|
کدخبر: 326405

ترس بازار ارزهای دیجیتال از آمریکا / بیت کوین سقوط کرد

نگرانی در مورد افزایش بررسی‌های نظارتی علیه سرمایه‌های مجازی هم بر قیمت بیت کوین تاثیر گذاشته است. پلتفرم معاملاتی رابین هود مارکتس اعلام کرد با بازرسی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در مورد تجارت ارزهای مجازی مواجه شده است.

اقتصاد ترس بازار ارزهای دیجیتال از آمریکا / بیت کوین سقوط کرد

به دنبال نگرانی درباره نرخ بالای بهره بانک مرکزی آمریکا و افزایش نظارت‌های امنیتی برخی از بزرگترین بازیگران صنعت ارزهای مجازی، قیمت بیت کوین کاهش یافته است.

قیمت بیت کوین یک بار دیگر به سمت پایین‌ترین حدی که طی دو ماه گذشته معامله می‌شد سیر می‌کند. بیت کوین در اواخر آوریل تا ۵۷ هزار دلار پایین آمد و از اوج اوایل ماه مارس فاصله گرفته است.

بیت کوین ۰.۷۳ درصد از ارزش خود را طی ۲۴ ساعت گذشته از دست داده و به ۶۲۱۹ به دلار رسیده است. خروج سرمایه از ارزهای مجازی مخصوصاً از صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین از دلایل پایین آمدن قیمت آن بوده است.

نگرانی در مورد افزایش بررسی‌های نظارتی علیه سرمایه‌های مجازی هم بر قیمت بیت کوین تاثیر گذاشته است. پلتفرم معاملاتی رابین هود مارکتس اعلام کرد با بازرسی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در مورد تجارت ارزهای مجازی مواجه شده است.

این کمیسیون اقدامات نظارتی در مورد شرکت‌های کوین‌بیس گلوبال و ریپل هم انجام داده که انتظار می‌رود ماهیت ارزهای مجازی را تحت قانون آمریکا مشخص کند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در حال بررسی اتریوم به عنوان دومین ارز مجازی بزرگ دنیا از نظر امنیتی است. این کمیسیون تصمیم گیری در مورد تصویب صندوق قابل معامله اتریوم را در این هفته به تعویق انداخته و احتمالاً تا پایان بازرسی‌ها هیچ تصمیمی اتخاذ نخواهد کرد.

انتشار خبری در اوایل این هفته مبنی بر اینکه ۹۰ درصد از نقل و انتقال‌های استیبل کوین‌ها یا پول‌های با ثبات ساختگی بوده نگرانی در مورد بازرسی‌های بیشتر در این بخش را افزایش داده است.

علاوه بر بیت کوین، سایر ارزهای مجازی بزرگ دنیا هم با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند ارزش اتریوم ۰.۲ درصد پایین آمده و XRP هم دو درصد پایین‌تر معامله می‌شود.

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر بر اظهار نظر مقامات فدرال رزرو آمریکا و همچنین اطلاعات تورم این کشور معطوف شده که قرار است هفته آینده منتشر شود.

پلن بی (PlanB)، یکی از تحلیلگران برجسته، با استفاده از داده‌های تاریخی و مدل انباشت به جریان (S2F)، پیش‌بینی‌های جسورانه‌ای درباره آینده بیت‌کوین ارائه کرده است.

طبق تحلیل وی، میانگین قیمت بیت‌کوین در چرخه هاوینگ ۲۰۲۴-۲۰۲۰ حدود ۳۴ هزار دلار بوده که اگرچه پایین‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه است، اما در محدوده قابل قبولی قرار دارد.

پلن بی بر اساس این داده‌ها و با بازنگری مدل S۲F، هدف قیمتی ۴۷۷,۶۶۵ دلار را برای چرخه هاوینگ ۲۰۲۸-۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است. این رقم به معنای افزایش ۶۵۸ درصدی نسبت به قیمت فعلی بیت‌کوین است.

این تحلیلگر حتی پیش‌بینی‌ حیرت‌انگیزتری را برای چرخه هاوینگ ۲۰۳۲-۲۰۲۸ ارائه کرده و قیمت ۴.۱۳ میلیون دلار را برای بیت‌کوین در نظر گرفته است. این پیش‌بینی‌ها باعث افزایش حس خوش‌بینی در بین سرمایه‌گذاران شده است.

با این حال، در کنار این پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه، باید به تأثیر منفی هاوینگ بر درآمد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین نیز اشاره کرد.

بر اساس داده‌های وب‌سایت Blockchain.com، درآمد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در اول ماه می به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۲۳.۶ میلیون دلار سقوط کرد. این رقم به طور قابل توجهی کمتر از میانگین روزانه ۶۰ میلیون دلاری ثبت شده در دوره پیش از هاوینگ است.

قیمت بیت‌کوین امروز با کاهش ۲.۱۲ درصدی به ۶۲۲۲۵ دلار رسیده و در همین حال، حجم معاملات آن طی ۲۴ ساعت گذشته با کاهش ۷ درصدی به ۲۵.۳۳۵ میلیارد دلار رسیده است.

در همین راستا، نباید فراموش کرد که ماهیت غیرقابل پیش‌بینی بازار ارزهای دیجیتال، اتکای صرف به مدل‌های پیش‌بینی را با اما و اگرهای فراوانی همراه می‌کند.

‌دلایل کاهش قیمت بیت کوین چه بود؟

بازار ارزهای دیجیتال در روز گذشته باز هم کاهش یافت و بخشی از رشد خود در روزهای قبل‌تر را از دست داد. به نظر می‌رسد کاهش قیمت بیت کوین تحت تاثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و قانونی مختلفی قرار گرفته‌ است. در این مورد برای مثال می‌توان به آشفتگی‌های خاورمیانه و اوکراین اشاره کرد که همچنان ادامه دارد و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به طور کامل از بین نرفته است.

علاوه بر این گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس آمریکا، روز قبل در شبکه CNBC حاضر شد و علیه بازار ارزهای دیجیتال صحبت کرد. او خاطرنشان کرد که اکثر توکن‌ها بر اساس قانون این کشور و طبق تفسیر دادگاه عالی ایالات متحده، یک نوع اوراق بهادار هستند. از نظر گنسلر، معامله‌گران قبل از سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها، اطلاعات کافی و مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند.

شایان ذکر است که SEC اخیراً اخطاریه ولز (Wells Notice) جدیدی را برای پلتفرم معاملاتی رابینهود صادر کرده است. این آژانس در گذشته هم به صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، کیف پول سامورایی و شرکت توسعه‌دهنده کیف پول متامسک یعنی کانسنسیس (Consensys) اخطار داده‌ بود. در نتیحه تلاش قانون‌گذاران آمریکایی برای محدود کردن بازار ارزهای دیجیتال به کاهش قیمت بیت کوین کمک کرده است.

از طرف دیگر مقامات فدرال رزرو همچنان به کاهش نرخ بهره خوشبین نیستند. یکی از مقامات این بانک در روز قبل تاکید کرد که نرخ بهره آمریکا احتمالاً برای مدت بیشتری در حال تعلیق می‌ماند و تنها زمانی کاهش خواهد یافت که سیگنال جدیدی از تورم یا بازار کار این کشور صادر شود. علاوه بر این او خاطرنشان کرد که اگر تورم آمریکا در محدوده ۳ درصد ثابت بماند، احتمال این وجود دارد که نرخ بهره افزایش یابد.

آینده بیت کوین چه خواهد شد؟ 

قیمت بیت کوین بعد از رسیدن‌ به رکورد ۶۵٬۵۰۰ دلار در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) کاهش یافت و طی چند ساعت گذشته به محدوده ۶۲٬۰۰۰ دلار رسید. کندل روزانه این ارز دیجیتال در روز قبل هم در محدوده ۶۲٬۳۰۰ دلار بسته‌ شده‌ است. تحلیلگری به اسم «Maartunn» با تحلیل بیت کوین در تایم فریم روزانه اعلام کرده است:

اگر کندل روزانه بیت کوین در پایین محدوده ۶۲٬۱۰۰ دلار بسته‌ شود و یا برای طولانی‌مدت هیچ حرکتی نکند، به مشکل می‌خورد. با این حال هدف بعدی بیت کوین در محدوده ۷۳٬۰۰۰ دلار قرار دارد.

تحلیلگر دیگری به اسم ماکیل ون دپوپه (Michaël van de Poppe) هم تاکید کرده است:

بیت کوین به آرامی به سمت کف رنج خود حرکت کرده تا حمایتش را آزمایش کند. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند رشد کند. بعد از هاوینگ بیت کوین بسیاری از هولدرهای آن بی‌حوصله و خسته شده‌اند!

با این حال تحلیلگر دیگری به اسم «Moustache» همچنان نسبت به آینده بیت کوین امیدوار است. او نیز با تحلیل بیت کوین در تایم فریم ۳ روزه خاطرنشان کرده است:

به نظر من بیت کوین در حال رسیدن به آخرین کف‌های خود قبل از رالی جدیدش است. تاریخ همیشه تکرار می‌شود و شرایط فعلی بیت کوین، شبیه به شرایط آن در سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۲۰ است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها