه حباب مثبت دارند، به این معنی که قیمت واحد آنها بیشتر از ارزش دارایی‌ها تحت تملک صندوق است و در نتیجه ممکن است ارزش آنها بالاتر از ارزش واقعی دارایی‌ها باشد. همچنین، برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری حباب منفی دارند، که نشان از زیرقیمت بودن واحد‌ها نسبت به ارزش دارایی‌های تحت تملک صندوق است.

معمولاً تفاوت قیمت بازاری واحدهای یک صندوق با NAV ناشی از عرضه و تقاضای بازار است و حتی برخی از تحلیل‌گران، تغییرات حباب صندوق‌ها را به عنوان سیگنالی برای سنجش چرخش چشم‌انداز فعالان بازار می‌شناسند. یکی دیگر از عواملی که تأثیر زیادی بر حباب صندوق‌ها دارد عملکرد صندوق در زمینه سود‌آوری است و صندوق‌های خصوصی معمولاً در بازار سهام ما توانسته‌اند عملکرد بهتری به نسبت بازار داشته باشند اما از سوی دیگر نیز دو صندوق دارایکم و پالایشی همچنان به ترتیب ۴۰.۲ درصد و ۲۳.۵ درصد زیر NAV معامله می‌شوند.

صندوق‌های اهرمی و با پشتوانه طلا نیز که دو موقعیت سرمایه‌گذاری با چشم‌انداز‌های متفاوت اما پر طرفدار به شمار می‌روند؛ به ترتیب و به طور متوسط ۱۳.۸ درصد و ۱۲ درصد حباب دارند. در بین صندوق‌های اهرمی بیشترین حباب به موج با ۱۹.۶ درصد و اهرم با ۱۷.۹ درصد تعلق دارد و توان با حباب ۸.۲ درصدی کمترین اختلاف را با NAV خود دارد.

در بین صندوق‌های با پشتوانه طلا، ناب و جواهر به ترتیب با حباب ۶.۱ درصدی و ۸.۵ درصدی کمترین حباب را دارند و صندوق‌های طلا و عیار نیز به ترتیب با ۱۵ درصد و ۱۴.۸ درصد بیشترین اختلاف را با NAV خود دارند. خودران، فراز و بهین‌رو نیز به ترتیب با ۲.۷ درصد، ۲.۲ درصد و ۱.۵ درصد بیشتر حباب را در بین صندوق‌های سهامی پر معامله دارند.

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

وحید روشن قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به ارتباط طرح تسهیل تامین مالی و زیرساخت‌ها با سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهادهایی از طرف این سازمان برای درج در این قانون به مجلس ارائه شد تا با رفع موانع قانونی، تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل شود.

وی با بیان این که موضوعات مورد نیاز بازار سرمایه در پیشنهادهای سازمان بورس گنجانده شده، مطرح کرد: تامین مالی شرکت‌ها از طریق «ابزارهای سرمایه‌ای، افزایش سرمایه شرکت‌ها و تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه» از جمله پیشنهادهای نهاد ناظر است.

مشوق‌های مالیاتی

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این که در این قانون مشوق‌های مالیاتی وجود دارد، افزود: شرکت‌هایی که از محل سود انباشته سال گذشته خود افزایش سرمایه می‌دهند و شرکت‌هایی که از محل سلب حق‌تقدم از سهامداران فعلی افزایش سرمایه خواهند داد تا سقف این افزایش سرمایه از سود مشمول مالیات سال گذشته آنها کم خواهد شد که در نهایت منتج به افزایش میزان سرمایه گذاری خواهد شد.

روشن‌قلب ادامه داد: برای تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه و صندوق‌های عام پروژه، معافیت مالیاتی برای انتقال دارایی‌ها به شرکت وجود خواهد داشت.

الکترونیکی شدن پذیره‌نویسی حق‌تقدم‌ها

وی با اشاره به این که افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات فرآیند زمانبری داشت، بیان کرد: سازمان بورس از سال گذشته شرکت‌ها را ملزم کرد تا حق‌تقدم‌ها را به صورت الکترونیک و از طریق سپرده‌گذاری ارسال کنند و الزام ارسال پستی حق‌تقدم برداشته شد. بر این اساس، پیشنهاد شد مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام از ۶۰ روز به ۳۰ روز کاهش پیدا کند و همین طور مهلت فروش حق تقدم‌های استفاده نشده از ۳۰ به ۱۵ روز کاهش پیدا کند که این پیشنهادها در مجلس به تصویب رسید و با اجرای این قانون، طول فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات به طور محسوس(حدودا ۲ ماه) کاهش پیدا کند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که مواردی که نیاز به دریافت مجوز از مرجع ثبت شرکت‌ها بود نیز کاهش پیدا کرد، تصریح کرد: بعد از ابلاغ این مصوبه، صرفا در پایان افزایش سرمایه نیاز به مراجعه به مرجع ثبت شرکت‌ها وجود دارد و قبل از انتشار آگهی حق‌تقدم های استفاده نشده، نیاز به دریافت مجوز از مرجع ثبت شرکت ها نیست.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها